Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon z8, z9 batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag sitter och tittar lite på dessa två kameror, och så ser jag att Nikon har gått ut med informationen om att man kan ta ca 300-370 bilder på ett fullt laddat batteri, och runt 750 stycken på z9......men hur går detta ihop.....

Dom tar ju 20 bilder per sekund.....det skulle betyda att man kan använda kameran i 15-20 respektive 35-40 sekunder bara, och så är batteriet dött? Kan ju inte stämma....
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är CIPA standard som det räknas efter, brukar oftast gå att ta mångdubbelt så många bilder. Det är typ i allra sämsta fall.
Min Z6 skall klara 350 bilder, har alltid fått ut betydligt fler.

Det går att googla hur dom CIPA ratingen mäts, men du skall fippla rätt mycket med kameran mellan bilderna där, använda långa slutartider etc.

Om du bara sprayar tills batteriet tar slut får du nog 10x fler, men du kommer få ett helvete i bearbetningen om du gör det och kommer behöva ett rejält stort minneskort.

Men det är väl som dom gamla kamerorna med film som kunde ta runt 10 bilder i sekunden. Efter mindre än 4 sekunder var filmen slut.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Men även om man nu skulle kunna ta 10 gånger så många bilder med burst, så är det ändå bara 2-3 minuter för en z8.....låter ju extremt. Känns som man skulle behöva ha med sig 50 extra batterier om man skulle ut en hel dag och fotografera.....speciellt action, fåglar och liknande.

På min d850 så får jag fram informationen 1840 bilder, och det är väl samma batteri som i en z8? Varför skulle en d850 klara av 6 gånger så många bilder än en z8. Borde väl vara mer batterikrävande med en mekanisk slutare.....eller ja.....tydligen inte...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men även om man nu skulle kunna ta 10 gånger så många bilder med burst, så är det ändå bara 2-3 minuter för en z8.....låter ju extremt. Känns som man skulle behöva ha med sig 50 extra batterier om man skulle ut en hel dag och fotografera.....speciellt action, fåglar och liknande.

På min d850 så får jag fram informationen 1840 bilder, och det är väl samma batteri som i en z8? Varför skulle en d850 klara av 6 gånger så många bilder än en z8. Borde väl vara mer batterikrävande med en mekanisk slutare.....eller ja.....tydligen inte...
Det fungerar inte så. Ja, D850 drar mindre när man bara tittar i sökaren osv, eftersom en spegellös kamera måste läsa ut sensorn och antingen driva den elektroniska sökaren eller skärmen på baksidan, men du kan ju inte på fullt allvar tro att Nikon har tillverkat proffskameror som lägger av efter några få minuter?
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Det fungerar inte så. Ja, D850 drar mindre när man bara tittar i sökaren osv, eftersom en spegellös kamera måste läsa ut sensorn och antingen driva den elektroniska sökaren eller skärmen på baksidan, men du kan ju inte på fullt allvar tro att Nikon har tillverkat proffskameror som lägger av efter några få minuter?
Nej, jag får inte ihop det riktigt.....och just därför startade jag denna tråden. Men dom skriver ju 300 bilder på z8 t.e.x, och det blir ju 15 sekunder, och så skulle batteriet vara dött isf. Vet inte hur dom räknar riktigt.

Det är väl förmodligen någon snittförbrukning dom har räknat ut. Att kameran är påslaget utan att användas en viss tid. Inställningar som görs mellan korten, och sedan cirka 300 bilder på det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, jag får inte ihop det riktigt.....och just därför startade jag denna tråden. Men dom skriver ju 300 bilder på z8 t.e.x, och det blir ju 15 sekunder, och så skulle batteriet vara dött isf. Vet inte hur dom räknar riktigt.

Det är väl förmodligen någon snittförbrukning dom har räknat ut. Att kameran är påslaget utan att användas en viss tid. Inställningar som görs mellan korten, och sedan cirka 300 bilder på det.
Det har ju Falumas redan svarat ungefärligt på? Siffran har inte ett dyft att göra med vad som händer när man bara håller ned avtryckaren, vare sig på D850 eller Z8/Z9.

Den engelska översättningen av CIPA-standarden kan laddas ned här:

Från: https://www.cipa.jp/e/std/std-sec.html

Vad standarden egentligen är framtagen för är något i stil med semesterfotograf med kompaktkamera, men den tillämpas för i princip alla stillbildskameror för att få en jämförbar siffra.

