Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur rätar jag upp vidvinkelsneda objekt?
- Trådstartare Ida Frid
- Start datum
kreatören
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
Du kan räta upp störtande linjer med hjälp av beskärningsverktyget i Photoshop. Mrkera den beskärning du vill ha och bocka sedan i rutan Perspective i fältet däruppe, vad det nu kan heta. Sen kan du dra i beskärningsmarkeringen.
Bifogar exempel på resultat. Först en i övrigt helt obehandlad bild:
Bifogar exempel på resultat. Först en i övrigt helt obehandlad bild:
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
Vet inte om det finns med i första versionen.
Tittade lite på http://www.photoshopsupport.com/tutorials/colin/lens-correction-filter.html
nu efteråt. Där står det endast med i CS2 och senare.
På den länken står det mera exakt hur man gör. Jag bara rättade upp, men såg att det finns lite mera att göra för att få det riktigt bra.
Tittade lite på http://www.photoshopsupport.com/tutorials/colin/lens-correction-filter.html
nu efteråt. Där står det endast med i CS2 och senare.
På den länken står det mera exakt hur man gör. Jag bara rättade upp, men såg att det finns lite mera att göra för att få det riktigt bra.
Graylingman
Aktiv medlem
Att räta upp med hjälp av beskärningsverktyget, förutsatt att det finns tillräckligt mycket att skära bort, funkar i alla fall i PS 7.0
kreatören
Aktiv medlem
Det här ser väl just ut?
1. Gör lagret aktivt = Runa>A på Mac
2. Transform = Runa >T på Mac
3. Håll ner Runa + shift (på Mac) och dra i resp hörnmarkering tills det ser ok ut.
Sorry vet inte hur det är på PC, men jag misstänker att i stället för Runa är det Ctrl
3. Håll ner Runa + shift (på Mac) och dra i resp hörnmarkering tills det ser ok ut.
Sorry vet inte hur det är på PC, men jag misstänker att i stället för Runa är det Ctrl
Bilagor
iSolen.se
Guest
Glöm inte att höja bilden också, annars blir allt ihoptryckt. I det här fallet; brudparet ser tjocka ut.
Men den föreslagna metoden funkar bara om det är uppåtnedåt vinkling. En vidvinkel brukar ju inte ge linjär distortion utan tunnformad.
Framtidens objektiv kommer vara enklare och inte ha så många korrigerande linser. Kamerahuset kommer istället ha korrigerande programvara. Lite grand som man redan kan göra med vinjettering och CA redan.
Men den föreslagna metoden funkar bara om det är uppåtnedåt vinkling. En vidvinkel brukar ju inte ge linjär distortion utan tunnformad.
Framtidens objektiv kommer vara enklare och inte ha så många korrigerande linser. Kamerahuset kommer istället ha korrigerande programvara. Lite grand som man redan kan göra med vinjettering och CA redan.
iSolen.se
Guest
kreatören skrev:
Det här ser väl just ut?
Runa??? Aha, det är för att det är en runsten i motivet.Smart.
SixBySix
Aktiv medlem
image, rotate image, arbitrary. (Vet inte riktigt hur det heter i svensk version i photoshop. Sedan beskär man så de vita kilarna i sidorna försvinner.
När man rätar upp bilder är det bra att skilja på 3 olika fel. 1) Att man lutat kameran lite, helt omedvetet. Åtgärd, Rotera. 2) Att man har "perspektivfel". D v s att man lutar kameran lite uppåt eller nedåt. Lokalisera gärna en ungefärlig horizont i bilden. Ligger den inte i mitten finns det så gott som alltid mer eller mindre perspektivfel. Åtgärd. Markera hela bilden (CTRL+A) Edit, transform, perspektive.
3) Distorsionsfel, raka linjer blir böjda i kanten av bilden, t ex en lyktstolpe ser ut som en pilbåge. Åtgärd, äldre CS, ladda ner lenscorrectionplugin/nyare CS Filter, distort, lenscorrection.
När man rätar upp bilder är det bra att skilja på 3 olika fel. 1) Att man lutat kameran lite, helt omedvetet. Åtgärd, Rotera. 2) Att man har "perspektivfel". D v s att man lutar kameran lite uppåt eller nedåt. Lokalisera gärna en ungefärlig horizont i bilden. Ligger den inte i mitten finns det så gott som alltid mer eller mindre perspektivfel. Åtgärd. Markera hela bilden (CTRL+A) Edit, transform, perspektive.
3) Distorsionsfel, raka linjer blir böjda i kanten av bilden, t ex en lyktstolpe ser ut som en pilbåge. Åtgärd, äldre CS, ladda ner lenscorrectionplugin/nyare CS Filter, distort, lenscorrection.
perstromgren
Aktiv medlem
korran skrev:
Skulle någon kunna berätta för mig hur jag rätar upp den här bilden? Filter>Disort>Lens Correction funkar inte..Det går inte att trycka på Lens Correction nämligen..
Vad hoppas du på för resultat? Du kan ju knappast få det att se ut som om du tagit Eifeltornet på 100m höjd i stället för nerifrån alldeles intill tornet...
Per.