Annons

Hur stöttåliga är kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

elliot127

Medlem
Hej!
Jag har en allmän fråga om hur känsliga kameror är mot stötar. bland när jag är ute och har kameran i min kameraväska händer det att folk råkar gå in i väskan. Ska kameror tåla detta eller skulle det på något sätt kunna skada kameran? Och ibland joggar jag och har funderat på att ha med mig kameran i en ryggsäck, skulle det kunna vara skadligt för kameran när man springer?

Tack på förhand :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min ena 6D välte med stativ ute vid kusten rätt ned i sten. Fokuserar fortfarande som den ska men jag fick byta ut blixtskon.
 

nivas

Aktiv medlem
Det här är en fråga som inte går att svara på med någonslags exakthet.
Olika kameror är olika känsliga, i kombination med olika objektiv. Dessutom så beror det väldigt mycket på från vilken riktning stöten kommer ifrån.
När vi dessutom pratar om väskor så ger dom olika mycket skydd. I en hård väska (typ Pelicase) kommer utrustningen troligen att överleva det mesta när det gäller vanliga slag och stötar. En mjuk väska (typ Lowepro) skyddar mer än vad man tro.
Så länge det bara handlar om att någon går in i dig och din utrustning, och du inte bryter några ben, så lär kameran inte gå sönder.
Att springa med kameran låter som helt ofarligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en allmän fråga om hur känsliga kameror är mot stötar. bland när jag är ute och har kameran i min kameraväska händer det att folk råkar gå in i väskan. Ska kameror tåla detta eller skulle det på något sätt kunna skada kameran? Och ibland joggar jag och har funderat på att ha med mig kameran i en ryggsäck, skulle det kunna vara skadligt för kameran när man springer?

Tack på förhand :)
Ja, det ska kameror tåla.

https://youtu.be/RCT-YMgjm9k
 

apersson850

Aktiv medlem
Ena gången kan något gå i backen med en skräll. Ingen synlig skada.
Nästa gång välter ett litet objektiv, som står för sig självt på ett bord. Autofokusen slutar fungera.

Ingendera av händelserna är uppdiktade, utan "based on a true story".
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag rev ner ett 16-50 objektiv från skåpet rakt i golvet var ungefär 50-60 cm fallhöjd, det gick inte att reparera, kostade 6000 kr fick tillbaka 2,500 kr, långt senare upptäckte jag att jag hade glömt att montera bort ett dyrt filter från objektivet när jag letade över allt efter det, firman måste väl ha upptäckt att filtret fans där kan man tycka, skulle jag få hela objektivet tillbaka skickat blev det extra dyrt, så det fick vara.

Så visst händer det mycket, mer eller mindre skadade paket har väl alla fått några gånger, det måste väl ha ökat numera när så mycket beställs online.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I den här tråden är frågan om en kamera tål att någon ”går in i väskan” som kameran ligger i, och om kameran tål att ligga i en ryggsäck på en som joggar.

Inga fall. Inga dåligt inslagna paket.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte jogga med mitt Sigma makroobjektiv i ryggsäcken, man hör tydligt hur stabiliseringsoptiken klunkar omkring inne i objektivet när man skakar det och tydligen var det vanligt att de gick sönder redan inom garantitiden..
Sen ska man ha klart för sig att man får väldigt höga värden på "mekanisk chock" när ett hårt föremål slår emot en hård stum yta. Man är snabbt uppe i i hundratals "g" i acceleration även om fallhöjden bara är någon decimeter.. Har man ett stötdämpande skikt emellan så blir påkänningen bara en bråkdel.
 

Brix

Aktiv medlem
Det lär ju variera rätt mycket från kamera till kamera(och objektiv till objektiv för den delen). Billigare kamerahus och objektiv gjorda av plast är ju såklart mindre tåliga än entusiast/proffs-grejor som är gjorda av metall. Att nån bara går emot ens kameraväska tror jag ju dock generellt inte lär vara nån större fara oavsett vad man har för grejor. Lär inte vara nån fara att jogga med grejorna i ryggsäck heller, så länge de ligger mjukt/dämpat och inte slår/skaver emot nåt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte självklart att metaller är tåligare material än plaster. Metaller deformeras lättare än plaster, men plaster knäcks lättare än metaller.
I allmänhet.
 

Bengf

Aktiv medlem
I den här tråden är frågan om en kamera tål att någon ”går in i väskan” som kameran ligger i, och om kameran tål att ligga i en ryggsäck på en som joggar.

