Testa att fota en textartikel från 45graders vinkel. Ha stativ och använd den mittersta fokuspunkten. Ligger fokus där den ska, då är det antagligen du själv som är "problemet"
Det krävs ganska korta tider för att få den där sista skärpan. Även om bilden ser ut att vara fri från skakningsoskärpa, kan du ändå ha skakat så pass mycket att ett antal pixlar flutit ihop.
Läste en artikel där författaren påstod att det krävdes iaf 1/500 på 50mm, inte 1/50 som är tumregeln, för att få ner skaket till under si och så många pixlar.
Vem det nu var och hur trovärdig han är låter jag vara osagt, men av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att få ut all skärpa ur optiken. Det ser så skarpt ut, men sen helt plötsligt hittar man en bild där detaljerna framträder mycket tydligare. Händer ofta för mig då jag fotar i svagt ljus med ganska långa tider och lång brännvidd.
Sen kan brusreduceringen i kameran eller i mjukvaran i datorn ta bort en hel del skärpa om du kör den på max.
Största bländare är inte heller alltid så skarp.
Du kanske inte skärper ordentligt i datorn efter förminskning av din bild.
Sen finns det en aspekt till som kan ställa till det.
Situation: Du står mitt framför ditt hus och ska fota det. Du fokuserar på övre högra hörnet och komponerar sedan om så att du får med hela huset. Sen trycker du av. Fokus ligger nu lite bakom husväggen.
Det är ju ett längre avstånd till det övre högra hörnet av väggen, än vad det är rakt fram till väggen. Detta kan man råka ut för när man fotar med korta skärpedjup och tvingas komponera om. Skärpan ligger liiite fel, men det räcker för att bilden ska tappa det där sista.