Annons

hur skapa denna effekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

scania1988

Ny medlem
Hej!

Jag är ganska mycket en nybörjare vad gäller fotografering. Jag har letat lite men förgäves efter hur man skapar en viss effekt men eftersom jag inte vet vad den kallas eller hur den skapas, väljer jag helt enkelt att fråga er som är lite mer proffs på ämnet.

I alla fall. Här är två bilder som har den effekten jag är ute efter. Dvs. den att kanterna på bilden blir lite mörkare.

Tack så hemskt mycket för svar.

Bilagor

• vlcsnap-3442257.jpg
    vlcsnap-3442257.jpg
    16.2 KB · Visningar: 474
Jag förstår inte vilken effekt du är på jakt efter. För mig ser det ut som en vanlig bil fotograferad från en annan bil, medan båda rullar.

Fotografen verkar ha använt någorlunda kort brännvidd (dvs närmare vidvinkel än teleobjektiv), och jag ser en del vinjettering i några av hörnen (från något filter kanske?), men mer än så tycker jag inte det är.

Vad gäller slutartiden har den varit förhållandevis kort, titta på det närmaste vita strecket på vägen så ser man att kameran rört sig lite under exponeringen. Men tack vare den vida vinkeln på optiken blir det inte mycket rörelseoskärpa i resten av bilden.

I just den bilden är det nog den extrema vidvinkeln som gör att hörnorna blir mörkare (vignetterar). Ett nästan oundvikligt fenomen på dessa extremvidvinklar kring 12-20mm brännvidd för ff. Att just en ultravidvinkel använts ser man på att bilen blivit väldigt lång i framänden vilket blir effekten då detaljer närmare kameran förstoras mer än med moderatare vidvinklar och normaler.

Tack för många snabba svar.

Ok, vinjettering alltså. Jag tycker att det ger en ganska fin och mjuk effekt till bilden. Vet någon om det finns något filter som skapar denna effekt avsiktligt? Och i sådana fall vart man kan köpa det?

Billigast är nog att skapa effekten digitalt, utan att påverka ursprungsbilden.

Men annars så kan du använda ett gråfilter, grått längs kanterna, med mjuk övergång och helt genomskinligt i mitten. Eller vilket annat filter som helst tillsammans med vidvinkeloptik... I bästa fall räcker filterhållaren, eller motljusskyddet...

Uffe_Nordholm skrev:
Billigast är nog att skapa effekten digitalt, utan att påverka ursprungsbilden.

Men annars så kan du använda ett gråfilter, grått längs kanterna, med mjuk övergång och helt genomskinligt i mitten. Eller vilket annat filter som helst tillsammans med vidvinkeloptik... I bästa fall räcker filterhållaren, eller motljusskyddet...

Adoble lightroom är för övrigt ett underbart enkelt program om du inte är superhet på PS. Finns ett reglage där som det bara är att dra i om du vill ha vignettering åt valfritt håll...

ESS skrev:
Adoble lightroom är för övrigt ett underbart enkelt program om du inte är superhet på PS. Finns ett reglage där som det bara är att dra i om du vill ha vignettering åt valfritt håll...

Oj j**lar... hur missade jag det. Tackar ödmjukast för allas hjälp. Nu ska det lekas lite.

Tack igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto