tumlaren
Aktiv medlem
Kan du inte använda ett filter för att sänka känsligheten då?
Precis som ni vill bättre upplösnig på högre iso-tal så vill jag ha bättre upplösnig som lägre iso-tal ger och gav när vi hade film i kameran (finare korn).
Sven-Åke
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan du inte använda ett filter för att sänka känsligheten då?
Vem har sagt att jag är bakåtsträvare, då hade jag väl inte använt en digitalkamera utan en analog kamera......
Du vill alltså egentligen inte ha lägre iso-tal, som du skrev, utan fler pixlar på sensorn?Precis som ni vill bättre upplösnig på högre iso-tal så vill jag ha bättre upplösnig som lägre iso-tal ger och gav när vi hade film i kameran (finare korn).
Vem har sagt att jag är bakåtsträvare, då hade jag väl inte använt en digitalkamera utan en analog kamera.
Varför inte glasplåt på en gång?......
Angående låga isotal så är det något som både jag och säkert många andra önskar. Jag kunde använda iso 50 med min förra Mark III mot iso 100 som lägst med D3, båda är så kallade boostade lägen. vitsen för mig med riktigt låga iso är egentligen att kunna använda blixt eller större bländare när det är riktigt ljust. Själva renheten och avsaknaden av korn/brus är nog av underordnad betydelse. D3 och iso 200 ger inget brus och skillnaden jämfört med andra kameror på iso 100 är nog i praktiken lika med noll.
Du vill alltså egentligen inte ha lägre iso-tal, som du skrev, utan fler pixlar på sensorn?
Jag tror att kornet/bruset på kamerornas respektive bas-iso är extremt lågt. När jag jämför med iso 100 eller 200 film som jag använde under 80-90 talet så är inte filmen bättre. vet inte om alla är i behov av 6400 men sportfotografer som konkurrerar med andra behöver nog ha kameror som presterar bra åtminstone i området 1600-3200. Mycket för att konkurrenterna har det och då blir det avigt om man själv inte kan erbjuda arbetsgivare likvärdigt bildmaterial. Fågelfotografer som inte har råd med 400 2,8 utan måste för sin budgets skull hålla sig till 300 3,0 plus konverter, har en stor nytta av att kunna fota på iso 800 och över. Rockkonserter, där är väl iso 1600 och över många gånger ett måste. Vist kan man variera sig lite med blixtbilder men de bästa konsertbilderna tycker jag tas utan blixt.Det är inte fler pixlar som jag är ute efter, utan mindre korn (mindre brus). Jag är ingen tekniknörd, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar (mindre iso-tal, klarare bild).
Vad jag menar med hysteri är att vi har kunnat fotografera i över 100 år utan att använda iso 6400 eller högre, men idag verkar det som alla måste ha detta höga iso-tal för att kunna fotografera överhuvudtaget.
Jag motsätter inte mig mot högre iso-tal, utan all utveckling är bra i längden.
Sven-Åke
Jag tror att kornet/bruset på kamerornas respektive bas-iso är extremt lågt. När jag jämför med iso 100 eller 200 film som jag använde under 80-90 talet så är inte filmen bättre. vet inte om alla är i behov av 6400 men sportfotografer som konkurrerar med andra behöver nog ha kameror som presterar bra åtminstone i området 1600-3200. Mycket för att konkurrenterna har det och då blir det avigt om man själv inte kan erbjuda arbetsgivare likvärdigt bildmaterial. Fågelfotografer som inte har råd med 400 2,8 utan måste för sin budgets skull hålla sig till 300 3,0 plus konverter, har en stor nytta av att kunna fota på iso 800 och över. Rockkonserter, där är väl iso 1600 och över många gånger ett måste. Vist kan man variera sig lite med blixtbilder men de bästa konsertbilderna tycker jag tas utan blixt.
ND-filter är ett bra tillbehör men det skall som sagt, sättas på. Dessutom har man kanske inte ND-filter för alla filtergängor. Klart baltigt och för mig som spontanfotograf, också rätt oönskat. Ett bas-iso på 50 med bost ner till 25 eller 12 hade varit rätt ok. För mig handlar det som sagts tidigare inte om att krama ur det sista ur brusprestanda då jag tycker att iso 200 med min D3 ärcker till sett till renheten. jag vill kunna använda blixt i dagsljus obehindrat och då helst utan att behöva använda mig av effekt-tjuven, kamerans FP-inställning. Jag skulle också uppskatta att kunna göra molneffekt av rinnande vatten utan att behöva kränga på ND-filter för att få ner slutartiderna.När kameratillverkarna har utvecklat tillräckligt bra brusegenskaper på höga ISO-värden så kanske ISO talen börjar krypa nedåt igen. Från och till så önskar även jag att man kunde knappa in lägre ISO än 100. Att behöva trycka på ett ND-filter känns omständigt och ju mer filter desto sämre bildkvalité.
ND-filter är ett bra tillbehör men det skall som sagt, sättas på. Dessutom har man kanske inte ND-filter för alla filtergängor. Klart baltigt och för mig som spontanfotograf, också rätt oönskat. Ett bas-iso på 50 med bost ner till 25 eller 12 hade varit rätt ok. För mig handlar det som sagts tidigare inte om att krama ur det sista ur brusprestanda då jag tycker att iso 200 med min D3 ärcker till sett till renheten. jag vill kunna använda blixt i dagsljus obehindrat och då helst utan att behöva använda mig av effekt-tjuven, kamerans FP-inställning. Jag skulle också uppskatta att kunna göra molneffekt av rinnande vatten utan att behöva kränga på ND-filter för att få ner slutartiderna.
Nä, det patentet har säkert Hoya köpt och slängt i papperskorgen för länge sedan. Att lägga ihop flera bilder känns som redigering av den högre skolan då jag gärna har detaljer kvar i det som inte är vatten.Ett sätt att komma runt "molnproblemet" är att ta flera bilder och sen lägga ihop dessa i datorn. Funkar inte till allt men till rinnande vatten brukar det bli bra. Jag provade här om dagen och fick kommentaren att det blev alldeles för luddigt. :O)
Ett inbyggt ND-filter i huset att fälla fram vid behov vore suveränt men det tror jag inte att vi får se.
Att du inte kan ställa in lägre iso än 100 på din kamera beror ju på att bilderna skulle bli sämre. Om man fick "mindre korn" eller "klarare bild" på 50 eller 25 iso skulle detta givetvis användas på kamerorna.Det är inte fler pixlar som jag är ute efter, utan mindre korn (mindre brus). Jag är ingen tekniknörd, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar (mindre iso-tal, klarare bild).
Nä, det patentet har säkert Hoya köpt och slängt i papperskorgen för länge sedan. Att lägga ihop flera bilder känns som redigering av den högre skolan då jag gärna har detaljer kvar i det som inte är vatten.
Ok, tack för tipset. Skall testa din manöver vid tillfälle.Att lägga ihop bilder är ganska enkelt. Ta alla bilderna med stativ och gärna trådutlösare så att inget rör sig. Öppna upp alla bilderna i PS. Ta tag i bildens lager med musen och dra och släpp lagret på en av de andra bilderna. Gör likadant med restrerande bilder. Nu har du en bild med massor med lager. Sen är det bara att ändra genomskinligheten på lagrena så att alla visas lika mycket. Underst 100% näst underst 50%, tredje underifrån 33% osv. 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5...
Lägg ihop alla lager till ett. