Annons

Hur stort kan man skriva ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

bolojen

Aktiv medlem
Hej.

Detta kanske är som att fråga hur långt ett rep är, men jag måste ändå kolla.

Jag har en Nikon D80. Mina raw-filer är 20x30cm i 300ppi.
Nu är min fråga följande: hur stort brukar man kunna göra en bild från en dylik sensor? alltså om man blåser upp den rejält, hur stort kan man då räkna med att den i sitt absolut största godtagbara format skulle vara utan att bli ett blurr?

Bör man titta på program som Alien Skin blow-up, eller är de bara skit?

1 ppi = lika många tum som antal pixlar ;)

Skämt å sido, så i varje fall 2x3 meter bör gå bra, allt beroende på betraktningsavståndet. Naturligtvis krävs en bra grundbild då minsta defekt förstoras upp. CS egna interpolering fungerar väldigt bra enligt tester.

Jag drog upp en D3-bild till 2x3 meter och printade ett 30x45cm utsnitt. På 4 meters avstånd såg det bra ut.

Grejen är ju den att

normalt sett så ökar man betraktningsavståndet i samma takt som man ökar storleken. Så min erfarenhet är att praktiskt sett så kan du nästan blåsa upp den hur mycket som helst. Men självklart gäller inte det om du av någon anledning måste stå nära och titta på detaljer av någon anledning. Men jag har en kompis som skriver ut banderoller och stoooora utskrifter, och det räcker ofta med förvånande små bilder för att ge ett tillfredställande resultat i dom sammanhangen.

(Men till syvende och sist så är det ju beroende på vilka krav man har som individ, dvs ett exakt värde kan aldrig anges. Ett tips dock är att när du är ute på stan och tittar på stora affischer och liknande. Gå då nära och bli förvånad över hur ofta dom är rätt "pixliga")

Re: Grejen är ju den att

casting skrev:
normalt sett så ökar man betraktningsavståndet i samma takt som man ökar storleken.

Står man ca 80 m från bilden så räcker 8 Mpix och utskriften blir då ca 80 m bred med ~1 ppi i upplösning, om jag inte räknat alldeles galet...

"På avstånd och i skum belysning ser den rätt bra ut"..

..brukade pappa säga om bilen.
Videoskärmar med LEDteknik för utomhusbruk har idag en pixelpitch på c:a 10-30mm Tidigare var det vanligt med ännu glesare mellan bildpunkterna.

Så det kan väl stämma med 1 ppi om man inte är så kräsen och står långt ifrån.

Re: "På avstånd och i skum belysning ser den rätt bra ut"..

Enicar skrev:
..Så det kan väl stämma med 1 ppi om man inte är så kräsen och står långt ifrån.

Inte 'och' utan 'eller'...

Om du tittar på en bild utskriven i 10*15 cm och 300 ppi på 10 cm avstånd och är nöjd med den, motsvarar det att titta på samma bild i 30*45 m på 30 meters håll (1 ppi), eller för att vara mer realistisk, 3*4.5 m på 3 meters håll (10 ppi)

Re: Re: "På avstånd och i skum belysning ser den rätt bra ut"..

P_S skrev:
Inte 'och' utan 'eller'...

Om du tittar på en bild utskriven i 10*15 cm och 300 ppi på 10 cm avstånd och är nöjd med den, motsvarar det att titta på samma bild i 30*45 m på 30 meters håll (1 ppi), eller för att vara mer realistisk, 3*4.5 m på 3 meters håll (10 ppi)

OK

ANNONS
Götaplatsens Foto