Det går alldeles utmärkt även med D850 att både få ut färre och fler bilder än CIPA-siffran... Det är bara bete sig på ett sätt som gör av med mer, eller mindre, energi per tagen bild. Oavbruten serietagning är ett av de säkraste sätten att få ut fler bilder eftersom standarden ser ut som den gör. Det är ingen skillnad mot om det står D850 eller Z8/Z9 på kameran, men när kameran förbrukar energi och hur mycket skiljer sig åt. Det man får man vara medveten om är att vissa saker drar mer batteri med en spegellös kamera, varav också följer att risken ökar att man behöver reservbatteri(er), särskilt när det inte är ett så stort batteri som i Z9. Hur stort problemet är varierar. Nu är det ju mycket bättre än med Sonys tidiga A7-kameror som var rätt hopplösa då batteriet var rätt litet. Idag har Sony nog det största batteriet i liknande modeller istället. Nikon ligger väl något efter, men har ökat kapaciteten ett snäpp i EN-EL15c (som följer med Z8) mot de äldre, plus att det går att ladda via USB-porten på kameran vilket inte fungerar med äldre än EN-EL15b även om kameran stödjer det.
 

Torda

Aktiv medlem
I stället för att snöa in på vad CIPA-standarden säger, så för min egen del när jag fotar, så kan man väl generellt säga att batteritiden med en någelunda modern DSLR jämfört med en spegellös (med likvärdigt batteri) är ungefär en tredjedel. Mina DSLR-kameror behövde man sällan ladda, men med de spegellösa så gäller det att vara rätt vaksam. Jag har alltid ett fulladdat extrabatteri med mig och har alltid klarat mig med det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I stället för att snöa in på vad CIPA-standarden säger, så för min egen del när jag fotar, så kan man väl generellt säga att batteritiden med en någelunda modern DSLR jämfört med en spegellös (med likvärdigt batteri) är ungefär en tredjedel. Mina DSLR-kameror behövde man sällan ladda, men med de spegellösa så gäller det att vara rätt vaksam. Jag har alltid ett fulladdat extrabatteri med mig och har alltid klarat mig med det.
Det är skillnad, vilket inte är någon nyhet, och som jag också uttrycker med "Det man får man vara medveten om är att vissa saker drar mer batteri med en spegellös kamera, varav också följer att risken ökar att man behöver reservbatteri(er), särskilt när det inte är ett så stort batteri som i Z9.".

Dock är det, bl a om man räknar i antal bilder, extremt relaterat till hur man själv beter sig. Om man på fullt allvar kör oavbruten serietagning är min gissning, utan att ha testat, att man får ut fler bilder ur Z8 än D850, men det är en absurd jämförelse. Det var dock den typ av tes som drevs av trådstartaren.
 

Torda

Aktiv medlem
Helt korrekt och det var därför jag skrev "för min egen del", så att trådskaparen kan bilda sig en uppfattning ungefär hur man kan förvänta sig att en spegellös batteritid räcker, jämfört med en DSLR, utan att bara ha CIPA i åtanke.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag läste det här. Men givetvis är det så att det beror helt och hållet på hur man använder sin kamera. Man kan givetvis både få 5 bilder eller 5000, eller ännu mer beroende sättet man fotograferar på
 

sears

Aktiv medlem
Jag tog 9800 bilder med Z9 under en lång dag med mycket action förra året. Hade säkert 20-25% batteri kvar. Kameran var även igång hela dagen. Kompisens Sony A1 fick batteri byte 4-5 gånger, mest för att autofokusen blir försämrad på Sonyn när den närmar sig 45%.

MvH
Johnny
 

AWid

Aktiv medlem
Det är inte antalet exponeringar utan hur länge och mycket sökare, skärm och bildstabilisering är igång som dränerar batteriet. Har själv enZ8 och har vid flera tillfällen gjort betydligt mer än tusen exponeringar och fortfarande haft ström kvar i batteriet. Man kan också tömma batteriet utan att ta en enda bild om man sitter några timmar och tittar på film och bilder på skärmen. Jag har ett extra batteri men har aldrig behövt använda det.

Ett tips till Z-ägare är att skaffa en skaplig powerbank (med PD) i stället för extra batterier. Med en powerbank kan man både ladda batteriet och driva kameran. Bra t ex vid långa filminspelningar och timelapse-inspelning. Dessutom kan man ju även ladda annat, t ex telefonen om det kniper. själv har jag en Ugreen på 25 000 mAh som kan mata ut 145 W.
 

lonian

Aktiv medlem
Men även om man nu skulle kunna ta 10 gånger så många bilder med burst, så är det ändå bara 2-3 minuter för en z8.....låter ju extremt. Känns som man skulle behöva ha med sig 50 extra batterier om man skulle ut en hel dag och fotografera.....speciellt action, fåglar och liknande.

