Annons

Hur monterar man motljusskyddet?

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Här kommer en väldigt enkel och *dum* fråga kanske..men hur monterar man motljusskyddet? Köpte nyss ett beg objektiv och fick då med ett motljusskydd. Skulle montera det igår men fick inte dit det?! Det står Nikon på det så det borde ju passa..det är ju som några spår på motljusskyddet med objektivets kanter är ju helt släta?! Skicka gärna någon bild på monteringen! Är säkert jag som gjort något enkelt fel....




/Mvh Martin
 

aolsson

Aktiv medlem
Det finns två typer av motljusskydd.

Den ena "gamla" sorten har en gängning som passar i filtergängan på objektivet. De passar till alla objektiv med motsvarande diameter på filtergängan.

Den andra sorten har en typ bajonettfattning och är så utformade att de bara passar till en enda modell på objektiv. Dvs ett Nikon motljusskydd passar inte till ett Sigma eller Tamron objektiv. Och ofta inte till någon annan modell av Nikon objektiv heller.

Är du säker på att motljusskyddet och objektivet hör samman?
 

_hjorten_

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon objektiv och ett Nikon motljusskydd iallafall! Ska kolla hur det ser ut..men tror inte det var några gängor iallafall...men ska det sitta något på objektivet att kroka fast det?

/Martin
 

_hjorten_

Aktiv medlem
Plockade fram mitt 55-200 objektiv som jag köpte och där sitter mycket riktigt en bajonett fattning...det var mitt 18-55 objektiv som jag testade med först och där är det nog bara motljusskydd med gänga som passar!

Problemet löst :)!

/Martin
 
ANNONS