Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra 70-200/2.8 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Vad för ställen finns det i Göteborg där man kan hyra ett 70-200/2.8 L IS USM?

Vet att YFO sysslar med uthyrning men på deras hemsida står det:

Privatpersoner och nyregistrerade företag kan under vissa förutsättningar uttnyttja samma hyresavtal men måste då uppfylla alla våra krav. Detta innebär bl.a. fullgod legitimation, svensk adress och arbetsgivare samt full kontant deposition för hyresutrustningen

Jag har absolut ingen möjlighet att göra en full kontant deposition för hyresutrustningen... På sin höjd kanske om de tar emot ett Schweiziskt automatur som deposition, haha.

Så - finns det några andra ställen i Göteborg må tro?

Jag kollade runt lite också för att hyra detta objektiv innan jag köpte det. Men alla uthyrningsställen som jag hittade krävde kontant depo samt företag och/eller att man varit kund hos dom tidigare en längre stund.

Men man förstår att dom vill ha deposition; vad händer annars när objektivet går i backen?

Jag slog till och köpte det via B&H i NY, priset där blev strax över 10k, även med moms och tull så blir det inte mer än 13k. Billigaste priset här är ju runt 17-18k. Vissa ställen vill att man skall pynta upp till 20k.

Väntar på att gluggen skall landa i brevlådan nästa vecka. Skall bli mycket spännande .. :)

Helt klart är det att jag kommer skaffa det på sikt, förmodligen från Tyskland då det landar på ca 12 500 kronor inkl. frakt efter att jag dragit av momsen.

Dock behövde jag mest snabbt ett 70-200/2.8 till ett viktigt uppdrag men det är löst nu med hjälp av givmilda vänner. Ett Sigma 70-200/2.8 EX HSM samt ett robust stativ får duga som substitut!

:)

Hur hade du tänkt dra av den tyska momsen?

Det går väl inte som egen företagare om man köpt och betalat moms i ett annat land?

dudek53 skrev:
Hur hade du tänkt dra av den tyska momsen?

Det går väl inte som egen företagare om man köpt och betalat moms i ett annat land?

Om du redan har betalt tex tyskmoms så är det svårt att få tillbaka. Det du måste göra är att lämna ditt VAT # redan vid beställning då lägger de inte på den tyskamomsen. Fördelen med import inom EU som företag slipper du ligga ute med momsen i 3månader :)

En liten detalj bara om man ska beställa från USA till Sverige. På B&H har de ofta objektiven markerade som antingen "Imported" (gråimport) eller "USA". Det är bara med den senare varianten som man får världsgaranti. Med imported-objektiven får man skicka objektivevt på garantiärende till B&H.

Det visste jag inte! Trodde världsgarantin inkluderade alla objektiv ifrån Canon. Men som tur var så var den markerad som "USA".

Jag skulle vilja veta vad den tyska momsen ligger på. Jag har en svag aning om att det är 17% men jag skulle vilja veta exakt procentsats.

Sebastian Mandrean skrev:
Helt klart är det att jag kommer skaffa det på sikt, förmodligen från Tyskland då det landar på ca 12 500 kronor inkl. frakt efter att jag dragit av momsen.
Fast det blir ju mycket billigare om du köper från USA, precis som Bernhard.

ErlandH skrev:
Fast det blir ju mycket billigare om du köper från USA, precis som Bernhard.
Förutsatt att man ex. åker på semester dit.

Beställer man det istället till Sverige hamnar det enligt Bernhard på ~13 000 efter moms och tull, och därmed skulle det tyska alternativet vara billigare.

Beställer man det istället till Sverige hamnar det enligt Bernhard på ~13 000 efter moms och tull, och därmed skulle det tyska alternativet vara billigare.
Nej, du skrev ju i ditt tidigare inlägg att du tänker beställa det "från Tyskland då det landar på ca 12 500 kronor inkl. frakt efter att jag dragit av momsen". Drar du av momsen på USA-köpet hamnar du på strax över 10000 kr -- dvs minst 2000 kr billigare än från Tyskland.

ErlandH skrev:
Nej, du skrev ju i ditt tidigare inlägg att du tänker beställa det "från Tyskland då det landar på ca 12 500 kronor inkl. frakt efter att jag dragit av momsen". Drar du av momsen på USA-köpet hamnar du på strax över 10000 kr -- dvs minst 2000 kr billigare än från Tyskland.
Du kan inte dra av momsen från USA.

Om inte jag förstått det hela fel så skippas väl momsen på det jag betalade i USA och läggs på här i Sverige med 25%. Borde jag då inte som företagare kunna dra av den momsen som lades på här i Sverige? Eller funkar det inte så?

Rätta mig om jag har fel, men moms är en slags skatt på varor och tjänster som skall betalas in till staten av alla - såväl företag som privatpersoner.

Anledningen till att man ibland kan "dra av momsen" är väl för att det inte skall bli "kaka på kaka"?

(Men rätta mig gärna om jag har fel. Var rätt dålig på att anteckna under Skatteverkets nyföretagarkurs...)

Om du handlar i t.ex. New York läggs ingen moms på, däremot state tax på drygt 8%. Den kan man inte dra av. När du kommer till Sverige ska du betala moms för det du handlat, den momsen kan du dra av (som företagare).

Okej, läste runt lite på Skatteverket.se nu. Där står följande:

Köper du varor och tjänster för din momspliktiga verksamhet har du rätt att dra av momsen på inköpen. Du måste ha fakturor eller kvitton som styrker dina avdrag.

Samt:

Köp från annat EG-land

Om du köper varor från ett annat EG-land ska du uppge ditt momsregistreringsnummer (VAT-nummer) till säljaren. Då köper du varan utan att betala utländsk moms, s.k. gemenskapsinternt förvärv (GIF). Du ska sedan själv betala svensk moms på inköpet. Du tar alltså upp beloppen i din redovisning av momsen. Om du har gjort inköpet till din momspliktiga verksamhet kan du också ha rätt att dra av motsvarande belopp.

Men här kommer det kanske viktigaste i USA-frågan:

Import

Om du köper varor från ett land utanför EG räknas det som import. Då ska du betala införselmoms på varan till Tullverket i samband med importen.

Köper man från ett land inom EG räknas det som ett köp och man kan dra av momsen som man annars skulle betala till Skatteverket.

Köper man istället från ett land utanför EG (exempelvis USA) räknas köpet istället som import och man måste betala särskild importmoms på varan till Tullverket. Denna kan man i regel inte dra av förutom om man ex. planerar att sälja vidare varan.

Right?

Köper man från ett land inom EG räknas det som ett köp och man kan dra av momsen som man annars skulle betala till Skatteverket.

Köper man istället från ett land utanför EG (exempelvis USA) räknas köpet istället som import och man måste betala särskild importmoms på varan till Tullverket. Denna kan man i regel inte dra av förutom om man ex. planerar att sälja vidare varan.

Right?

Spelar ingen roll om du gör inköpet inom EU eller utanför EU, företaget belastas inte med moms. Skillnaden är att om du är momsregistrerad så läggs ingen moms på fakturan vid handel mellan företag inom EU. Det är viktig att företagets VAT # skrivs ut på fakturan samt att man redovisar EU momsen på sina momsdeklarationer (den betalas aldrig men redovisas). Vid köp utanför EU så betalar du tull & moms, Precis som vid köp inom Sverige så betalar du momsen, och ligger ute med pengarna till nästa momsdeklaration.

ANNONS
Götaplatsens Foto