Inga fall. Inga dåligt inslagna paket.
Jo det kan vara rätt, men redan svar 2 handlade inte om att någon trampar på ryggsäcken, vilket för mig uppfattas som mera ovanliga händelser om man inte ställer ifrån sig väskan på backen vid musikfestivaler, vintertid kan ju vandrare ha dubbskor på sig om man nu skall driva det till sin spets, exemplet med paketen var mera om allmän skörhet, ibland tål Ryggsäcken/paketen omild behandling i bland inte. Att man redovisar tappade kameror och vad som kan hända där tolkar jag direkt som ett bra sidosvar om allmän tålighet, går kameran/objektiv sönder vid ett lågt fall, så kan det vara risker om en 130 kilos man trampar på väskan, särskilt om ett teleobjektiv sitter på kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo det kan vara rätt, men redan svar 2 handlade inte om att någon trampar på ryggsäcken, vilket för mig uppfattas som mera ovanliga händelser om man inte ställer ifrån sig väskan på backen vid musikfestivaler, vintertid kan ju vandrare ha dubbskor på sig om man nu skall driva det till sin spets, exemplet med paketen var mera om allmän skörhet, ibland tål Ryggsäcken/paketen omild behandling i bland inte. Att man redovisar tappade kameror och vad som kan hända där tolkar jag direkt som ett bra sidosvar om allmän tålighet, går kameran/objektiv sönder vid ett lågt fall, så kan det vara risker om en 130 kilos man trampar på väskan, särskilt om ett teleobjektiv sitter på kameran.
Tänk vad olika vi kan uppfatta skriven text. Jag tolkar ”gå in i” i sammanhanget som att väskan hänger över axeln och att någon i trängseln råkar klämma väskan mellan två personer. Inte att någon trampar på den på marken.

Men jag kan ha fel. Och alla exemplen som skickats in kan vara högst relevanta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tänk vad olika vi kan uppfatta skriven text. Jag tolkar ”gå in i” i sammanhanget som att väskan hänger över axeln och att någon i trängseln råkar klämma väskan mellan två personer. Inte att någon trampar på den på marken.

Men jag kan ha fel. Och alla exemplen som skickats in kan vara högst relevanta.
Du har rätt där, det var jag som feltolkade, klämskador mellan personkrockar uppfattade jag inte riktigt först på grund av andra svar i tråden, skadar nog inte att gå tillbaka till TS-början lite oftare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker många är alldeles för rädda om sina kameratelningar. Ständigt rädda för att minsta stöt eller regn skall skada dem.
Faktum är att de flesta kameror tål ordentligt med stryk. Ofta mer än ägaren.
 

Visom

Aktiv medlem
Kameror tål massor. Objektiven är lite känsligare, men de är inte ömtåliga. Det är i princip bara fall mot hårda ytor som kan ha sönder objektiv och/eller bajonettfattningen. Ligger de i en väska med hyfsad dämpning (dvs godtycklig kameraväska) ska man ha väldigt otur om något ska gå sönder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag hade min kamera i en väska i bakluckan på en hyrbil. När jag skulle lämna bilen tog mottagaren och öppnade bagageluckan innan jag hann dit. Jag visste att väskan kunde kasa ned mot luckan (bilen var en liten skit från Jeep, med litet bagageutrymme). Jag hann inte hindra väskan från att trilla ner på asfalten.

Kameran som låg i väskan råkade få en fot på väskan mellan sig och asfalten. Hela smällen kom då på baksidan av kameran. Det höll den inte för.
Kameran var en 1DX, alltså en av de mer stabilt byggda. Men träffen kom mellan displayerna där bak, och där var den inte stark nog för att stå emot.
 

törnan

Aktiv medlem
Tycker många är alldeles för rädda om sina kameratelningar. Ständigt rädda för att minsta stöt eller regn skall skada dem.
Faktum är att de flesta kameror tål ordentligt med stryk. Ofta mer än ägaren.
Håller med till fullo, allt för många verkar tro att deras utrustning är gjord av porslin.
Min filosofi är att har jag inte råd att använda grejerna som jag vill så har jag egentligen inte råd med dom, den filosofin ledde till att ett mitt 15-30 fick göra ett besök på verkstaden efter att ha fått en ordentlig smäll av en hockeyklubba men det är då det är fint att ha en bra försäkring.
 
ANNONS