Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet man om ens Nikon D800 presterar som den borde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej

Alla har väl hört talas om problemet med autofokusen på vänster sida när det gäller Nikon D800. Men hur vet man om ens D800 fokuserar inom ramarna för vad man kan förvänta sig? Hur vet man vad som beror på objektivets begränsningar (linsen är ju inte helt plan) och autofokusen?
Och ska man testa med objektivets största bländare eller där objektivet presterar bäst?
Går det verkligen att jämföra LiveView med autofocus?
M a o, hur vet man om ens D800 presterar som den borde?

Någon som vet?

Jo, jag har gjort den testen med Siemensstjärnor som finns (fanns i alla fall) på Nikon Rumors, men jag blir ändå inte klok på hur stor skillnad mellan fokuspunkten i center och fokuspunkten längst till vänster som är OK, så att säga.

Det skulle vara intressant att se bilder tagna på center fokuspunkt och fokuspunkten längst ut till vänster från andra D800 kameror.

Jag gjorde så att jag testade varje punkt för sig med mitt 50/1,8 på f/1,8. Jag fick ungefär samma resultat oberoende av af punkt och justerade endast lite bakfokus. Har du det ökända vänsterfelet så lär du få problem med fokus på vä sida emedan hö sida beter sig normalt.

Jag gjorde en liten test just med mitt 50/1,8D på 1,8. Satte upp en burk med lite text på matbordet, placerade kameran på bordet, tog en bild med centerfokus, vred lite på kameran och tog en bild med yttersta vänsterfokus, vred lite på andra hållet och tog en bild på yttersta högerfokus. Inte speciellt vetenskapligt, men i alla fall. Centerfokus blev väldigt skarpt, medan de andra två inte blev så väldigt bra. Men jag vet inte om det blev så bra som jag kan förvänta mig när jag går ända ut till de yttersta fokuspunkterna, med tanke på att linsen i objektivet böjer av och att objektivet inte är skarpast på 1,8, snarare 5,6.
Får väl göra om testet och om yttersta höger fokuspunkt och yttersta vänster fokuspunkt är lika bör det ju vara objektivet och inte kameran som är orsaken.

Tycker det är skandal att Nikon inte informerar om detta.

Jag har inte testat om min kamera har problemet för att:

1. Nikon har inte informerat mig om att problemet finns
2. Eller hur man gör för att testa det.

Det är alltså upp till slumpen om man skulle råka upptäcka problemet och härleda det till ett fabriksfel. Det kanske är sällan man använder vänster fokuspunkt, och får man en skitbild så utgår man från att man har klantat sig med fokus, inte att det är en felmoneterad modul på kameran.

Nu vet jag att felet finns eftersom att jag med slumpens hjälp har snubblat över infon på vissa bloggar. Nikon har enligt deras support inga planer på att gå ut och informera om att det är en hel del dyra kameror som har felmonterade autofokusmoduler, vi får alltså fortförande lita till slumpen snarare än att Nikon tar sitt ansvar.

Jag har begärt mer info från Nikon, att de ska beskriva problemet, när det uppträder och hur det ska testas. Enligt vissa så uppträder det mest med vissa objektiv och vissa bländare, men vad vet jag. Nikon lägger fortsatt locket på ifrågan, de är väl rädda för dålig publicitet. Locket på är tyvärr ett ganska vanligt Nikonfenomen.

Problemet skall vara mest uttalat med ljusstarka vidvinklar. Antar att om felet uppstår under bra ljusförhållanden dvs, när du på ex iso 400 kan få tider på 1/500 och kameran har svårt med fokus så har man ett problem.

Problemet skall vara mest uttalat med ljusstarka vidvinklar. Antar att om felet uppstår under bra ljusförhållanden dvs, när du på ex iso 400 kan få tider på 1/500 och kameran har svårt med fokus så har man ett problem.

Ursäkta men jag förstår inte riktigt hur du menar. Du får väl felfokusering på vänster sida även om autofokusen "tror att den har hittat rätt" och låst fokus (om man nu har råkat ut för ett av dessa exemplar)? Eller har jag jag fel?

Ursäkta men jag förstår inte riktigt hur du menar. Du får väl felfokusering på vänster sida även om autofokusen "tror att den har hittat rätt" och låst fokus (om man nu har råkat ut för ett av dessa exemplar)? Eller har jag jag fel?

Jo så är det nog men kameran har generellt svårare att sätta fokus när ljuset är dåligt. Om den har problem under bra ljusförhållanden så har man definitivt ett fel. Ibland kan ju ens egna rön vara svårtolkade. Sen så har jag bara läst att problemet är mest uttalat med ljusstarka vidvinklar.

Jo så är det nog men kameran har generellt svårare att sätta fokus när ljuset är dåligt. Om den har problem under bra ljusförhållanden så har man definitivt ett fel. Ibland kan ju ens egna rön vara svårtolkade. Sen så har jag bara läst att problemet är mest uttalat med ljusstarka vidvinklar.

Men hur mycket fel pratar vi om? Är det mer +-10 (i kamerans finjustering) mellan center och längst till vänster?

Men hur mycket fel pratar vi om? Är det mer +-10 (i kamerans finjustering) mellan center och längst till vänster?

Nja nu tror jag du missförstått problemet. den typen av fokusfel som råder med vänster af-punkter kan du inte korrigera själv. kameran är inte konsekvent utan fokuserar fel oavsett hur mycket du microjusterar. Däremot om kamerans eller objektivets af bara råkar vara felinställd från fabrik så kan du till viss del microjustera dig till bra resultat, men det är inte säkert. Ibland hjälper justeringen bara med vissa bländare på vissa avstånd så det kan behövas en tur till verkstaden ändå. fel på vä af-punkter finns tyvärr inget man som konsument kan göra något åt själv.

Nja nu tror jag du missförstått problemet. den typen av fokusfel som råder med vänster af-punkter kan du inte korrigera själv. kameran är inte konsekvent utan fokuserar fel oavsett hur mycket du microjusterar. Däremot om kamerans eller objektivets af bara råkar vara felinställd från fabrik så kan du till viss del microjustera dig till bra resultat, men det är inte säkert. Ibland hjälper justeringen bara med vissa bländare på vissa avstånd så det kan behövas en tur till verkstaden ändå. fel på vä af-punkter finns tyvärr inget man som konsument kan göra något åt själv.

Nja, jag tror bara att jag uttryckte mig luddigt. Jag menar om skillnaden mellan center autofokuspunkt (om man utgår från att den är korrekt) och fokuspunkten längst till vänster uppgår till mer än en skillnad på 10 i kamerans microjustering?

Nja, jag tror bara att jag uttryckte mig luddigt. Jag menar om skillnaden mellan center autofokuspunkt (om man utgår från att den är korrekt) och fokuspunkten längst till vänster uppgår till mer än en skillnad på 10 i kamerans microjustering?

Ok jag förstår hur du tänker men jag tror inte felet är betingat på det viset. Det handlar mer om att kameran inte klarar av att sätta fokusen så den missar lite hela tiden och det är inte konsekvent utan det blir bara luddigt resultat som du inte kan microjustera bort.

Ok jag förstår hur du tänker men jag tror inte felet är betingat på det viset. Det handlar mer om att kameran inte klarar av att sätta fokusen så den missar lite hela tiden och det är inte konsekvent utan det blir bara luddigt resultat som du inte kan microjustera bort.

Oj, det är knappt jag tror att jag tänker alls. Jag är otroligt dålig på att förklara mig. Ursäkta.
Nytt försök. Jag tänkte så här. Jag har testat att fota på center, längst till vänster och längst till höger. Jag ser skillnad på skärpan men är osäker på om det har med objektivet att göra eller om det är det beryktade felet på D800. Så, om det omtalade fokusproblemet alltid ger en större avvikelse i skärpan än vad jag skulle kunna justera med kamerans finjustering hade jag visst att min D800 inte har felet.

Oj, det är knappt jag tror att jag tänker alls. Jag är otroligt dålig på att förklara mig. Ursäkta.
Nytt försök. Jag tänkte så här. Jag har testat att fota på center, längst till vänster och längst till höger. Jag ser skillnad på skärpan men är osäker på om det har med objektivet att göra eller om det är det beryktade felet på D800. Så, om det omtalade fokusproblemet alltid ger en större avvikelse i skärpan än vad jag skulle kunna justera med kamerans finjustering hade jag visst att min D800 inte har felet.

Alltså, om felet är likadant till höger som vänster är det inte säkert att du har något fel alls. kan vara gluggen som helt enkelt är sämre utåt kanterna. Är felet mestadels till vänster och du aldrig får till skärpan oavsett microjustering, typ att bara var 6-7 bild blir skarp trots bra belysning så har du garanterat fel på kamerans af.

Alltså, om felet är likadant till höger som vänster är det inte säkert att du har något fel alls. kan vara gluggen som helt enkelt är sämre utåt kanterna. Är felet mestadels till vänster och du aldrig får till skärpan oavsett microjustering, typ att bara var 6-7 bild blir skarp trots bra belysning så har du garanterat fel på kamerans af.

OK, jag förstår. Får göra lite mer ingående tester.
Många tack för hjälpen!

OK, jag förstår. Får göra lite mer ingående tester.
Många tack för hjälpen!

Här är Nikon supports svar:

Hejsan Leif!

Tack för din uppdatering.

Som skrivit tidigare så så finns det inte något känt fel utan detta är ett fel som kan uppstå på vilken kameran som helst. Detta felet har inte varit som jag nämt tidigare på ett så pass stort antal att det varit en hel serie eller batch med kameror och där av så har vi inte skickat ut information om det. Det finns de som har haft detta felet och de har skickat in sina kameror och fått det åtgärdat.

För att kontrollera om din kamera har svårt att fokusera på vänstersida så får man använda sig av följande inställningar:

--> Brännvidd = Kortast möjligast(under 24mm om möjligt).
--> Bländare = Största möjliga.
--> Fokus läge = AF-S.
--> Fokus punkter = En punktsfokus.

När du har ställt in inställningarna ovan så montera kameran på stativ och sätt upp en bok och linjal enligt bild exempel på länk nedan.

Bild Exempel:
https://www.nikonsupport.eu/europe/images/51633/51633.jpg

Om det är så att du har svårt att bedöma om du har fel eller inte så kan du alltid skicka in den till oss så kan våra tekniker titta på kameran och kontrollera så den ligger innan för de specifikationer som den ska göra.

Med vänliga hälsningar

Daniel Uddenhed
Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support

Nikon kunde ju gjort en lite video där de visade hur man gör det här testet. Men framförallt kunde man visat bilder på hur en "frisk" D800 återger center, vänster och höger autofokus. Då gärna med ett par olika objektiv, bl a 24-70 2,8 som många använder, så man kunde utesluta objektivet som felkälla.

Samma problem men en annan ingång.... Jag har bara manuella vidvinklar och funderar på om jag kan testa med samma metod men med focusconfirmation då förstås? Har testat med ett kort tele (af) och där kan jag ana ett fel men...

ANNONS
Götaplatsens Foto