Annons

Hur mycket tappar objektiv värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
funderar på om jag ska sälja min nästan helt nya Sigma 18-200 "fota max 50 bilder" och köpa en Sigma 18-50/2.8
eller ska jag behålla den oxå

hur mkt tappar objektiv i värde?
misstänker att om den inte har skador kan objektiv aldrig tappa mer än 50% oavsett ålder
eller?

Det hänger helt på vad det är för objektiv. Populära gluggar tappar inte mycket medans mindre eftertraktade saker kan falla mycket snabbt i värde.

Precis som vanligt är det marknaden som styr.

A

Leta...

här på annonsmarknaden och på blocket. Du kan även kolla Cyberbörsen på cyberphotos hemsida. Då får du en bra uppfattning om rimligt pris.

Det kommer antagligen köparen också att göra. Då är det bra att veta hur priset ligger till.

/AnWi

Harry_ skrev:
funderar på om jag ska sälja min nästan helt nya Sigma 18-200 "fota max 50 bilder" och köpa en Sigma 18-50/2.8
eller ska jag behålla den oxå

hur mkt tappar objektiv i värde?
misstänker att om den inte har skador kan objektiv aldrig tappa mer än 50% oavsett ålder
eller?

hur mkt vill du ha för din 18-200????

Re: Re: Hur mycket tappar objektiv värde?

leand skrev:
hur mkt vill du ha för din 18-200????

inköpt mitten av oktober
jag betala
3295:- för den + 290:- för B&W UV-filter + 2års allrisk försäkring 360:-
det blir allt eller inget
den är knappt inkörd fota max 50 bilder
är inte beronende av pengar
om jag får bra pris så kan jag sälja
annars behåller jag den o köper 18-50/2.8

Populära objektiv kan kanske paketzoomar (alltså sådana som brukar ingå i inköp av kamera) vara. De ägs av många och går ned i pris rätt mkt ändå med tiden.

Normalt begagnatpris ca 50% av lägsta nypris, alltså inte inköpspris. Dyra filter etc värderas inte högt.
Populära fina gluggar i nyskick kanske kan komma upp i 75%.

Jag sålde mina tre (populära) Canon gluggar för ca:75% av dagens lägsta nypris, dom var i nyskick och ca:6 månader gammla.

Alla tre var sålda innom en timme efter jag lade ut annonsen här på fotosidan, tror faktiskt jag kunnat tagit ut lite mer.

objernulf skrev:
Normalt begagnatpris ca 50% av lägsta nypris, alltså inte inköpspris. Dyra filter etc värderas inte högt.
Populära fina gluggar i nyskick kanske kan komma upp i 75%.

50% är väl lite väl lågt?
Möjligtvis om det är flera år gammalt med lite yttre skavanker.

ett objektiv i nyskick som är säg 6 månader gammalt vill jag påstå är värt ca 75% av vad den kostar som ny vid försäljningstillfället.

Är det en optik som ingen vil ha så är ju priset 0% av nypriset...

50% kan jag tänka mig att betala för begagnat som finns att köpa nytt, garantin är värd en del, lokal fotohandlare som hjälper till om något går snett, risk finns att det kommer något i paketet som inte är som det beskrivits, i värsta fall en tegelsten.

Bra kavalitets objektiv tappar inte mycket i värde om de är i fint skick. Udda märke eller mindre bra objektiv tappar ganska mycket.
Jag har sålt 6 objektiv på fotosidan under det sista halv-året. I genomsnitt så har jag fått ungefär 80 % av nypris. Men då har det varit bra Canon objektiv.

Dajo skrev:
50% är väl lite väl lågt?
Möjligtvis om det är flera år gammalt med lite yttre skavanker.

ett objektiv i nyskick som är säg 6 månader gammalt vill jag påstå är värt ca 75% av vad den kostar som ny vid försäljningstillfället.

Är det en optik som ingen vil ha så är ju priset 0% av nypriset...

Ja, det är förstås frågan om man säljer det då. Behåller man det så har det ju ett värde.

Jorik skrev:
Populära objektiv kan kanske paketzoomar (alltså sådana som brukar ingå i inköp av kamera) vara. De ägs av många och går ned i pris rätt mkt ändå med tiden.

Så här: De går ned därför att de finns i sådan mängd. Många av dem är dessutom inte av särskilt bra kvalité, iaf inte byggmässigt. Sådana finns beg. för 45% av priset trots att de är vanliga (om det nu är lika med populär). Populära/Vanliga gluggar som det är brist på (alltså sådana som har varit vanliga och som efterfrågas men som då är ovanliga och svåra att få tag på) kan dock kanske ligga högre i pris. Så även mer stryktåliga objektiv av bra kvalité och i bra skick.

Ett objektiv som vitt jag förstått hela tappar inget värde, det har alltid sitt rätta värde. Det rätta värdet kan naturligtvis skilja från det önskade värdet olika mycket.

