Annons

Hur underexp eos3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Eos 3:an är ju känd för att underexponera något.
Enl. vad jag läst någonstans här på forumet så ska Canon medvetet ställt in kameran så den underexponerar bilderna och att man kan få åtgärdat det gratis.
Min fråga lyder:
HUR är eos 3:an inställd för att underexponera.
1: Läser ljusmätaren i kameran av ett värde och väljer sen 1/3 kortare slutartid än normalt, eller
2: går slutaren 1/3 steg snabbare äv vad slutartiden på kameran visar.

Eller funkar det på ngt annat sätt.

Anledningen till att jag frågar är att det känns som att min kamera vill underexponera något och är det enl. alt.1 så skulle det ju gå att kontrollera innan man skickar in den.

för mig så tycker jag att det borde inte spela någon roll hur den under exp. ställ in den på 1/3 överexp och se om det blir bra.

Jag tror detta problemet gällde dom tidiga EOS3, jag fick min inlämnad och fixad gratis, detta var dock under garanti tiden...

Som Jan är inne på gäller problemet bara tidiga exemplar av Eos 3. Dessutom ska det bara gälla med ljussvaga objektiv. Något medvetet är det knappast.

Mina båda Eos 3:eek:r exponerade perfekt utom i vissa situationer då ljusmätarens funktion ställer till lite spratt. Det är så att ljusmätaren koncentrerar mätningen till den valda fokuspunkten. Men Eos 3 tar lite för stor hänsyn till vald fokuspunkt så i vissa fall kan det leda till felexponering.

Ett klassiskt exempel är vid fotografering med upplättnadsblixt i motlljus. Du ställer så klart fokuspunkten på personen som ska fotograferas. Denne är ju i skugga - en skugga som ska lysas upp med blixten. Men kameran koncentrerar mätningen till den valda fokuspunkten, alltså till skuggsidan av personen vilket resulterar i en överexponerad bakgrund och att blixten bli överflödig. Med smartare programering så hade kameran vetat att du använde blixt och använt informationen från ljusmätaren annorlunda och du hade fått en rätt exponerad bakgrund och ett upplyst huvudmotiv.

Detta problem fixades först i Eos 1V och det går tyvärr inte att få fixat hos Canon. Man får helt enkelt vara medveten om problemet och agera utifrån det.

När det gäller exponering av negativ färgfilm så kan det vara bra att ställa kameran på +1/3 eller +2/3 för att få tätare och kontrastrikare negativ. Alla kameror optimeras för diafilm som inte tåler minsta överexponering och kan därför kännas snåla med exponeringen på negativ film. Mina tre Eos 5:eek:r ställde jag alla på ett steg lägre ISO än den nominella känsligheten på filmen, alltså ISO 200 för 400-film.
När jag bytte till Eos 3:eek:r upplevde jag inte detta problem. Möjligen är det så att kameran kan skilja mellan positiv och negativ film genom DX-kodningen. Inte heller mina Eos 1V hade detta problem.
Men om kameran kontinuerligt underexponerar är det ju lätt att ställa om ISO-värdet för att kompensera. Ställer du in kompensationen genom att använda exponeringskompensationen slår justeringen inte igenom vid blixtfotografering.

ANNONS
Götaplatsens Foto