Annons

Hur sorterár ni era bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Undrar hur ni soterar era bilder?

Jag lägger dom i mappar som är märkta med datumet.

Men då vet jag inte hur jag ska få tag i en viss bild utan att veta datumet.

Det går ju göra att man har olika namn på mapparna t.ec broar.

Men då vet man ju krångligt med datum.

Det går att göra båda men då tar det upp dubbelt så mycket diskutrymme.

Hi Anton.
There are various programs available to help you catalogue images. I'm testing Cumulus which you can find here: http://www.canto.com/ and I also use Nikon's Fotostation 4.5
I also burn all my images to CD. First I burn the original file as it is, right out of the camera. Then I burn another "corrected" version after I've edited it in Photoshop 7.
If you don't burn the images or store them on a HD seperate from your computer, a crash or virus etc...could delete the lot. Ouch!!

Best, Duncan

Anton, alot of friends of mine use "Extensis Portfolio", too.
Haven't tried it myself but I've heard good things.

Hope this helps, Duncan

Jag hittade ett utmärkt arkivprogram för ett tag sedan, ImageDb.

Man kan skapa egna kategorier och korskoppla bilder mellan kategorierna helt fritt. Bilderna visas via tumnaglar som skapas automatiskt när man importerar bilderna till databasen.

Kostar 25 USD!

Antonic skrev:
Det går att göra båda men då tar det upp dubbelt så mycket diskutrymme.

Jag gör som du med datum-mappar, men sen gör jag även mappar t.ex. broar och lägger genvägar till bilder med broar. Det tar ingen plats alls...

Datum och Objekt

Jag doper mina filer efter foljande

"Bro i Smaland, 02/03/01" Pa sa vis kan jag soka pa bade "Bro" "Smaland" och datum.

Jag döper mina bilder såhär:

030128 155

Detta blir den 155:e bilden 28 Jan 2003. På detta sätt får bilderna ett enkelt namn, man måste inte hitta på ett namn för varje bild, och dom hamnar i kronologisk ordning. Jag kan dessutom få datorn att direkt döpa bilderna enligt följande när jag tankar ur dom från minnneskortet. Sen använder jag ett bildarkiveringsprogram för att knyta sökord till bilderna samt lägga dem i kataloger. Väldigt smidigt och fungerar utmärkt, även i det långa loppet när man kanske har 10000-tals bilder.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Jag använder Fotostation med funktionen IPTS. Denna lägger in information i filhuvudet. Det finns alla möjliga sätt att sortera på. Man kan även extrahera denna info till en fil, ex excel. Programet kan en del andra saker som att producera websidor med foton på ett atraktivt sätt.
verkar dock lite instabil, crashar lätt
Jag provade ACDSee men den hade nackdelen att infon låg i en separat fil. Flyttade du filen så följde inte informationen med.
IMatch använder också IPTC funtionen men det har jag inte prövat ännu.
Fördelen med Fotostation är att det finns en svensk version.

Det finns även gratisprogram för att editera IPTC info, Exifer, http://www.exifer.friedemann.info/

I tidigare inlägg så refereras till ett antal program.
Hur lagras information? I en separat file eller i .jpg filen?
Kan man exportera informationen till andra program? Excel-Acess?

Sorry för att jag inte fick med dessa frågor i tidigra inlägg

Jag skall försöka svara för ACDSee som jag testat en del:

Databasinformationen sparas i en separat databasfil. Hela eller delar av databasinformationen kan exporteras i XML-format ifall man skulle önska sig det.

Det fiffiga med ACDSee (men som kanske även finns hos andra) är att du kan indexera bilder helt fritt, och även låta en bild ingå i flera kategorier. Om Du t ex tar en bild på en bro i Småland som ovan, och den kanske är tagen från en båt så kan Du låta bilden ingå i kategorin "bro" OCH "Småland" OCH "båt". Kategorierna skapar Du busenkelt på egen hand. Om Du senare vill ha fram alla bilder från Småland så söker du snabbt fram alla som har "flaggan" Småland.

En kalenderfunktion finns också. Programmet indexerar alla bilder i Dina album automatiskt och presenterar en kalender. Där kan Du enkelt se alla bilder Du tog ett visst datum genom att klicka på det datumet i kalendern. Informationen hämtas från innehållet i EXIF-datat (som sparas med bilden).

Tidningen Ny Teknik råkar just nu har gjort ett test av program under rubriken "Hitta rätt bland bilderna i datorn- Albumprogram hjälper dig hålla ordning"

Artikeln i sin helhet finns här

Eftersom jag är webbutvecklare, har jag naturligtvis byggt mitt eget webbaserade fotoregister där jag lägger in bilderna. De bilder som jag väljer som publika, blir sökbara på min hemsida (guffa.com).

Bilderna är sökbara på ort, datum, person och kategori, dessutom finns fritextsökning på titel, beskrivning och indexord. Jag har sällan problem att hitta en viss bild... :)

AcDsee tycker jag täcker alla mina behov för JPEG-format, men finns det något liknande som stöder NEF-filer, som är Nikons RAW-format?

ANNONS
Götaplatsens Foto