Annons

Hur organisera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogge

Aktiv medlem
jo om man kör analogt s ålämnar man ju in dom inte annars. väl? verkar ju i så fall inte klokt att framkalla alla och betala för det när man kan bränna dom själv
 

rogge

Aktiv medlem
ok
så du scannar in indexkortet och åller reda på dem på det viset.
men du fotar väl analogt då förståss.
/R
 

Challa

Medlem
Nej, jag fotar digitalt och jag scannar inte heller in indexen. Och jag håller med om att det blir VÄLDIGT många indexkort, men i alla fall jag tycker att det är lättare att hitta ett specifikt foto på det här viset i stället för att sitta och kolla via datorn.

Charlotta
 

rogge

Aktiv medlem
Hur fan gör du då?
tar du digitalt
skickar iväg bilderna för framkallning/bränning och får med ett indexkort?
blir inte detta dyrt i så fall, jag kanske är dum i huvet o inte fattar riktigt : )
 

rogge

Aktiv medlem
aha
du jobbar i fotobutik
det förklarar saken
lätt för dig att säga att du gör så när du har värsta tillgången
/Rogge
 

Deagol

Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Jag har läst lite mer på nätet och det verkar som om man måste behålla .THM-filen tillsammans med CRW (RAW) filen. (Canon)

det känns ju dock lite bökigt att behöva släpa på två filer hela tiden...

Men RAW kanske funkar så när det gäller Canon?

Jag ska väl inte behöva köpa Nikon nu bara för att kunna sortera mina bilder?! =o)

//Peter
Tjena Peter,

fick du inte det svaret som jag skickade i email till dig för länge sedan där du undrade över thm-filens funktion?

Jo det är i enkla ordalag så här att Canons crw-format inte är hundraprocentigt exif / tif-kompatibelt avseende taggar och för att säkerställa att råfilen inte sabbas så har man lagt till thm-filen som egentligen inte är nåt annat än en thumbnail i jpeg-fil med tillhörande exif-information (prova att ändra filextension på en thm tilljpg och öppna den i ett bildvisningsprogram så får du se). Informationen finns även i crw-filen men den är komprimerad och därför är det stor risk att crw-filen sabbas om man ändrar denna info.
Ser vi däremot på canons 1D/1Ds plus en del Nikon-kameror så har dom en embedded tif i råfilen, denna tif går att använda som thumbnail, den innehåller taggar osv precis som en vanlig tif.
Vilket som är det bästa systemet vet jag inte men det enda jag anser personligen om det här kan påvisas genom att man ställer sig en enda enkel fråga, "vill jag retuschera eller på något vis manipulera mitt negativ / dia direkt om jag plåtar analogt?" Svaret är tvivelsutan ett stort gigantiskt NEJ. Att på något som helst vis manipulera med sin råfil är det samma, detta är ju för hundan ditt negativ / dia, om det går och rakar sig med manipuleringen så har du inget alls kvar. Vill du tvunget ha en massa info lagrat om bilden i bilden så gör det på din jpeg-kopia och ingen annanstans, lagra, indexera och sök bland dina jpeg och ha en vettig länkning / referens till vilken råfil denna bild härstammar från.
Om man följer allas råd här i tråden om trippla, quadrupla råfilskopior som lagras hos svärmor, mormor och alla möjliga platser så faller alla dom säkerhetsåtgärder platt när man i nästa andetag spekulerar i manipulering av originalet.
 

Deagol

Aktiv medlem
Ett annat vettigt alternativ kan vara att skapa dng-kopior direkt av helt obehandlad råfil, arkivera råfilen för all evig framtid och sen fortsätta med att arbeta med bilden utifrån att dng-filen är ens råfil. Då kan man använda sig av fördelen att tagga med hjälp av xmp som tydligen enligt vad utvecklingen visar kommer att bli gängse standard för informationslagring i bilder.
Läs mer i tidigare trådar där jag och clindh har stött och blött detta problem.
Mer information om detta finns att läsa på Adobes site.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Lite off-topic:

Är jag ensam om att anse att CD/DVD-skivor inte duger som backup-media?

