Annons

Hur ställa in dubbel tumfokus på OM-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Är det någon som lyckats ställa in dubbel tumfokus på sin OM-1? (tumfokus utan motivföljning på AEL-knappen och tumfokus med motivföljning på AF-ON knappen, eller tvärt om).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Då har jag ju ingen fokusering alls! Dubbel tumfokus används för snabbhetens skull.

Utan dubbel tumfokus är det snabbaste sättet att ställa om från motivföljning till vanlig af-c (med t.ex en punkt, flera punkter eller vad man nu föredrar) följande: 1. släpp tumfokufokus knappen 2. tryck in knappen jag programmerat för långfingret för vanlig fokus. 3 återta fokusering med tummen- nu utan motivföljning.

Detta förfarande tar mellan 1/2-1 sekund ibland mer och är helt kass. Hittar jag ett sätt att ställa in dubbel tumfokus precis som på R6,R5, R3 eller andra kameror så behöver jag bara flytta tummen någon centimeter vilket med reaktionstid lär gå på 0,2-0,4 sekunder. Som det är nu hinner man inte få fokus igen innan den jagande sparvhöken eller kärrsnäppeflocken som passerar på 10 meters avstånd har passerat.

Problemet är att jag inte vet (ännu) hur jag ska göra för att kunna lägga både fokusering och af-metod på en knapp (Var för sig går utmärkt förstås). Eftersom det går att åstadkomma på många andra kameror med listiga inställningar så hade jag hoppats att det gick även på om-1.
 

apersson850

Aktiv medlem
Då har jag ju ingen fokusering alls!
Men det har du ju inte i det som Canon kallar One Shot AF (vet inte vad det heter på en OM-1) heller. Den fokuserar en gång, och där blir det kvar sen. Samma sak som om du trycker till på AF-ON i Servo AF, och sen släpper igen. Det blir fokusering där du släppte.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja visst men det var ju inte det jag frågade om. Kolla gärna in vad dubbel tumfokus är och hur man ställer in det på din kamera. Finns många sätt och varianter på Youtube till Canon och Nikons spegellösa . Det handlar om att byta fokusmetod på tiondelar av en sekund utan att avbryta fokusering eller lyfta ögat från sökaren. Detta har blivit aktuellt med de nya spegellösa som har motivsökning typ ögon/huvud/helkroppsfokus på t.ex. fåglar och andra djur samt motivsökning på bilar, flygplan etc. Den dubbla tumfokusen förkortar bytestiden till om du behöver byta till vanlig af-c eller af-c med vanlig tracking med valbart antal punkter till hälften eller kortare tid jämfört med om du måste trycka in någon programmerad knapp eller vrida på något vred för att nå c-lägena. Många erkänt duktiga fågelfotografer (och förmodligen sportfotografer också) använder det numera och den enhälliga uppfattningen är att det är en liten revolution i snabbhet och antal keepers.

Anledningen är att motivsökningen inte alltid fungerar perfekt utan kan bli förvirrad av t.ex många djur/andra motiv i sökaren eller många ögon på samma bild eller t.o.m. oroliga bakgrunder. Då kan man byta blixtsnabbt till en annan fokusmetod eller andra inställningar genom att flytta tummen (om man använder tumfokus) till knappen bredvid vilket inte tar lång tid. Att ändra på andra sätt tar, som jag skrev, flera tiondels sekunder längre eller t.o.m. sekunder och det har man ofta inte tid med när man fotografera wildlife, speciellt inte när det blir lite action.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Varken tillverkare eller manualer skriver om detta hos några tillverkare. Får googla mer och se om det finns något.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Helt sanslöst! Är Olympus/OM system enda tillverkaren där det inte går att konfigurera dubbel tumfokus? Eller har någon annan lyckats?

Har googlat nu sedan förra inlägget utan att hitta någon metod för Olympus medan jag hittat ett dussin varianter för Nikon och Canon där det går att byta fokusmetod+antal aktiverade fokuseringspunkter på någon tiondels sekund, några varianter där t.o.m. den följande autofokusen är aktiv under bytet.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Det låter ju lite knas att de skulle missa en sån basal funktion med tanke på hur många konfigurationsmöligheter de erbjuder på sina kameror. På Z9an kan man slänga upp AF-ON + mode på ett antal olika knappar både på baksidan och framsidan av kameran. Men subject detection tror jag inte man kan selektivt använda på detta vis dock.
 

apersson850

Aktiv medlem
På Z9an kan man slänga upp AF-ON + mode på ett antal olika knappar både på baksidan och framsidan av kameran. Men subject detection tror jag inte man kan selektivt använda på detta vis dock.
Det går dock på Canon R3. Det finns åtminstone två knappar där man kan både starta AF och dessutom välja från en lista med åtta AF-relaterade funktioner, inklusive motivföljning, som ska påverkas och i så fall hur de ska sättas.
Sen finns det ytterligare några knappar som även kan ställa om dessa åtta funktioner vid en tryckning, utan att ge AF i sig själva.
Detta är beskrivet i bruksanvisningen för kameran, men man får förstås själv begripa varför man vill göra inställningen. Vilket alla som läst den här tråden nu har förstått.
Jag har använt dubbel tumfokus i många år, men förr var det annat man kunde påverka, exempelvis var AF-punkterna jag ville använda var placerade i sökaren.
 
ANNONS