Annons

hur rengöra?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsmannen

Aktiv medlem
Har lyckats få champagne (eller var det pommac?) på ett par knappar på vertikalgreppet till min kamera, nån som har nåt bra tips hur man kan rengöra det (förutom att skruva isär)?
Destillerat varmvatten?
Knapparna har en tendens att bli stumma o tröga (sitta fast).. har varit så ca ½år.

Antagligen har det fastnat en del damm i klibbet, och då lär det krävas en rejäl nedblötning för att göra rent.

Min erfarenhet av att rengöra elektronik är inte så god, ibland har prylarna funkat efteråt, ibland inte... Men med destillerat vatten och en hyfsat kort torktid (hårblås?) borde ju chanserna öka.

Själv hade jag nog bedömt rengöringen som en hög risk, och ställt priset på ett eventuellt nytt grepp i relation till professionell rengöring innan jag satte igång.

Om du nu absolut måste använda vatten (vilket jag inte rekomenderar) tycker jag att du skall dränka greppet i T-röd sedan.
Med all elektronik är det så at den mår inte bra av vatten. Den kan fortsätta fungera hur bra som helst men det är en chansning. Om du ändå badar greppet med vatten bör du (tycker jag) dränka greppet i T-röd direkt efter, innan den börjat torka. Effekten T-röd har på vatten är att vattnet löses up (eller absorberas) av T-röden och därmed minskar risken att elektroniken oxideras. Du måste dock ha en hel del T-röd, tillräckligt för att låta den rinna in och ut ur greppet.
Det finns dock vissa risker med T-röden: främst att eventuell plast i prylen du tvättar inte tål T-röd, som trots allt är ett lösningsmedel. Det kan yttra sig tex i att du får en 'missfärgning' på alla plastytor. Eller i att plasten blir mjuk. Eller i värsta fall spricker.
Om du tvättat greppet med vatten och sedan dränkt det i T-röd är det bara att låta den stå och rinna av sig och torka. Det kan ta ganska lång tid, låt den gärna stå 2-3 dagar utan batterier eller andra strömkällor.
Ett alternativ för dig om ytan som skall rengöras inte är stor är att helt skippa vattnet och droppa på lite T-röd på knapparna det gäller. Droppa på lite T-röd och tryck på knapparna 20-talet gånger och låt prylen torka sedan. I bästa fall har det hjälpt osh risken att elektroniken oxiderar är så gott som obefintlig.

vatten och elektronik....

är i sig inget problem, jobbade för ett tag sen som lödare o där diskade vi korten i en diskmaskin med vatten, problem kommer när man har ström på och det inte är torrt......

visst en del oxidering kan ske men det borde vara försumbart om det inte är rena "skit material" i grejorna. dvs koppar oxiderar hur som helst, lödmaterialet fixar vatten osv det är typ brytare o sånna här grejor som kan ta en del stryk pga att dom är i nån plåt basserad på järn.

som exempel hade jag en mobiltelefon som jag råkade hälla allrent i......bara skölja ur, torka o vips så funka det.......skruvade isär den ett par år efteråt o det såg hur bra ut som helst.....

men det är som sagt ingen garanti för att det ska funka i ditt fall.

hade nog gett dig rådet att lämna in o få fixat, borde inte vara så dyrt.

Lämnar du in har du dessutom garanti från verkstan så skulle det skita sig så får de ersätta prylarna...

Ang. vatten och elektronik:

En fd arbetskamrat till mig brukade rengöra sitt tangentbord under rinnande vatten, med diskborste och diskmedel.

Vet inte om det säger ngt om vertikalgrepp till kameror, men jag måste erkänna att jag blev rätt förvånad när jag såg honom göra det första gången.

Lycka till med ditt vertikalgrepp.

ols skrev:

hade nog gett dig rådet att lämna in o få fixat, borde inte vara så dyrt.
Jo, det kan vara svin-dyrt. Ofta vägrar verkstäder reparera vattenskadade kameror, telefoner osv. men fråga kan man väl göra. Vissa vertikalgrepp är ganska billiga och då lönar det sig kanske inte.

Herman_D skrev:
...nån som har nåt bra tips hur man kan rengöra det (förutom att skruva isär)?

Varför inte skruva isär? Det är knappast farligt, om man bara tar det lugnt och försiktigt. Det verkar onödigt att dränka hela vertikalgreppet i vatten eller T-röd. Det klibbiga kanske bara sitter på knapparna...?

Vare sig du skruvar isär eller ej så finns ett annat dundermedel för sådana jobb - och en hel del andra för den delen: Isopropanol.

Finns att köpa på apoteket och används främst av elektroniktekniker för rengöring av HiFi, videohuvuden och dyl. Fördelen mot vatten och T-röd är att den dels är skonsam mot plast och dels avdunstar.

-Har du ringt en verkstad?

Det kanske är billigare med ett nytt "grepp" utan kladd.

Lycka till i nyår......

påhittat skrev:
-Har du ringt en verkstad?

Det kanske är billigare med ett nytt "grepp" utan kladd.

Lycka till i nyår......

ett nytt grepp kostar 2600:- på cyberphoto =/

förhoppningsvis mindre smguld-firande framöver .. eller näe =)

Är T-röd verkligen så lyckat? Snarare tvärttom det kan lösa visa permanentsmörjningar i vred, reglage och liknande, dessutom kan det på lång(eller kort) sikt förstöra plaster så att de blir spröda och lätt går sönder. Om vatten måste användas så använd enbart avjoniserat vatten för det leder inte ström och kan då inte orsaka krypströmar eller kortslutningar, däremot så KAN all typ vatten(avjoniserat-, destilerat-, batteri-) orsaka oxidering(rostbildning) på de flesta metaller, inklusive lödlegeringar. det ända säkra är att skicka in den till en kameraverkstad för rengöring, trots att det kan kosta en del.

en lödning består av bly och tenn i olika blandningar men för enkelheten skull så säger vi 40/60 och visst oxiderar det men inte pga vattnet utan pga luften så det lär den göra i vilket fall som helst. men i detta fallet så är oxideringen en skyddande hinna för lödningen.

Sitter det reglagerattar på greppet? Strömställare av den typen är i regel smorda med något silikonliknande fett som absolut lär lösas av allt som luktar ens i närheten av alkohol.

MEn jag undrar också varför du inte ´bara skruvar isär greppet. Det lär väl vara en operation som är fixad på några minuter.

Och en rengöring på lämplig verksta är för dyr....

-då får du meka själv.

Det kladdiga är troligen socker samt fett från chips och ostbågar. Socker-kladd löses i vatten.
Fett löses i mild tvål- eller diskmedel-lösning.
Öl och alkoläsk ska drickas upp inte drällas på dyra kamera grepp.

Testa först med en lätt fuktad (med vatten) duk eller servett.

Testa sen med lite Kodak Lens Cleaner (fettlösande) och kleenex eller liknande. Ta små mängder flera gånger!!

En tunn liten pensel (typ modell måleri) kanke kan ta upp damm, sand mm.

Undvik lösningsmedel, de löser upp ev klister som ska hålla fast gummiduk eller "reptilskinn" som du har på din dyra grep. -nej grepp var det ju.

Hur funkar resten av kameran? vad den nu heter....

ols skrev:
en lödning består av bly och tenn i olika blandningar men för enkelheten skull så säger vi 40/60 och visst oxiderar det men inte pga vattnet utan pga luften så det lär den göra i vilket fall som helst. men i detta fallet så är oxideringen en skyddande hinna för lödningen.

Det är syret i vattnet som oxiderar metallen som har kontakt med vattnet, vattnet så att säga "påskyndar oxideringen", så länge det inte är framför allt guld eller platina så oxideras de flesta metaller, så hur man än vrider och vänder på det så är vatten inte alltid bra det heller, för att göra det ännu rörigare så är "lödtenn" bara en av de olika metaller som ingår i ett kretskort, brytare, kontakter, eller mösnterkort. Oj då, kanske det blev onödigt mycket av det kemiska....

påhittat skrev:
Och en rengöring på lämplig verksta är för dyr....

-då får du meka själv.

Det kladdiga är troligen socker samt fett från chips och ostbågar. Socker-kladd löses i vatten.
Fett löses i mild tvål- eller diskmedel-lösning.
Öl och alkoläsk ska drickas upp inte drällas på dyra kamera grepp.

Testa först med en lätt fuktad (med vatten) duk eller servett.

Testa sen med lite Kodak Lens Cleaner (fettlösande) och kleenex eller liknande. Ta små mängder flera gånger!!

En tunn liten pensel (typ modell måleri) kanke kan ta upp damm, sand mm.

Undvik lösningsmedel, de löser upp ev klister som ska hålla fast gummiduk eller "reptilskinn" som du har på din dyra grep. -nej grepp var det ju.

Hur funkar resten av kameran? vad den nu heter....

lol.. kändes som ett oseriöst svar :)

nåja.. kanske var pommac då, borde vara mer socker i det än i champagne..

Nej det finns inga reglagerattar. Finns bara tre st knappar, avtryckare (som fungerar fint, inge kladd), samt AF-punktsväljare (fungerar bra, men knappen går trögt) och Exponeringslås (se förra).

Är ett grepp till en D60/D30.

Nej det var inte fest.. smguldsfirande direkt efter slutsignalen, hann inte gömma kameran för en kaskad av pommac(champagne?).

Skruvar nog isär den själv imorgon.. tack för tipsen iaf!

Jag som trodde du skojade med oss!
Skyll inte på oss om din kamera går sönder.

Innan du skruvar och tvättar så plocka ur batterier samt minneskort.
Tejpa för kabel ansutningar mfl.

Eller så går det att ta loss hela greppet!

Vatten mm har en förmåga att krypa längre in än man först tänkt sig. Jag menar du behöver troligen inte rengöra direkt på den elektriska koplingen utan runt omkring. kodak Lens Cleaner är nog inte bra på elektronik, jag har aldrig testat men på plast är den perfekt

Du kanske kan låta den torka över natt innan du monterar ihop den.

Har du planer på att sälja din kamera på den här sidan så vet vi lite av dess historia......
=
Meka inte själv.

kolla på ELFA efter elektronikrengöring.
Det finns sådan på spray som inte löser upp packningar o annat och som har egenskapen att det lyfter loss skiten och sedan dunstar till 100%.
http://www.elfa.se tror jag kan hjäla till.

ANNONS
Götaplatsens Foto