Är just nu inte spekulant på ett dylikt objektiv, men ett pris runt 2000:- bör en köpare och en säljare kunna enas kring. En trevligt marknadsplats är Tradera, en
auktion med 350D + 18-200, som enidikation vad som är möjligt eller inte möjligt. Dock en stor marknad, där jag vid några tillfällen har sålt prykar över min egen satta skamgräns.

RolandM skrev:
Ett objektiv som vitt jag förstått hela tappar inget värde, det har alltid sitt rätta värde. Det rätta värdet kan naturligtvis skilja från det önskade värdet olika mycket.

Är just nu inte spekulant på ett dylikt objektiv, men ett pris runt 2000:- bör en köpare och en säljare kunna enas kring. En trevligt marknadsplats är Tradera, en
auktion med 350D + 18-200, som enidikation vad som är möjligt eller inte möjligt. Dock en stor marknad, där jag vid några tillfällen har sålt prykar över min egen satta skamgräns.

det är alltid kul att sälja prylar till folk som inte vet vad prylarna kostar
sen finns det ju dom som köper hellre på tradera än butik
handlar absolut inte om att luras
man vill inte förlora 100:- om det inte behövs

18-200 3295:- för den + 290:- för B&W UV-filter + 2års allrisk försäkring 360:-

2800:- borde jag få utan problem eller?

De dyra Canon super-tele objektiven tappar knappt något i värde om de är i bra skick. Ett 300, 400, 500 eller 600mm objektiv av super-tele objektiven kan man lätt sälja för 80-90 % av nypriset även om de är några år gamla.

Harry_ skrev:
det är alltid kul att sälja prylar till folk som inte vet vad prylarna kostar
sen finns det ju dom som köper hellre på tradera än butik
handlar absolut inte om att luras
man vill inte förlora 100:- om det inte behövs

18-200 3295:- för den + 290:- för B&W UV-filter + 2års allrisk försäkring 360:-

2800:- borde jag få utan problem eller?

Alltså - ett B + W filter är ett oerhört bra filter. Bättre finns nog knappt. Fast vad gäller Skylight är det kanske fråga om tycke och smak. Färgtonen på det filtret är mer rosa än t ex Hoyas. Vill man inte ha åt det röda hållet tar man hellre Hoyas som är mer magentafärgat fast inte så rosa utan mer bärnstensfärgat.

Ja, dvs du kan nog ta det du tänkt för sakerna.

Lars Johnsson skrev:
De dyra Canon super-tele objektiven tappar knappt något i värde om de är i bra skick. Ett 300, 400, 500 eller 600mm objektiv av super-tele objektiven kan man lätt sälja för 80-90 % av nypriset även om de är några år gamla.

Varför skulle någon vilja ge så mycket för ett begagnat objektiv om det finns att köpa nytt. Nytt är alltid mycket säkrare köp. Det skiljer väldigt mycket mellan nytt och begagnat och då ska även priset återspegla det.

En vanlig åsikt är att ett begagnat objektiv aldrig ska kosta mer än 70% av nypris, och då ska det vara i bra skick. Jag ställer mig bakom den åsikten.

UV-filter tar man normalt inte betalt för i samband med objektivförsäljning, de är saluargumet i stället.

Och vad gäller Tradera så säger jag bara att: på auktion köper folk vad som helst till vilket pris som helst. Minst sagt opålitligt.

/Erik

eon skrev:
Varför skulle någon vilja ge så mycket för ett begagnat objektiv om det finns att köpa nytt. Nytt är alltid mycket säkrare köp. Det skiljer väldigt mycket mellan nytt och begagnat och då ska även priset återspegla det.

En vanlig åsikt är att ett begagnat objektiv aldrig ska kosta mer än 70% av nypris, och då ska det vara i bra skick. Jag ställer mig bakom den åsikten.

UV-filter tar man normalt inte betalt för i samband med objektivförsäljning, de är saluargumet i stället.

Och vad gäller Tradera så säger jag bara att: på auktion köper folk vad som helst till vilket pris som helst. Minst sagt opålitligt.

/Erik

ett begagnat objektiv ska givetvis kosta vad folk är villiga att betala. Det finns ingen standard åsikt om vad max priset ska vara.
Och vad är det som skiljer väldigt mycket mellan ett nytt och begagnat???

När ett super-tele kanske kostar 70.000 kr så är det mycket pengar man sparar om man köper ett begagnat 10-20% billigare.

Du har tydligen aldrig köpt eller sålt ett sånt. Det är helt andra traditoner och regler för de objektiven än ett billigt kit-zoom.

Och ditt påstående att en vanlig åsikt är att objektivet aldrig ska kosta över 70% av nypriset. Och då ska det vara i bra skick.
Den åsikten kan nog inte vara så vanlig här på Fotosidan. Jag har sålt 6 objektiv de sista månaderna och alla kostade över 70%

ANNONS
Götaplatsens Foto