Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon z8, z9 batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Finns det USB-laddningsbara kameror som kan laddas med 145 W?
Det är powerbanken som kan leverera ut max 145 W. Eftersom det är en PD-kompatibel laddare (power delivery) levererar den den spänning och strömstyrka enheten "begär". T ex 5 V och 3 A till en mobiltelefon eller 20 V 5 A till en laptop. Har inte kollat vad den matar min Z8 med, men gissar att det rör sig om ca 25-30 W (9 V 3 A eller nåt liknande). Finessen är att man kan t ex ladda telefonen, driva laptoppen och ladda kameran samtidigt.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Det intressanta här är att de flesta kameror har ett krav på hur mycket effekt powerbanken minst ska kunna leverera. T.ex. Canon R5 kräver minst 45 W. Köper man en liten smidig powerbank funkar det inte som man har tänkt sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är powerbanken som kan leverera ut max 145 W.
Ja, givetvis, men finns det någon anledning att ha en så kraftfull powerbank för att ladda kamerabatterier?
Det borde gå rätt fort att ladda ett litet kamerabatteri med så kraftig ström, men tål ett kamerabatteri det?

Hur många Wh innehåller din powerbank? Kan man ladda upp en laptop helt med den?
 

Falumas

Aktiv medlem
Kamerabatteriet tål helt säkert inte 145W och får inte det heller, eftersom kameran kommer förhandla fram en lägre effekt.

Dom flesta Powerbanks har mer än ett uttag. Min Powerbank maxar på 130W och det kan den bara göra om jag använder ett uttag och har något som kan ta mot 130W där. Kameran vill förmodligen ha 30-60W och då kan jag ladda telefonen och något annat samtidigt. Min Surface Pro kan glufsa i sig 90W, 20V/4.5A. Så med 130W kan jag ladda den och kameran samtidigt.

För att få ut mer än 40W behövs också en USB-kabel som säger åt givare och mottagare att den klarar mer. Jag behövde skaffa nya, hade ingen som klarade 90W.

Min Powerbank har en display där den visar hur mycket den levererar. 90W är bara i början på laddningen till min Surface Pro upp till kanske 70-80%, sedan vill den ha betydligt mindre mot slutet 20W (20V/1A)
 

AWid

Aktiv medlem
Ja, givetvis, men finns det någon anledning att ha en så kraftfull powerbank för att ladda kamerabatterier?
Det borde gå rätt fort att ladda ett litet kamerabatteri med så kraftig ström, men tål ett kamerabatteri det?

Hur många Wh innehåller din powerbank? Kan man ladda upp en laptop helt med den?
Karl har i inlägget ovan beskrivit bra hur en powerbank med PD fungerar så jag hoppas den beskrivningen räcker. Här är en länk till just den jag har Ugreen powerbank.
Köpte den till rabatterat pris ungefär motsvarande vad ett extrabatteri till Nikon kostar (EN-EL15C) (ca 900:). Ska man plåta mycket, göra timelapse-filmer eller filma är det bara stoppa powerbanken i fickan och en 2 meters USB-C kabel (som klarar laddströmen) ansluten till kameran. Sen kan man glömma kamerans strömförsörjning.

Powerbanken laddar jag med en laptop-laddare (Dell xps) som har PD. Har också en "cigarettändarladdare" med PD i bilen som levererar 66 W. Med den går det att ladda allt från små "earpods" till telefoner och laptops. Och naturligtvis även powerbanken.

Det finns lite olika fabrikat (eller möjligen varumärken:). Nikon rekommenderar Anker.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var mest energimängden jag undrade över. Är det någon av er två som kan ladda en laptop fullt med sin powerbank? Vilken laptop i så fall?
 

AWid

Aktiv medlem
Det var mest energimängden jag undrade över. Är det någon av er två som kan ladda en laptop fullt med sin powerbank? Vilken laptop i så fall?
Jag har två Dell XPS laptop. En 13" med 52 Wh batteri och en 15" med 97 Wh batteri. Den lilla kan laddas up till 6,85 Ah (med 7,6V driftspänning). Den stora till 8,5 Ah (11,4 V).

