Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

hur scannar jag gamla negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

DrZeke

Ny medlem
jag letar efter en scanner som man kan scanna även gamla negativ i, 6*6 och 6*9. vilken scanner är bäst för det ändamålet och hur mycket ska man behöva betala för den? Dom enda jag har hittat har varit ruskigt dyra.
Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp i denna fråga.
M.v.h Markus...

det finns ju flatbäddsscanner med negativinsats.
jag har en epson 3200 tex som kan ta mellanformat

jag antar att de du kikat på varit filmscannrar?

Epson 3200, den billigare 3170 eller den kommande 4870 är skannrar som funkar finfint med mellanformat och är klart prisvärda.

DrZeke skrev:
jag letar efter en scanner som man kan scanna även gamla negativ i, 6*6 och 6*9. vilken scanner är bäst för det ändamålet och hur mycket ska man behöva betala för den? Dom enda jag har hittat har varit ruskigt dyra.
Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp i denna fråga.
M.v.h Markus...
Scanna mellisneg med bra kvalité är inte lätt om man vill komma billigt undan. En Imacon är ju trevlig, men kostar därefter. Nikons mellanformatscanner LS 9000ED kostar väl inte riktigt lika mycket.
Annars finns Epson 3200, 3695:- på Scandinavian Photo. Finns en del här på FS som kör den.

Har i mellandagarna skannat några av pappas gamla 6x6-neg från 50-talet med min Epson 2450 och jag är mycket nöjd med resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto