Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tolka lampor på 10D laddare

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Jag har lånat en 10D. Hur ser jag om batterierna är färdigladdade i laddaren?

Nej, jag kan inte ringa han jag lånade kameran av för han sitter på ett flyg.

Kasst system tycker jag. Jag har en 300D och det är samma sak där. När den börjar lysa är batteriet 90% laddat, så det borde ta ungefär 10 minuter från det att den börjar lysa.

/A\

andreasc89 skrev:
Kasst system tycker jag. Jag har en 300D och det är samma sak där. När den börjar lysa är batteriet 90% laddat, så det borde ta ungefär 10 minuter från det att den börjar lysa.

/A\

Nej det borde det inte, att ladda ett batteri följer en sk. S-kurva, mycket i början men lite i slutet. När den börjar lysa är det som sagt 90% uppladdat, men det tar ca 1h att ladda upp de sista 10%, men det är ju inte nödvändigt om man inte planerar att använda slut batteriet den dagen.

patrikmalmberg skrev:
Och enligt dom så är fast sken 100%, men inte enligt ovanstående inlägg. Vad är det som gäller?

Enligt manualen gäller det som sagt att vid början av fast sken är det 90% och ca 1h senare 100%. Men spelar det verkligen så stor roll med de sista 10%. Ta det när du ser att lampan lyser fast...

Min laddare piper när lampan har lyst ett tag. Det är ingen frekvens som hörs särskilt bra utan mer som ett störande bakgrundsljud

Det är brum från transformatorn, det ökar när laddningen är klar ja, men jag är inte säker på att allla kan höra det, rätt så hög frekvens.

ANNONS