Annons

Hur ska man göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Tankar har kommit upp på att skaffa mig ett digitalt kamerahus. Men kostnaderna är stora och jag vet inte hur man ska lösa det.

Idag använder jag två Canon A1 hus och fem fasta objektiv från 24 till 400mm. Jag använder säkert 24 och 35 mm objektiven till 75% av alla bilder. Har även två zommar , en kort och en längre. Dessa används mer sällan. Hög ljusstyrka är viktigt för mig för jag vill undvika blixt så mycket det går. Den används bara då jag inte kan komma åt på annat sätt.

Till naturbilder använder jag en mellanformatskamera med objektiv, 80, 150, 210, 300 samt converter och övriga tillbehör.

Idag tar jag mest svartvitt med mellanformatarn och negfärg i småbild. Dia har minskat men ett tiotal rullar per år blir det ändock.

Det jag ser som problem är just att få till en utrustning som kvalitetsmässigt matchar det jag har idag och då den kostnad det blir. Tycker också att kapitalkostnaden blir stor då det kan bli svårt att få avsättning för det jag har idag. Det blir för stor kapitalförlust.

Hur ser Ni andra som går i samma tankar som jag och funderar på att byta till digiltalt.
 
Jag gick i de tankarna redan när Canon lanserade sin D30 och när 10D lanserades så gick jag över från analogt. Japp, det var en ganska stor investering, dock inte så stor som din, eftersom jag körde EOS-systemet redan innan.

Det enda egentliga problemet jag ser, (förutom den ekonomiska biten) är ditt 24mm. Eftersom de "billigare" modellerna har en 1.6x FOV Crop så måste du ner ordentligt i brännvidd för att komma åt 24mm. Närmare bestämt 15mm. Sigma har här ett fint 14mm, som då motsvarar 22.4mm på din A1. Men detta är väl egentligen de problemen som finns.

En annan lösning är ju att satsa på ett dyrare hus som ersätter både din mellanformatare och småbildsutrustning. Lösning här får man väl säga är Canons flaggskepp 1Ds (som förmodligen kommer i uppgraderad version snart). Men då talar vi om en investering på runt 100.000:- med objektiv.

Det är ett svårt steg.. men jag ångrar inte att jag gjorde det.
 
Hade jag varit i dina kläder hade jag till en början behållit den gamla utrustning och köpt en digital systemkamera med tillhörande objektiv. Sen kan du köpa nya objektiv när du kommer igång med digitalkameran. Sen kan du ställa in den gamla utrustningen i ett vitrinskåp eller sälja den billigt.

Pröva först digitalt med en liten mängd pengar innan du kränger iväg allt det gamla. Det kanske är så att digitalt inte passar just dig.
 
Jag är inte ute efter nåt att ta fram vid högtidliga tillfällen bara.
Det som jag tror jag ska ha är ett kamera hus och då ett Canon 1 eller 10D.

Det jag ser som det stora problemet är kostnaden. Ett kamerahus hamnar vad jag tror på mellan 30-45000 :-. Vad kostar sen fasta objektiv?

24, 35, 50 85 eller 100 och ev ett 20 21 mm objektiv. Det blir mycket pengar som jag kan fortsätta att köpa film för.

Tänker jag fel?
 
Jesper!

Du har aldrig saknat diabilden? Jag vet ju inte men du har kanske behållit nåt hus för detta.

Diabilden är ju överlägsen när man presenterar bilder, känner rysningen varje gång jag drar upp en bild 3-4 meter i bredd. Sluta ta dia ska jag inte det är en svacka just nu bara. Nyhetens behag kanske med scanner.



Men ändå så finns tanken där att jag måste byta ut det hela. Som du skriver så får jag lägga på ytterligare minst 50 000.

Du säger att 1D kan ersätta mellanformataren.
Det förstår jag inte riktigt, hur menar du då?

Går det att använda samma objektiv till både ett vanligt hus och ett digitalt hus? För då kan man ju köpa ett EOS 1 hus med för just dia.
En dum fråga sen. Finns det manuella objektiv eller måste man köpa AF och stänga av automatiken?
 
Jag tänker likadant. Däremot ska jag köpa ett digitalt kamerahus för dom tillfällen jag behöver ett sånt. Lyckligtvis har jag redan en uppsättning kompatibla objektiv.

Jag kommer även i fortsättningen att fotografera svartvita bilder med min mellanformatkamera. Det är svårt att få riktigt bra utskrifter som kan jämföras med ett fint tjockt fiberpapper som har fått lufttorka.

Jag resonerar som så: ska jag köpa en ny kamera ska den kunna prestera bättre bilder än den analoga jag har. En sådan får man ge en förmögenhet för. Jag har varit och klämt på en Canon 1Ds. Den ger bättre bilder men den har andra nackdelar jämfört med en vanlig kamera.
 
Jag tycker att du tänker helt rätt, du har nu en komplett utrustning som du verkar trivas med, varför byta i så fall? Att byta helt till EOS-systemet och skaffa alla fasta objektiv som du har idag blir en dyr historia. Iofs är begagnade analoghus idag riktigt billiga, köpte själv en EOS 3 mycket billigt häromdagen. Men som sagt, du verkar vara van vid det analoga arbetsättet och har en fin utrustning. Kostnaderna blir svettiga om du byter, det motsvarar MÅNGA rullar film. Känner du inte ett riktigt starkt behov av digitalt så tycker jag att du ska behålla det du har.

Mvh
David
 
PerFogelberg skrev:
Jag tänker likadant. Däremot ska jag köpa ett digitalt kamerahus för dom tillfällen jag behöver ett sånt. Lyckligtvis har jag redan en uppsättning kompatibla objektiv.

Jag kommer även i fortsättningen att fotografera svartvita bilder med min mellanformatkamera. Det är svårt att få riktigt bra utskrifter som kan jämföras med ett fint tjockt fiberpapper som har fått lufttorka.

Jag resonerar som så: ska jag köpa en ny kamera ska den kunna prestera bättre bilder än den analoga jag har. En sådan får man ge en förmögenhet för. Jag har varit och klämt på en Canon 1Ds. Den ger bättre bilder men den har andra nackdelar jämfört med en vanlig kamera.

Per, vad är det för nackdelar du tänker på?
/Mikael
 
Jag förstår inte frågan riktigt. Vill du byta så gör det, men det kostar. vill du inte så har du ju redan en jättefin utrustning.
 
Jens!

Det är ju just det här jag frågar om, hur Ni andra tänkte när ni bytte till digitalt eller inte bytte.

Jag vet ju inte hur stor plånbok Du har men nog är 100 000 eller mer mycket pengar för mig. Men ändå mer är ju den kapitalförlust jag gör på en fullt fungerande utrustning jag redan har.

Sen vore det intresant att veta nackdelarna på de digitala kameror jag tänker på Eos 1:a tex.

Hur är det med sökare, kan man byta dom?
 
Jo.. jag saknar diabilden.. men bara vid visningar. Jag hoppas att videoprojektor-marknaden börjar röra på sig lite mer, då kommer jag nog inte att sakna dia mer.

Men visst får man lite rysningar när man plockar fram sina diabilder. Men rysningen går snart över i illamående när man ska digitalisera den ;)

Nej, du kan inte byta sökare på EOS 1.. Det finns inget EOS-hus som du kan byta sökare på. Canon har väl funderat på detta och bestämt sig för att detta inte är något som är jätteefterfrågat idag.. jag vet inte, jag bara gissar.

Vill man tvunget ha utbytbar sökare, så får man istället titta på Nikon, som tyvärr inte har något motsvarande Canons 1Ds i dagsläget (men det lär ändras inom några månader tror jag).

Däremot kan du byta mattskivor på EOS 1..

Hur jag tänker när jag menar att den skulle ersätta mellanformataren.. Jo, upplösningen i 1Ds är i paritet med en mellanformatskamera, detta skulle i sin tur innebär 1 kamera istället för 3. Men naturligtvis har mellanformataren många andra fördelar över en SLR.

Du kan använda alla EF objektiv till alla EOS-kameror, utan förbehåll. Alla EF-objektiv är med autofokus, den stänger man av med en switch på objektivet.

Nej, du tänker inte fel, när det gäller den ekonomiska biten.. Det kostar mycket pengar, eftersom du ska byta system helt (även om du håller dig till Canon).

Allt beror ju på hur man är som fotograf och vilka behov man har. Om du i stor utsträckning idag, digitaliserar dina bilder så ger en digitalkamera ett lite lättare arbetsflöde, men det är bökigare och blir inte lika bra att visa bilderna för en grupp.

Om du däremot mest visar dina bilder på duk, och inte har något behov av digitalisering av bilderna, så finns det inget behov att byta system.
 
ANNONS