Annons

Hur var mässan på Elmia?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är alltid trevligt att få inspiration av bildutställningar, men produktmässigt upplevde jag detta som ett mellanår.
 
För min del var det premiär idag. Har inte tidigare varit på fotomässan. Mycket trevligt faktiskt, framförallt de olika seminarierna som hölls. Dock tycker jag att det såldes lite för lite prylar till riktiga mässpriser. 10% är inte vad jag kallar mässpris. I synnerhet inte om ursprungspriset är skyhögt över vad man betalar när man handlar på nätet.
 
Jag var där idag, första gången för mig... Trodde nog att det skulle vara större, men jag ångrar inte att jag åkte dit. Man önskar sig mer av allt kan man väl säga. Jag är lite besviken på Canons monter, kunde varit mycket större tycker jag. De kunde ju haft ett par supertelen uppställda som tex Nikon hade. Men jag fick ju i alla fall klämma på 1D MkIII, så jag är nöjd. ;D

Hoppas att jag inte låter för negativ, man kan nog inte ha så stora krav i relativt lilla Sverige, marknaden är ju inte särskilt stor.
 
Har nog varit där alla ggr.

I år tycker jag dom har utnyttjat ytan bättre, mer plats, inte så trång mellan utställarna alltså.

Utbudet beror mycket på vad var och en söker, jag var mycket nöjd med det jag fick diskutera med utställarna och samtidigt kika på.

Dom som sysslar med film och mörkrum har inte så mycket att hämta, tyvärr.

Bildutställarnas bilder har en högre teknisk kvalitet mot tidigare år, tyder på att många lärt sig att printa sina bilder. Bra.

Fotosidans kaffe med skorpa står sig, suverän!
 
En helt ok mässa sett ur produkturval. Det som stör mig är avsaknaden av mässerbjudanden och att alla agenturer hänvisar köp av deras produkter till Scandinavian Photo. Känns som en viss monopolisering av mässan. Jag tycker man borde kunna erbjuda alla som tagit sig dit lite lönsamma mässerbjudanden. En frakt hit eller dit när man från början inte är billigast i Sverige gör inte mig särskilt imponerad.
 
Senast ändrad:
Just hemkommen därifrån.

Där var trivsamt som vanligt. Lite svårt hinna med, eftersom det fanns så många intressanta föredrag/presentationer, som inte gick att få ihop alla...

Det kändes som det fanns lite färre produktutställare och lite mindre produktaktivitet i år. Å andra sidan var lokalen mycket bättre disponerad, med många bildutställare, som i år var bra ihopvävda med produktdelen, så det kändes som en helhet. Bland bildutställarna fanns många namn, som jag kände igen från fotosidan. Trevligt!

Fotosidan hade i år hamnat "längs en kant", så man sprang inte på den lika ofta som förra året, då den kändes ligga mer mitt i smeten.

Kul att titta i och fokusera med KSEK 90+objektiven, men det där för 13 som jag funderat på att köpa fanns inte där...

Så i år blev det billigt, om man bortser från maten! Nu ska jag ladda hem ett fotobokredigeringsprogram. Jag sa visserligen att jag inte skulle beställa någon förrän jag fått pension, men men... Stort tack till dig som demade!
 
Har bränt tusen kronor på väskor stativ böcker remmar.
Klämt på markIII vart kär i den fattade hur oanvändbart canon mp 65 var vart kär i ef 180 macro.
Smet in på villamässan lite.

på villamässan hade en massa fruar blivit dumpade av sina män.
 
Första gången för mig och jag är nöjd. Jag ville klämma på min kommande, första DSLR och det fick jag. Lite besviken på Pentax som både hade en tråkig monter och jag fick ingen aha-upplevelse när jag klämde.

canon hade trevliga säljare och 400D var skön men fungerade inte alls utan batterigrepp.

Mitt val föll på Nikon D80 som satt som gjuten i handen. Deras kitobjektiv kändes även vassare än Canons 18-55.
 
Har varit där de senaste åren och vet inte om detta bara är en känsla eller om fler upplevde det så, men det kändes inte som att "branschen" ville detta i år. Kändes mest som att de flesta var där för att visa att de fortfarande finns. Kanske fotomässan i Stockholm punkterade Elmiamässan lite.
Visst är sverige inte en jättemarknad, men samtidigt är vi väldigt snabba på att ta till oss ny teknik. Med den lavinartade försäljningsökningen av digitalkameror så skapar det en stor möjlighet för företagen att erbjuda oss sidoprodukter som studioblixtar, programvaror, samt kunskap att utveckla vårt fotande. Profotos inslag förra året med Simon Cederqvist lockade och inspirerade många som kanske sneglat på modefotografering men efter detta verkligen blev nyfikna på att prova själva.
Det behövs mer inspiration till alla dessa nya kameraägare, för eller senare så hamnar man i träsket där man känner att man tar samma bilder om och om igen och vill komma vidare.
 