På min d850 så får jag fram informationen 1840 bilder, och det är väl samma batteri som i en z8? Varför skulle en d850 klara av 6 gånger så många bilder än en z8. Borde väl vara mer batterikrävande med en mekanisk slutare.....eller ja.....tydligen inte...
Nu har jag en Z9. Fotade bröllop typ 1000 bilder en heldag och då försvann en prick av batteriet när jag kommit hem. Det kanske är lättare att jämföra i så fall hur fort batteriet tar slut i video på en Z8/Z9 då det är bildrutor som drar konstant om man skall tänka sig "burst mode".
 

sears

Aktiv medlem
Bara förtydliga att Z8 och Z9 har helt olika batterier.
Nikon Z8 EN-EL15c - 2280 mAh 7 VDC ~16 Wh
Nikon Z9 EN-EL18d - 3300 mAh 10,8 VDC ~ 36 Wh

MvH
Johnny
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är som när man var ung och körde hem till Sverige. I Tyskland tog det 1.5 timmar innan tanken var tom, så kom man till Sverige där tog det 6-7 timmar att köra slut på en tank.
CIPA går nog att likna med att var och varannan minut accelerar från 100 till 260, medans andra kanske kör lite lugnare och sänker energiåtgången.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag sitter och tittar lite på dessa två kameror, och så ser jag att Nikon har gått ut med informationen om att man kan ta ca 300-370 bilder på ett fullt laddat batteri, och runt 750 stycken på z9......men hur går detta ihop.....

Dom tar ju 20 bilder per sekund.....det skulle betyda att man kan använda kameran i 15-20 respektive 35-40 sekunder bara, och så är batteriet dött? Kan ju inte stämma....
Du är kvar i det gamla DSLR-tänket, du måste glömma det och tänka på ett helt annat sätt. Räknesättet på en spegellös är helt annorlunda från en DSLR.

Hos en DSLR kunde man ganska exakt räkna ut antalet bilder som batteriet räcker till eftersom en DSLR förbrukar ström genom att köra maskineriet som flyttar spegeln och spänner slutaren vid varje bild, medan de knappt drog någon ström alls mellan bildtagningarna. Alltså innebar det i runda slängar att varje enskild bildtagning förbrukade en viss mängd batteri. Lite som en blixt förbrukar "klumpar" av ström vid varje tagning, men ingenting däremellan.

Hos en spegellös, och särskilt en som Z8/9 som inte har någon mekanisk slutare alls, så är strömförbrukningen lite mer som en konstant lysande lampa (till skillnad från blixten), alltså som ett jämnt flöde där man kan räkna ut hur lång tid kameran kan vara påslagen. Den siffran som tillverkaren anger är antagligen uträknad utefter något genomsnitt i stil med att du tar en bild, låter kameran vara påslagen i 10 sekunder, tar en till, osv. Tar du snabba serier med bilder så kommer du kunna ta flera tusen innan batteriet är slut, å andra sidan om du låter kameran ligga påslagen så kan batteriet ta slut utan att du ens tar några bilder alls. Tar du många bilder vid olika tillfällen och kommer ihåg att stänga av kameran emellanåt så kommer den räcka utan problem. Fördelen med moderna spegellösa är också att du kan ladda dem via USB, så du kan t.ex ladda dem i bilen på väg mellan olika platser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du är kvar i det gamla DSLR-tänket, du måste glömma det och tänka på ett helt annat sätt. Räknesättet på en spegellös är helt annorlunda från en DSLR.
"Räknesättet" för siffran det refereras till är precis likadant. Standarden är dessutom ursprungligen framtagen när kompaktkamerorna dominerade, där batteritiden minst sagt kunde vara ett problem. Gissa vad de är? Just det, spegellösa kameror, om än med låg prestanda. Att resultatet sedan är missvisande för serietagning på en hockeymatch e dyl är en annan femma, men det gäller även spegelreflexer. Standarden är helt enkelt inte avsedd att simulera sådan fotografering.

(Jag har länkat till standarden ovan, så det är fritt att läsa hur man får fram CIPA-siffran...)
 
ANNONS