Som en extra backup på annan geografisk plats möjligen. Men inte som enda backup.
Nej, jag håller med dig. Och hur många CD-DVD måste man inte bränna för att spara alla sina bilder...
 

rogge

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Nej, jag håller med dig. Och hur många CD-DVD måste man inte bränna för att spara alla sina bilder...
och hur många hårddiskar behöver man inte, som kanske får ett statiskt överslag o pajar...
finns mycket som kan hända med allt.
/Rogge
 

epep

Aktiv medlem
Rogs skrev:
Hej!

Ville bara påpeka att det finns arkiverings cd skivor som klarar att hålla i 100 år [...]
Hur vet de det? Skivorna är säkert bättre, men jag tycker det låter som en marknadsföringsgimmick?
De förlorar ju inte heller speciellt mycket ens om de skulle gå ut med en garanti om 100 års hållbarhet. Det är väl tämligen osannolikt att företaget finns om 10-15 år och än mer att det skulle finnas kvar om 100 år.

I övrigt så finns ett problem med att använda produkter av typen photoshop album, picasa eller vad det nu kan vara man använder för att annotera sina bilder. De format som dessa program använder är inte för evigt. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om arbetssamma åtgärder för att "rädda" information från format som det inte längre finns något stöd för. Ur denna aspekt kan man hoppas att jpeg-formatet kommer att vara långlivat. Förmodligen kommer inte rå-formaten att vara lika långlivade varför det kan finns anledning att spara råformatsbilder ÄVEN i jpeg-formatet eller i något öppet råformat (är dng öppet??)

Min arbetsgång (som jag för övrigt tycker det finns mycket mer att önska av) är att jag lagrar bilderna i en mapp med ett namn som motsvarar datumet jag förde över filerna till datorn. Sedan rensar jag ut de riktigt usla bilderna. Beskriver bilderna i en vanlig textfil där varje rad är en post och där postnamnet är det som föregår det första ":" på raden. Alla dessa filer har samma poster med samma postnamn även om det naturligtvis inte är nödvändigt. Detta gör det lätt att flytta informationen till en databas eller liknande, och medför att det är enkelt att ändra informationen och lägga till poster. För detta arbetet har jag gjort en del underlättande perlscript. Sedan sparas bilderna på två CD. Beskrivningsinformationen sparar jag INTE med bilderna. Detta möjliggör att jag kan tillföra poster och information i efterhand utan att någon information på CD-skivorna blir gammal. Nackdelen är naturligtvis att informationen inte finns där bilderna finns. Jag vet inte riktigt vad som är bäst.
 

Deagol

Aktiv medlem
Dng är ett öppet format som Adobe arbetar för att övertyga alla kameratillverkare att använda sig av, lite eget syfte antagligen för då får man lite mer koll på vad alla tillverkare håller på med. Dng som står för Digital NeGative är i sig själv ett råformat men som sagt ett öppet sådant. Xmp är den taggningsstandard som utvecklas för detta.
 

Challa

Medlem
rogge skrev:
Hur fan gör du då?
tar du digitalt
skickar iväg bilderna för framkallning/bränning och får med ett indexkort?
blir inte detta dyrt i så fall, jag kanske är dum i huvet o inte fattar riktigt : )
Jo jag jobbar på fotobutik, MEN jag bränner CDna hemma och tar dem sedan med till butiken och tar ut ENDAST indexkorten. Många kunder kommer in till oss och säger att dom bara vill ha indexkort från sina CDn!
 

rogge

Aktiv medlem
mhmmm
på det viset.
ja då får du ha det så bra då med dina indexkort.
själv kör jag på med iview media.
/Rogge
 

GuSt

Medlem
jtkarlsson skrev:
Ska prova Iview vid tillfälle.
Men som det låter så är funktionen liknande Acdsee, då den skriver infon till en databas.
Enda skillnaden är väl IPTC datan, som jag inte tror att Acdsee klarar av.
Iofs kanske jag klarar mig med EXIF och IPTC data, men jag tycker om att kunna beskriva bilden så noggrant som möjligt.
Jag vill efter flera år kunna söka efter en bild med en speciell människa, djur etc.
Då är det väl ändå kategorier som gäller?

Vad använder bildbyråer, stora tidningar osv. som har stora bildflöden?
De stora drakarna använder Fotostation pro och då menar jag Aftonbladet, Expressen, ScanPix mm. Se länk http://www.fotoware.com/References/References_se.aspx desas svenska generalagenten har adressen http://www.fotoware.se/ det är ett ypperligt program som går att köra mot server och lokalt. På jobbet använder vi version 4,5 det tråkiga med den ver. är att gränssnittet ser ut som det kommer från win 3.1, version 5.1 har kommit men vi har inte uppgraderat ännu. För delen är att det är mycket snabbt och kan hålla mycket info som givetvis lagras i bildfilen det jag skall låta vara osagt är om den lagrar i RAW-filen men skulle vara mycket förvånad om den inte gjorde det.

Till diskusionen om säkerhet och backup kan jag tillägga att jag personligen kör allt mot en server som det sitter ett Raid-kort i och 2 HD som är speglade dvs. att allt som sparas på disken lagras automatiskt på den andra disken, detta gör att säkerheten ökar vid diskhaveri, ja jag har erfarenhet av det och är glad att jag spenderade pengar i "onödan" på en hårddisk, detta hjälper inte om du raderar en fil/bild då raderas den samtidigt på andra disken också. Sedan kopierar jag mina bilder och dokument till en USB-hårddisk för extra säkerhet. Jag bränner också CD/DVD på varje månads mapp med bilder som jag lägger i bankfack med plan på om brännande om 5-10 år eller hur nu tekniken kommer att utvecklas. Vad det gäller raid kort så kan man ha det i en vanlig arbetsdator också. Jag tänker inte berätta mer om datateknik utan den som vill veta mer är välkommen att höra av sig om intresse finns.

Övrigt vill jag säga att det har varit en intresant och givand diskusion som jag läst från början då jag själv är mycket nyfiken på säkerhet och TAGning av bildfiler.

MVH Gunnar
 

rogge

Aktiv medlem
hej

Jo du gunnar
Har du någon erfarenhet av att kopiera dvd skivor som du har bilder på
de program jag har så går det inte att kopiera dom utan att läsa till HD först, mitt mål var o kunna bränna on the fly.
Jag anv.
nero
dvd decrypter
clone dvd
Mvh Rogge
 

emilsall

Aktiv medlem
Läser med intresse era olika lösningar. Kör själv helt enkelt datum-märkta mappar sedan fem år tillbaka och tycker mig oftast kunna minnas ungefär vilken månad en bild togs, att sedan kolla igenom ett par mappar för att hitta rätt går snabbt. Men era albumprogram gjorde mig nyfiken, och i Googlingen hittade jag detta test:
http://testcentret.idg.se/stortester.asp?sID=56
Ur ett ganska vardagsfoto-perspektiv kanske, men en liten översikt iallafall.

Skall testa Picasa en sväng, mest för att jag gillar många andra av Googles tjänster. Men datummärkta mappar i filsystemet känns tryggt än så länge.
 

GuSt

Medlem
rogge skrev:
hej

Jo du gunnar
Har du någon erfarenhet av att kopiera dvd skivor som du har bilder på
de program jag har så går det inte att kopiera dom utan att läsa till HD först, mitt mål var o kunna bränna on the fly.
Jag anv.
nero
dvd decrypter
clone dvd
Mvh Rogge
Skall jag vara helt ärlig så har jag inte kopierat någon DVD men min plan var att jag använder Nero och gör som med CD en skiva i läsaren och en i brännaren sedan en ren CD-copy.
Erfarenheten vad det gäller brannande av CD och en läsare/brännare är ju att det måste kopieras till HD först sedan brännas men om man har 1 läsare och 1 brännare så går det rakt över. Jag har förutsatt att det var samma med DVD men det du säger gör mig lite trött.
Skall göra ett test någon dag när jag känner mig sugen.
 

rogge

Aktiv medlem
GuSt skrev:
Skall jag vara helt ärlig så har jag inte kopierat någon DVD men min plan var att jag använder Nero och gör som med CD en skiva i läsaren och en i brännaren sedan en ren CD-copy.
Erfarenheten vad det gäller brannande av CD och en läsare/brännare är ju att det måste kopieras till HD först sedan brännas men om man har 1 läsare och 1 brännare så går det rakt över. Jag har förutsatt att det var samma med DVD men det du säger gör mig lite trött.
Skall göra ett test någon dag när jag känner mig sugen.

Jodå det ska gå och bränna onthefly som det kallas men inte i mitt fall, nero säger att skivan är tom eller invalid.
men föra övertill hd från skivan i samma program går fint.
Konstigt.
/Rogge
 
ANNONS