Powerbanken som jag har har en kapacitet på 25 Ah. Säg att man har en verkningsgrad på 75% (förmodligen lågt räknat) så betyder det att jag kan ladda den lilla laptopen knappt 3 gånger eller den stora drygt 2 gånger. Min telefon kan jag ladda drygt 5 gånger (3,6 Ah) med en fulladdad powerbank.

PS Kamerabatteriet, Nikon EN-EL15C, kan laddas nästan 9 gånger med powerbanken.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det har uppenbarligen hänt en del med powerbanker sen Power Delivery kom. Min gamla Intenso powerbank kan enbart ladda med 5 V och har en kapacitet på 6 Ah. Rena stenåldern! :)

Tyvärr får man inte ta med så värst kraftiga batterier ombord på flygplan. Jag är tveksam till att din Ugreen är tillåten. 100 eller 160 Wh tycks vara gränsen (beroende på typ av utrustning). Jag antar att det sitter litiumbatterier i powerbanken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Min är på 20ah och jag har haft med den ett par gånger på flyg och tror att det är ok.
Min räcker dock inte till att ladda min Surface Pro ens en gång, men ca 80-90% hinner den få innan powerbanken tar slut. Telefoner och kameror har aldrig klarat att dra slut på den på en helg.

Min visar vad den tar och ger. I detta fallet laddas powerbanken och något av sladd eller strömkällan kunde bara leverera 93.8W. Sedan några månader har jag sladdar och väggklump som klarar 130W, bilden är äldre.
20230911_151223.jpg
 

AWid

Aktiv medlem
Det har uppenbarligen hänt en del med powerbanker sen Power Delivery kom. Min gamla Intenso powerbank kan enbart ladda med 5 V och har en kapacitet på 6 Ah. Rena stenåldern! :)

Tyvärr får man inte ta med så värst kraftiga batterier ombord på flygplan. Jag är tveksam till att din Ugreen är tillåten. 100 eller 160 Wh tycks vara gränsen (beroende på typ av utrustning). Jag antar att det sitter litiumbatterier i powerbanken.
Den är godkänd för flyg. Gränsen går vid 27 Ah (100 Wh). Sen kan man inte jämföra en powerbank från t ex Kjell & co för typ 99:- med en avancerad högkapacitets dito med PowerDelivery (PD) som kostar kanske 15 gånger så mycket.

PD (en USB standard) kom i sin första version för drygt 10 år sedan. Nu är man uppe på PD 3.1.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Intressant det med PD, har aldrig begripligt vad det varit men inläggen här har bringat klarhet. Man får väl hoppas att den handskakning det är via USB C är idiotsäker så att powebanken alltid skickar ut rätt spänning
 

Falumas

Aktiv medlem
Intressant det med PD, har aldrig begripligt vad det varit men inläggen här har bringat klarhet. Man får väl hoppas att den handskakning det är via USB C är idiotsäker så att powebanken alltid skickar ut rätt spänning
Skiter sig handskakningen eller att ena sidan struntar i handskakning så skickas 5V, förmodligen med begränsad strömstyrka till 1-2a också.
 

AWid

Aktiv medlem
Intressant det med PD, har aldrig begripligt vad det varit men inläggen här har bringat klarhet. Man får väl hoppas att den handskakning det är via USB C är idiotsäker så att powebanken alltid skickar ut rätt spänning
Är nog rätt säkert, eftersom "PowerDelivery" är en del av USB-standarden och följer specificerade protokoll. Dessutom kan man inte gå omkring och vara orolig för allting. Kan ju t ex vara fel på originalbatteriet i kameran så det kortsluter och börjar brinna, eller att katten välter julgranen, eller att backuppen inte går att återställa, eller.....:) I värsta fall kan oron kan bli så svår så man börjar köpa UV-filter :unsure:
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror ingenting händer. D v s ingen strömöverföring sker.
Hur tänker du dig att få igång laddningen av ett urladdat batteri med den strategin? ;)

Tillägg:
Kom på ett bra exempel på icke-kommunikation då all form av datapinnar helt uppenbart saknas:

(Sedan körs PD över USB-C, men det föregicks av andra lösningar som inte var lika standardiserade typ QuickCharge i olika versioner som även kördes över USB-A.)
 
Senast ändrad:
ANNONS