Senast ändrad:
Jag var på två fotomässor då Nikons D200 var högaktuell. Det var Sollentuna-mässan HT 2005 och Elmia 2006 förra året. Det var helt klart mer drag på de mässorna. Under Sollentunamässan var Väntan på D200 svår och det märktes. Canon-båset var i stort sett sysslolöst medans Nikons PR-folk hade häcken full, alla ville känna o klämma på D200. Tyckte också att det allmänna intresset var större förra året, kanske marknaden börjar bli en aning mätt på alla digitala innovationer. Personligen är jag förvånad att Mark III-prototypen inte stal mer uppmärksamhet än vad den gjorde under fredagen. Visst var folk nyfikna på den men man behövde inte köa länge för att få känna på den. Mässor är dock alltid mässor och det var helt klart värt att besöka Elmia. Man får besöka rätt många butiker i olika städer för att kunna matcha mässans sortiment av all sköns professionell utrustning. För egen del var just Mark III det stora målet, vilken suverän kamera. Bara att gratulera Canon, den är grym.
 
Försökte kombinera mässan med lite kunskaps/inspiration inhämtning.

Kom till mässan 10:15 och hade 45 min till första seminariet/workshop, Tidningen FOTO - Workshop med fotografen Stefan F Lindberg om ämnet bildtänkande - bildens innehåll, uttryck och komposition.

Salen var fullsatt till sista kubikcentimetern och ventilationen var helsunkig men Stefans budskap var medryckande. Tyvärr drog det ut på tiden (1:45 enligt senare uppgifter) och jag smet iväg på Ljud och Bild 12:00.

Ljud och bild - Enkel och snabb bildbehandling, knappt godkänt (och då har jag varit snäll).

Ångrar att jag inte satt kvar på Stefans Workshop - hade varit väldigt bra, speciellt när han började visa sina bilder efter nästan 60 minuter.

Nu hade jag en timma på mig att knalla runt bland utställarna, blev de som hängde. Mycket bättre kvalitet än förra gången (2005).

14:00 Adobe. Spar tid - bli mer effektiv med Adobe Lightroom 1.0. Nog sparade vi tid, inte en minut över till frågor, 60 minuters sprinterlopp för att hinna igenom hela precentationen. Väl värt ett besäk i alla fall.

16:00 Ljud och Bild - Avancerad bildbehandling. Betyg 2 (kanske 3 om jag är snäll) på en 5-gradig skala.

Avslutade med ytterligare en expresso hos Fotosidan för att åka hem efter 8 timmar på mässan.

Inga stora inköp gjordes och inga stora inovationer kunde hittas. Eftersom jag är Sony/Minolta ägare kunde jag inte låta bli att "hänga" lite i Sonys monter. Inga nyheter som inte tidigare är kända av oss Sony-användare här på Fotosidan.

Var och klämde på en Panasonic och blev lite smått chockad över försäljarnas inkompetens.

Det var allt för detta år / Jan-Olof

PS. Det trevligaste med mässan är alla personer (inte utställare) som man träffar.
 
Per Karlsson th med engagerad kollega som demar en Canon DSLR för Jenny Haagman tv.
 

Bilagor

  • dslr_demo_2.jpg
    dslr_demo_2.jpg
    61.3 KB · Visningar: 1,337
På fotomässan idag råkade jag förolämpade Terje Hellesö. Helt oavsiktligt men det hjälpte liksom inte. Jag frågade honom och hans fru om de var "far och son". Därefter var konversationen död...
 
Jag är nöjd med mässan, som vanligt hann jag inte med allt jag planerat.

David demonstrerade Imagedesk i fotosidans monter, intressant, verkar vara en genomtänkt och snabbarbetad lösning som jag tror kommer att välkomnas av de stressade proffsbildköparna - ett svenskt PhotoShelter ( www.photoshelter.com )!
Kul också att se sina pyttebilder i fotosidans jättemosaikbild, jag har med fem sex olika bilder där.

Givande diskussion med Ulrik Södergren och Cecilia Hedström i BLFs monter, alltid kul med upphovsrätts- och prissättningsdiskussioner och hur man ska tyda BLFs prislista. Vi kom bl a lite överraskande fram till att en halvsidesbild debiteringsmässigt räknas som en helsidesbild... (eller missförstod jag?).
Nya BLFprislistan är nu tryckt och är snart på väg ut till medlemmar och abbonenter.

Klämde på Nikon D2Xs och 105/2.8 G AF-S VR Micro-Nikkor i Nikons monter (packat med folk). Trevligt bemötande med glimten i ögat.
Fick informationsblad om NPS Nikon Professional Service, en glad nyhet för mig att en sådan gräddfil existerar! Man ansöker på Nikons webb.

Försökte armbåga mig fram bland folkmassorna i Canons monter för att fingra på Canon EOS 5D och 24-70/2.8 L men gav upp.

Såg Erik Malms fina bildvisning "Polar fever", underbara isbjörns- och pingvinbilder.

Fredrik Strängs föredrag "Världsrekord - 7 berg, 7 kontinenter, 7 månader" var underhållande men gav inget ur fotosynpunkt.

I en monter (vilken?) kunde man se Capture One v4 för Mac - wow! Kompetenta och trevliga säljare som kunde berätta utförligt om förbättringarna, alla smågrejor jag retar mig på kommer att vara fixade.
Vi som har Pro v3.x.x (med uppgraderingslicens) kommer att få möjlighet att köra LE v4 i sommar tills Pro v4 blir klar senare i höst.

I Network Innovations (?) monter fick jag veta att det inom en månad kommer en ny version av Genuine Fractals (v5).

Scandinavian Photo sålde massor av LowePromodeller till halva priset, ungefär, ett gyllene tillfälle för den som letar fotoväska. Jättelånga köer till kassorna.

Gör din egen bok ( www.gordinegenbok.se ) hade en liten men intressant monter. Engagerade säljare och fina exempel på färdiga böcker.

Ilux AB visade sin "D50 Reference Light", en skrivbords/betraktningslampa som ger 5000 K och 2500 lux. Kostar 2.995:- inkl moms, en hel del pengar men det är nog ändå prisvärt för ett betraktningsljus som uppfyller ISO 3664 och som smälter in i en normal hemmiljö.

Det visades stativ i många montrar.
En besvikelse var att Mediateknik inte fyllt sin monter med fler Sachtlerstativ - varför utnyttjar man inte tillfället att visa upp dem för konsumenterna? Det finns en marknad för riktigt stabila stativ men det är hopplöst att köpa när man inte först kan se och känna på de dyra grejorna i verkligheten.

Många fina bildutställningar.

Skulle gärna gå på fler seminarier (Adobe, AIFO, Network Innovation m fl) men klockan gick och jag hade trettio långa tröttsamma mil hem till djuren.
 
Senast ändrad:
Tredje gången för mig. Ganska trevligt, kollade bland annat in ett läckert kolfiberstativ hos Manfrotto och Crumplerväskor hos Swefo. Bestämde mig för en Fourninety Daily.

Blev lite kär i Leica D-Lux 3.

Pillade på en Hasselblad H3 som låste sig och skrek "error, restart, re-attach lens" och gud vet allt. Kameran har säkert fantastisk bildkvalitet, men kändes väldigt plastig.

Var hos Canon och fick konstaterat att det är fel på mitt 70-300. Tafsade på en MarkIII. Fin, men Canon måste förnya sina 90-talshus. Cool display, dock.

Många bild-utställare, det var positivt. Däremot väldigt få bilder som var intressanta.

Mest tid spenderades hos FS, träffade Jim Heikkinen för första gången. Mmm... kaffe....
 

Bilagor

  • kaffe.jpg
    kaffe.jpg
    67.9 KB · Visningar: 913
angelcom skrev:
På fotomässan idag råkade jag förolämpade Terje Hellesö. Helt oavsiktligt men det hjälpte liksom inte. Jag frågade honom och hans fru om de var "far och son". Därefter var konversationen död...
Hmm, ungefär som att fråga någon tjej om hon är gravid och svaret blir nej. kan bli lite svårt att hålla dylika konversationer levande.
 
Jag tror att Elmia ersätt av Sthlmsmässan
De kallar sig för "Foto 2007" i år och det säger nog en del tycker jag.
Stockholm är nog det som gäller framöver tror jag.
Elmia går i samma gamla spår tycker jag nya tag behövs osv. men som sagt mässa nr.1 lär ligga i Sthlm. framöver.
 
ANNONS