Annons

Hur scanna till digital projektor??

Produkter
(logga in för att koppla)

smurfen

Aktiv medlem
Funderar på att visa bilder med digital projektor istället för att slita på mina diabilder, MEN... vilket format brukar man använda på bildfilerna och vilken upplösning behöver de ha för att få någorlunda kvalitet på den stora duken???

Format beror väl på vilket program du ska använda för visningen, vad klarar det för format? Vanlig jpg?

En digital projektor brukar inte ha mer än xga-upplösning (1024x768 pixlar) så mer än det behöver du inte ha på bildfilerna.

Inte mer än 72 dpi behöver bilderna ha i upplösning när bilder skall visas på bildskärm/projektor.

mvh

Kolla vad som är den optimerade upplösningen för din projektor och gör bilderna så stora (t.ex. 1024x768). Då blir det bäst.

Att prata dpi i dessa sammanhang är fel. Det kan stå 12 eller 300 dpi i photoshop, och det är orelevant.
Flytter du duken bakåt så den projicerade bilden blir större. Då får du lägre dpi...

Det kvittar helt vad du har för DPI inställt, såvida inte ditt visningsprogram använder det, men är det så illa, byt program.

Det enda som betyder något är pixeldimensionerna på bilden och vad projektorn klarar.

Tänkte använda powerpoint eftersom jag har det och det verkar rätt enkelt... Det innebär ju också att jag lika gärna kan scanna bilden i rätt storlek direkt och dessutom bara spara i jpeg för enkelhetens skull?

Damocles skrev:
Det kvittar helt vad du har för DPI inställt, såvida inte ditt visningsprogram använder det, men är det så illa, byt program.

Det enda som betyder något är pixeldimensionerna på bilden och vad projektorn klarar.

Givetvis är det så =) Jag tänkte lite fel ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto