Annons

Hur vet man om man har en DVI ingång?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå där fotovänner!
Nu är det så att jag tänkte skaffa ny bildskärm men jag har ingen aning om jag har en dvi ingång på mitt grafikkort. Hur kan jag ta reda på det?

Jag har ett radeon 9200 kort, men det säger inte mig så mycket.

Mvh Jonis

För det första så är det en utgång , :)

Men DVI-utgången är alltid vit och lite bredare än den andra som heter VGA och är blå.

Sen kanske du har någon mindre rund historia som är gul , den använder du till att koppla direkt till en TV.

För att göra det ännu mer spännande finns tre olika typer av DVI-kablar:

DVI-I - Kan överföra både analoga och digitala signaler.

DVI-D - Kan bara överföra digitala signaler (denna finns dessutom som single link och dual link.

DVI-A - Kan bara överföra analoga signaler.

Har ett grafikkort en DVI-I utgång kan du både skicka analoga och digitala signaler, och kan då antingen använda DVI-I kablar, DVI-D kablar eller DVI-A kablar.

Har en skärm en DVI-I ingång kan du mata den med både analoga och digitala signaler (DVI-I, DVI-A, DVI-D).

Har en skärm en DVI-D ingång så kan du bara skicka digitala signaler till den (DVI-D).

Källa: Dustin.se

Märkligt... Om DVI uttyds "Digital Visual Interface", varför har man då specificerat en analog signal i standarden?

Emil-G skrev:
Märkligt... Om DVI uttyds "Digital Visual Interface", varför har man då specificerat en analog signal i standarden?

Bakåtkompabilitet.

Jag uppskattar verkligen dvi-i-utgångar på grafikkort eftersom man då (med en enkel konverteringsplugg) kan koppla in sådana projektorer eller skärmar som bara har analog ingång.

Jag uppskattar även när skärmar har dvi-i-ingångar, då går de att driva (via samma enkla konverteringsplugg) till exempel från bärbara datorer som traditionellt ofta enbart haft analog utgångar.

Men jag kan hålla med om att dvi-a verkar lite tramsig, har faktiskt aldrig sett en sådan i verkligheten :)

ANNONS
Götaplatsens Foto