Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vinkla stativ för lodräta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Känns nästan genant att fråga men så här det: Jag bytte för en tid sedan stativ till ett Manfrotto 501. Nu ska jag ta höjdbilder dvs lodräta bilder och behöver då kunna vinkla kameran. Har försökt med alla rattar och knappar men få inte fästet att vinkla upp sig till 90 grader. Jag har sökt på Manfrottos hemsida men inte hittat någon manual. Någon som snabbt kan tala om hur jag ska göra? Tack!

Hmm, vet inte hur ditt stativ och stativhuvud ser ut, men på mitt Manfrotto går det bara att vinkla upp till 90 grader åt ena hållet. Åt andra hållet kan man vinkla lite grann.

Hej. Gör inte så mycket vilket håll, bara jag får upp kameran i 90 grader åt något håll. Vet du hur?

På mitt huvud så lossar jag kulan så den är lös, sen vrider jag runt tills den hittar på ett läge med ett spår i, där det går att vinkla ner det i 90 grader.
Vet ej om det funkar på ditt huvud.

/Leif

Hm, jag vänder och vrider men kommer inte på någon smart lösning. För klura vidare. Ska se om jag trots allt inte kan hitta någon manual på nätet (och jag trodde att jag var duktig på att spara alla manualer)...

Manfrottos huvud 501 verkar vara ett videohuvud och då det sällan är önskvärt att lägga ikull en videokamera går det förmodligen inte att göra det. Huvudet har helt enkelt bara två frihetsgrader.

144 är ststivet

144 är stativet inte huvudet! Förmodligen har du ett sk. videohuvud som inte går att ställa lodrätt.

Re: Re: Hur vinkla stativ för lodräta bilder?

gunte skrev:
?? Det är väl bara att skruva på kameran på snabbplattan vriden i 45 graders vinkel så att armen sticker till höger eller vänster..
Mvh/Gunte..

Helt riktigt, eller snarare 90 grader menar du nog och fäll videohuvudet rakt upp eller ner. Jag har 2 st 501 och ser inga som hellst problem med beskrivningen ovan.

Konstigt med så många svar i tråden att det skulle vara problem med 501'an tills Gunte kommer med den geniala lösningen.

Rotera kameran istället

Jag brukar lossa lite på låsskruven till stativfästet på objektivet och rotera kameran isället..

ANNONS
Götaplatsens Foto