Annons

Hur snabbt går priserna ner?

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte ställa en SVÅR fråga som jag är medveten om att det inte finns något svar på, men nån kanske kan svara på ett ungefär?

Panasonic släpper snart fz30. På pricerunner har jag hittat billigaste pris runt 6400 kr. Vad tror ni det gör på priset att vänta typ en månad med att köpa den? Tror ni priset sjunkt nämnvärt på en månad? Man vill ju helst ha den igår helst men om man kan spara några hundringar så kanske det är värt att vänta.

/Madelen

Ungefär det samma efter en månad.

Marknadsekonomi är fantastiskt, när det initiala behovet är tillfredställt, kan priset sänkas, dels beroende på att konkurensen på marknaden ökar, men även för att attrahera dem som inte tyckte det första priset var godtagbart. Försäljningen ökar totalt sätt samtidigt som de stora vinsterna per enhet kom från de initiala köparna, givet att serien blir lång.

Nu finns det en risk med att kort efter laseringen av en produkt drastiskt sänka prise. Risken är tillverkarens förtroendekapital, att marknaden lär sig att undvika företagets produkter eftersom deras värde sjunker drastiskt när de köps tidigt. Kunden upplever att denne blev lurad till ett för högt pris.

Som kund får man ställa sig frågan om prylen behövs nu eller sen. Är det senare är dagens pris i mitt tycke ointressant. Priset kan teoretiskt även gå upp, beroende på att efterfrågan är stor.

Erfarenhetsmässigt sjunker priset snabbt på elektronik. En Canon EOS 300D kostade med ett objektic ca 11 600:- när den lanserades i september 2003. Under sommaren i år kunde den köpas för ca 6 500:- (om jag minns rätt). Nya bättre produkter kommer konstant, som i sig gör att tidigare produkter behöver få ett sänkt pris för att motivera kunden att köpa dem, samtidigt som nya produkter oftast har ett lägre pris än produkten de ersätter, samt mer och bättre funktioner.

Ska köpa senast vid årsskiftet

Först och främst, tack för ditt svar!!

Jag tänker köpa kameran absolut senast vid årsskiftet, gärna tidigare eftersom jag vill ha lång tid på mig innan dess att lära mig den och exprimentera lite. (I januari åker jag till afrika och då vill jag ha den med mig)

Värt att vänta? Den behövs ju ändå hyfsat snart.

/Madelen

sant

Det är sant. Nog bäst jag köper den med en gång! :) Vilket inte är helt fel... så man får börja pilla och greja!

Tack än en gång!

Om jag drev en fotoaffär skulle jag inte sänka priset innan julhandeln är över. Inför jul kan man anta att människor är irrationella och betalar vad som helst för att kunna tillfredställa behovet av att ge rätt pryl...Fast det kan ju också vara så att ingen vill köpa kameran därför att det från en konkurent har kommit en kamera med glada människor i reklamen, som gör att de andra spekulanterna vill bli lika lyckliga. Då kan det hända att fotohandlaren blir lyckligare om priset justeras nedåt....

/Roland - i dag övertydlig

Problemet med att vänta på att priset ska sjunka är att när det väl gör det så har det garanterat kommit nya produkter som är bättre och kanske även billigare än den man har tittat på först, och det resulterar i att man aldrig kommer till skott. Typ: Jag köper en DVD-spelare när den kommer ner lite i pris. När den väl gjort det så har precis de inspelningsbara DVD'na kommit och då väntar man ut dessa ett tag för att då se att dessa nu finns med HÅRDDISK!!! Så där sitter man kvar med sin gamla VHS och en miljard "smidiga" och "små" videoband...

Så funkar i alla fall veliga jag:)

så funkar jag med...

Du har en poäng där Tomas, så funkar nog jag med är jag rädd. Lika bra att slå till med en gång!

Tack för hjälpen! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto