Annons

Hur ska man kunna välja objektiv när man inte får prova först???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Har ni något bra förslag hur man gör?
har ni köpt alla era objektiv på chansning eller har ni lånat/provat någon annans innan?
Det är ju inte kul om man köper ett för 7000 och sen är man inte nöjd.....
 
Har ni något bra förslag hur man gör?
har ni köpt alla era objektiv på chansning eller har ni lånat/provat någon annans innan?
Det är ju inte kul om man köper ett för 7000 och sen är man inte nöjd.....

alla seriösa butiker låter en ju testa grejerna först, om inte annat så i alla fall inne i butiken. köpa på chansning ska du ju aldrig göra, läs recensioner och användarutlåtanden för att se vad de inte tycker om, och kläm sedan på objektivet i butiken innan köpet för att se om de eventuella svagheterna spelar roll för dig.
 
Från Cyberphotos hemsida:

Som privatperson har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp från den dag du mottagit varan. Varan ska då vara i väsentligen oförändrat skick.
 
Objektiv är ju inte så svåra att köpa på mätning och omdömen om byggkvalitet. Mätningar av den optiska prestandan finns det gott om, men känslan att använda objektivet är såklart svårt att mäta.

Har du tittat på omdömen i produktlistan här på FS?

Per.
 
Googla på Flickr+objektivnamn så får du upp grupper som bara har bilder tagna med det objektivet.

Dpchallange, Pixelpeeper och Pbase är också bra källor där du kan filtrera på objektiv.

För mer exakta jämförelser, titta i the digital picutures databas. Exempel: Gamla vs Nya Canon 70-200 f/2.8 IS.
 
Köp den brännvidd som du saknar, svårare än så är det inte.
Måste du alltid backa eller att du vill ha med mer av motivet men det går inte att backa mer så vill du ha mer vidvinkel och tvärtom.

Att välja mellan alternativen är inte heller så svårt.
Titta på det man redan har.
Är du nöjd med ljusstyrkan så behöver man inte ljusstarkare.

När man har valt ljusstyrka så brukar det inte finnas mer än några att välja mellan.
Kvalitén mellan de olika alternativen brukar avslöjas i priset. Eller en snabb sökning här på fotosidan.

Om du funderar på fast ljusstark optik så är svaret så enkelt att det är det du vill ha. Men när man kommit till dessa funderingar så har man kommit så långt i fotograferandet så man "vet" vad man vill ha.
 
Tack så jättemycket för alla svar.
Det finns lite att fundera på helt klart...
Jag tycker bara att det tar så lång tid att sitta och kolla alla recensioner och jämföra (tålamod).
Jag vill ha bra objektiv på en gång, så jag kan ut och fota som jag vill ha det, nu!!
Jag skulle vilja ha ett vidvinkel och ett där jag kan ta riktiga närbilder på typ en myra.
Jag har Canon EOS 400D.
Jag vet att det finns massor att välja på och mycket handlar om vad jag vill betala....
 
Tack så jättemycket för alla svar.
Det finns lite att fundera på helt klart...
Jag tycker bara att det tar så lång tid att sitta och kolla alla recensioner och jämföra (tålamod).
Jag vill ha bra objektiv på en gång, så jag kan ut och fota som jag vill ha det, nu!!

Men det tar väl minst lika lång tid att prova objektivet, som att läsa recensioner och tester? Ingen kan ju veta vad just du behöver och värdesätter.

Trots detta, vågar jag påstå att du kommer att bli nöjd med en Canon 10-22 plus en Tamron (eller Sigma) 180 mm makro!

Per.
 
Jag skulle vilja ha ett vidvinkel och ett där jag kan ta riktiga närbilder på typ en myra.
Jag har Canon EOS 400D.
Jag vet att det finns massor att välja på och mycket handlar om vad jag vill betala....
Då är det ju redan klart :)

Nästa fråga:
Fast eller zoom -objektiv.

Makro:
Vilket arbetsavstånd vill du ha?
 
ANNONS