Annons

Hur prissätter du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej kära branschkollegor! :)

En av de mest tidskrävande funderingarna jag har är prissättning. Jag läser alla trådar jag kan komma över och klurar och vänder på det. Jag tycker att jag har en fungerande prissättning just nu, men i bakhuvudet ligger ändå tanken och gror...jag kanske är alldeles för billig? Vill inte sälja in mig enbart på pris.

Det skulle vara intressant att veta hur ni andra tänker när ni lämnar ett pris. Ni behöver inte skriva ut kronor (men ni får gärna! :), men förklara gärna hur ni resonerar. Tex om ni har olika timpenning för olika uppgifter (förberedelser, restid, fotografering, bildbehandling osv) och om ni i så fall specificerar det för kunden? Hur tänker ni kring licenser osv.

Mitt tänk just nu är ungefär så här:
Jag tar x kr /tim för fotografering (och förberedelser) och ett lägre x kr / tim för resa och bildbehandling. För "normal" bildbehandling brukar jag säga att jag gör ca 4-6 bilder/timme och att slutpriset beror på antal bilder de beställer. I det ingår att kunden "äger bilderna för fritt nyttjande" (måste kanske specificera det där).

Nyss läste jag en tråd där det föreslogs 1000 kr/bild för 40 bilder (=40 000 kr) och det är ju här frågan uppkommer om jag är alldeles för billig eftersom det med mitt sätt att räkna skulle kostat ca 4-5000 kr (enbart för bilderna).

Så, som rubriken säger... Hur prissätter du? :)

Tack på förhand.
Kim
 
prissättning inom vilken fotografi syftar du på? Om det är bröllop så skulle jag gå in på bröllopstorget o kolla vad dina kollegor tar en hel del skriver ut priserna o sedan försöka se i vilken nivå du kan lägga dig.
 
Hej Ove!

Tack, jag glömde helt skriva vilket område det gällde... :D

Jag syftade på företagsfotograferingar. Porträtt, eventbilder, verksamhetsbilder osv.

prissättning inom vilken fotografi syftar du på? Om det är bröllop så skulle jag gå in på bröllopstorget o kolla vad dina kollegor tar en hel del skriver ut priserna o sedan försöka se i vilken nivå du kan lägga dig.
 
Finns inget sätt att räkna på som är rätt eller fel. Alltså vilken utgångspunkt man har. Sedan går det ju att räkna hiskeligt fel, men då oftast för att man gör felaktiga antaganden.

Jag tror att väldigt många gör just som du. Framför allt för att det är ett smart sätt. Dvs hur produktiv är man. Och hur mycket måste man ta för den mängden för att få den önskade timdebiteringen.

Att utgå från att en viss bild ska kosta si eller så mycket är ganska lönlöst eftersom bilder skiljer sig så mycket i kvalitet och nedlagd arbetstid.

Och är det något som man märker väldigt tydligt så är det hur olika tjänster fotografer levererar. Främst med avseende på kvalitet och hur mycket jobb och tid som läggs på uppdragen. Vissa lägger 2 timmar per bild. Andra 200 bilder per timme.

Inte sällan tjänar fotografer som ligger på en lite lägre kvalitetsnivå bättre, om de har ett effektivt arbetsflöde, än fotografer som lägger väldigt mycket tid per bild, men då levererar det lilla extra. Om man lägger 10ggr så mycket tid på en bild blir den i snitt kanske dubbelt så bra. Men det är svårt att ta 10 gånger så mycket betalt.

Sedan finns ju väldigt olika betalningsvilja hos kunder. Ibland kan man ligga lite högre i en offert, ibland får man lägga sig lite lägre.

Jag brukar fråga om kundens förväntningar på resultatet (vad de har för förestälning om hur de levererade resultatet ska se ut och vilken användning det skall få). Då kan jag avgöra vilken kvalitetsnivå jag bäst lägger mig på. D v s hur många bilder det blir och vilken tid det tar.

Sedan är det bara att räkna baklänges. Timdebitering, omkostnader, skatt, förväntad månadslön. Då vet man ganska bra vad som är konkurrenskraftigt. I ekonomisk teori kallas detta för "kostnadsprissättning". Det används relativt sällan, eftersom säljaren vill få så bra betalt som möjligt. Det gör att man istället använder "marknadsprissättning". D v s man tar det pris som man känner kunden är beredd att betala, såvida det är över "kostnadspriset". Är marknadspriset lägre tackar man nej. Med stor konkurrens som det är inom den mesta typen av fotografering ligger marknadspriset ofta väldigt nära kostnadspriset för de flesta. Därför ger en baklängesräkning ett bra hum om ungefär var marknadspriset bör hamna.

Så tänker jag. Sedan finns det säkert många som tycker annorlunda.
 
Hej Niclas,

Och stort tack för ditt utförliga resonemang!
Jag brukar också anpassa prisnivån något från kund till kund och ofta tycker jag nog att jag hamnar rätt. Det som jag på senare tid funderat över är just det här när det handlar om väldigt många bilder (som tex > 40) Jag hade aldrig kommit på tanken att kunna ta 40 000 kr för det! OBS! Inte för att det skulle vara orimligt pris utan för att jag själv tror jag har nån slags "rädsla" för att ta för mycket betalt. Är 40 000 kr rimligt för 40 bilder? Vad säger ni andra?

Och Niclas, du får väldigt gärna ge några konkreta exempel på hur du räknar... :)
Tex. Ett jobb som tar 2 timmar restid, 3 timmar fotografering. Kunden beställer 20 bilder.
Går det att generalisera så? :D

/Kim


Finns inget sätt att räkna på som är rätt eller fel. Alltså vilken utgångspunkt man har. Sedan går det ju att räkna hiskeligt fel, men då oftast för att man gör felaktiga antaganden.

Jag tror att väldigt många gör just som du. Framför allt för att det är ett smart sätt. Dvs hur produktiv är man. Och hur mycket måste man ta för den mängden för att få den önskade timdebiteringen.

Att utgå från att en viss bild ska kosta si eller så mycket är ganska lönlöst eftersom bilder skiljer sig så mycket i kvalitet och nedlagd arbetstid.

Och är det något som man märker väldigt tydligt så är det hur olika tjänster fotografer levererar. Främst med avseende på kvalitet och hur mycket jobb och tid som läggs på uppdragen. Vissa lägger 2 timmar per bild. Andra 200 bilder per timme.

Inte sällan tjänar fotografer som ligger på en lite lägre kvalitetsnivå bättre, om de har ett effektivt arbetsflöde, än fotografer som lägger väldigt mycket tid per bild, men då levererar det lilla extra. Om man lägger 10ggr så mycket tid på en bild blir den i snitt kanske dubbelt så bra. Men det är svårt att ta 10 gånger så mycket betalt.

Sedan finns ju väldigt olika betalningsvilja hos kunder. Ibland kan man ligga lite högre i en offert, ibland får man lägga sig lite lägre.

Jag brukar fråga om kundens förväntningar på resultatet (vad de har för förestälning om hur de levererade resultatet ska se ut och vilken användning det skall få). Då kan jag avgöra vilken kvalitetsnivå jag bäst lägger mig på. D v s hur många bilder det blir och vilken tid det tar.

Sedan är det bara att räkna baklänges. Timdebitering, omkostnader, skatt, förväntad månadslön. Då vet man ganska bra vad som är konkurrenskraftigt. I ekonomisk teori kallas detta för "kostnadsprissättning". Det används relativt sällan, eftersom säljaren vill få så bra betalt som möjligt. Det gör att man istället använder "marknadsprissättning". D v s man tar det pris som man känner kunden är beredd att betala, såvida det är över "kostnadspriset". Är marknadspriset lägre tackar man nej. Med stor konkurrens som det är inom den mesta typen av fotografering ligger marknadspriset ofta väldigt nära kostnadspriset för de flesta. Därför ger en baklängesräkning ett bra hum om ungefär var marknadspriset bör hamna.

Så tänker jag. Sedan finns det säkert många som tycker annorlunda.
 
1000kr per bild är absolut motiverat i vissa sammanhang. Dock knappast generellt vid event, eller 40 vanliga företagsporträtt. Blir det enstaka porträtt vid flera tillfällen är 1000kr + moms inte helt fel.

T ex löpande fotografering av nya medarbetare. Bra bilder som används även i marknadsföring mm.
1 ny medarbetare ungefär varje månad.
Foto i företagets lokal. Mottagning av beställning och utkörning 20 min, Uppsättning av blixt o bakgrund 10 min. Instruktioner till modell och foto 10 min. Visa resultat och välja bild 5 min. Ladda upp i dator och lättare efterarbete+ leveran på mail, 10 min. Administration faktura, bakup mm 5min = 1h.

Räkna max 75% debiterbar tid, d v s 6h dag. (Visst jobbar vi ofta mer, och debiterar mer, men det är bara för att vi ibland lägger 12 timmar om dagen. Men nu ska vi jämföra med en rimlig grundlön, d v s inte med övertid.)

Önskad minsta grundlön. (Högst individuellt förstås). Säg, 24000kr per månad före skatt. Ca 18000 ut efter skatt för heltid. 167h räknar man som standard för heltid per månad. 75% debiterbart ger 125h. 24000/125=192kr/h.
+ egenavgifter ca 32%=61,5 totalt 253,5
+ Semesterersättning, 13% = 33 totalt 266,5

Fasta kostnader. Slås ut på ca 1375 debiterbara timmar per år.
Dator, backup, monitor, skrivare, mobil, bil, kameror, objektiv, blixtar, stativ, filter, tillbehör, mjukvara och övrig utrustning. Högst individuellt, men säg minst ca 60000kr/år = 44kr/h
Övriga kostnader, hyra (studio/kontor?), bokföringshjälp, IT support, bredband, telefonräkn, försäkring, möbler, marknadsföring mm. Säg igen ca 60000kr/år = 44kr/h

Löpande kostnad, bensin 10kr, parkeringsavgift 20kr, =30kr

Totalt har vi nu alltså 266+44+44+30=384kr/h + moms.
Och det är väldigt lågt räknat.
----------------------------------------------------------------------
Exempel 2.
Fotograf vill ha lön 32tkr, + assistent motsv 18tkr/mån.
Fotojobbet tar 1,5h totalt.

Fasta kostnader för etablerad fotograf med studio är minst det dubbla jämfört med första exemplet.
Lönekostnader 266*1,33+266*0,67*1,5h=798kr
Utrustning mm, 88+88+30=206kr
Totalt 1004kr + moms för en bild.
eller ca 670kr + moms i timmen.

Detta är inte heller särskilt högt räknat.
---------------------------------------------------------------------
Om man räknar upp exempel 2 med hägre kostnader pga en vettig studio i storstad, + 60% högre fasta kostnader, och lägre debiteringsgrad, 60% istället för 75% av tiden. Då blir det 1082kr/h
Tja bara lite exempel.

En slutsats är förstås att om man håller nere fasta kostnader för utrustning, hyra mm och håller hög produktivitet, d v s kan debitera 75% av sin tid, och leverera bra volym på bilder, då kan man få många jobb, (som vissa dyrare fotografer inte kan konkurrera om), men samtidigt ta ut en hög lön.

Sedan blir det förstås jobbigt när en del tar 400kr svart för 2 timmars jobb, och levererar låg kvalitet. Sådant kan man ju aldrig konkurrera med.
 
Nyss läste jag en tråd där det föreslogs 1000 kr/bild för 40 bilder (=40 000 kr) och det är ju här frågan uppkommer om jag är alldeles för billig eftersom det med mitt sätt att räkna skulle kostat ca 4-5000 kr (enbart för bilderna).
Tycker att du resonerar helt rätt och rimligt.
 
fri nyttjanderätt...

Återigen, tack för era tips och synpunkter!

Jag kan inte riktigt släppa den här tanken ändå...(Ligger jag rätt prismässigt?)

Jag kanske ska tillägga att i mitt pris brukar det alltid ingå fri nyttjanderätt för kunden, och om jag kollar i tex SFF´s prislista så borde jag kunna göra ett rejält påslag.

Hur brukar ni göra med nyttjanderätten?
 
Jag kanske ska tillägga att i mitt pris brukar det alltid ingå fri nyttjanderätt för kunden, och om jag kollar i tex SFF´s prislista så borde jag kunna göra ett rejält påslag.
Fri nyttjanderätt är väl ganska normalt när man gör ett uppdrag. Men kanske inte att kunden får rätt att sälja bilderna vidare.
 
ANNONS