Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur vet man att det felfokuserar?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Frågan i rubriken kanske känns korkad, men saken är detta att jag har sett bilder här på FS där motiven är knivskarpa! Jag tycker att det är relativt bra skärpa på med mitt objektiv, ett 24-105/4L fö. Men hur vet jag att det inte kan bli bättre?
Kan det också beror det på att jag har en crop-kamera (40D) och inte en FF?
Är skärpan för denna glugg bättre på en bättre kamera, t.ex. 40D kontra 5D/1DMkIII?

Skulle någon kunna ge bildexempel på hur det ser ut innan och efter man har "fixat" sin glugg.

Det är många saker som avgör om en bild blir skarp eller inte, inte minst efterbearbetningen. Du kan också ha lite oskärpa pga kameraskakning eller rörelseoskärpa i motivet om du får lite långa slutartider. Alla dom förklaringarna är förmodligen troligare än att det skulle vara något fel på utrustningen. Kanske du har något exempel på bild du tagit som du tycker borde bli bättre, visa gärna med EXIF-informationen intakt (så man kan se slutartid m.m.) så kanske man kan hitta en förklaring för just den bilden. Objektivets skärpa ändras heller inte beroende på kameramodell, däremot kanske bildens skärpa kan skilja beroende på t.ex. antal pixels.

Vill du prova fokuseringen finns ett antal testbilder att ladda hem på nätet, eller ställ upp ett gäng batterier eller liknande lite glest i en diagonal framför dig, fokusera på det mittersta och kolla på bilderna om det också är det som ser skarpast ut.

Senast redigerad av en moderator:
Kan det också beror det på att jag har en crop-kamera (40D) och inte en FF?
Är skärpan för denna glugg bättre på en bättre kamera, t.ex. 40D kontra 5D/1DMkIII?

Bilder blir oftast skarpare överlag på en APS-C kamera än på en FF om man använder FF-objektiv. Detta gäller då kantskärpan i bilden, bra objektiv är dock konstruerade så det ger fin skärpa ut i kanterna även på FF.

Testa att fota en textartikel från 45graders vinkel. Ha stativ och använd den mittersta fokuspunkten. Ligger fokus där den ska, då är det antagligen du själv som är "problemet" ;)

Det krävs ganska korta tider för att få den där sista skärpan. Även om bilden ser ut att vara fri från skakningsoskärpa, kan du ändå ha skakat så pass mycket att ett antal pixlar flutit ihop.
Läste en artikel där författaren påstod att det krävdes iaf 1/500 på 50mm, inte 1/50 som är tumregeln, för att få ner skaket till under si och så många pixlar.
Vem det nu var och hur trovärdig han är låter jag vara osagt, men av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att få ut all skärpa ur optiken. Det ser så skarpt ut, men sen helt plötsligt hittar man en bild där detaljerna framträder mycket tydligare. Händer ofta för mig då jag fotar i svagt ljus med ganska långa tider och lång brännvidd.

Sen kan brusreduceringen i kameran eller i mjukvaran i datorn ta bort en hel del skärpa om du kör den på max.

Största bländare är inte heller alltid så skarp.

Du kanske inte skärper ordentligt i datorn efter förminskning av din bild.

Sen finns det en aspekt till som kan ställa till det.
Situation: Du står mitt framför ditt hus och ska fota det. Du fokuserar på övre högra hörnet och komponerar sedan om så att du får med hela huset. Sen trycker du av. Fokus ligger nu lite bakom husväggen.
Det är ju ett längre avstånd till det övre högra hörnet av väggen, än vad det är rakt fram till väggen. Detta kan man råka ut för när man fotar med korta skärpedjup och tvingas komponera om. Skärpan ligger liiite fel, men det räcker för att bilden ska tappa det där sista.

Hmm... Många bra svar. Jag får nog helt enkelt följa tipset om att fota lite löpande text och se och fokus verkligen ligger där jag vill att den ska ligga. Ska jag autofokusera eller köra manuellt?

Af

Hmm... Många bra svar. Jag får nog helt enkelt följa tipset om att fota lite löpande text och se och fokus verkligen ligger där jag vill att den ska ligga. Ska jag autofokusera eller köra manuellt?

Eftersom det är AF du ska testa så kör först med AF sedan kan du ta en manuell bild och jämföra med också.

Anders Östbergs förslag med batterier är bättre om du vill testa kamerans AF. Riskan med att använda en sida med text är att du inte vet på vad AF egentligen låser. Det finns därför speciella testark man kan fota.

Att AF ibland kan låsa på "fel sak" är inte samma sak som front- eller back fokus som istället är när kameran låser på en viss detalj, men skärpan ändå hamnar bakom eller framför pga kalibreringsfel mellan hus och objektiv. Batteritestet är bra för att kolla front/back-fokus för att man kan placera dem tillräckligt långt isär "på bredden" så man är säker på att autofokusenspunktens yta endast täcker det mittersta batteriet. OBS att denna yta ibland är lite större än motsvarande markering i sökaren.

Att AF låser på fel sak (säg på näsan stället för på ögat, trots att man har ögat "mitt i prick" är iofs också rätt irriterande. Endas sätt att att komma ifrån det är att dels öva sig med den kamera man har för att lära sig hur den better sig eller helt enkelt köpa en kamera med mindre och mer exakta af-sensorområden (typ 1D-serien).

Gjorde en 100% crop på en bild jag tagit, men stativ och manuell fokus. Då kommer frågan. Är detta bra skärpa?

Bilagor

• _MG_7333.jpg
    _MG_7333.jpg
    95.2 KB · Visningar: 326
Problemet med manuell fokus är att du inte kan vara säker på att du ställt in sökaren rätt. Har du kollat detta?

Vilken bländare är bilden tagen på?

Jag körde med 5,6. Men precis som du säger så är det kanske bättre att förlita sig på AF:en än sin egna förmåga att hitta korrekt fokus...

ANNONS