Annons

Hur mycket ska man belysa bakrund vid studiofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Ja som trådrubriken lyder. Hur ska jag belysa för att få bakgrunden helt vit? finns det nån regel hur mycket man ska belysa den. typ att man ställer den vita på ex 2steg högre en modellen man tar på?

Jag kommer att använda 4st elinchrome 400 bx. Det onödigt att uppfinna hjulet igen när man kan fråga dom som vet så man kan få ett humm i alla fal. Mer så man vet var man ska börja. Vad är smidigaste att belysa den med funkar det ned paraply eller vad är att föredra.

En bra regel är att inte belysa bakgrunden för mycket. Om bakgrunden blir för ljus fungerar den som en lampa som lyser in i kameran och skapar problem. Dvs man kan få ströljus och andra ljusfenomen.

Det viktigaste är att bakgrunden åtminstone blir vit bakom huvudet på den man fotograferar. Sedan kan man frilägga resten.

En helvit bakgrund gör att modellen svävar. Det blir väldigt atmosfärslösa bilder där modellen inte befinner sig någonstans. Om modellen är en sak så är det kanske ok i försäljningssyfte men om modellen är en levande varelse så vill åtminstone jag att hon befinner sig någonstans.

Många fotar med helvit bakgrund och lägger på vingettering i efterhand för att skapa atmosvär.

Santa771 skrev:
Jag kommer att använda 4st elinchrome 400 bx. Det onödigt att uppfinna hjulet igen när man kan fråga dom som vet så man kan få ett humm i alla fal. Mer så man vet var man ska börja. Vad är smidigaste att belysa den med funkar det ned paraply eller vad är att föredra.

Ok, i så fall, ställ ljuset på BG 1.5 stop över ditt huvudljus (main)
Var det svaret du sökte?

ANNONS
Götaplatsens Foto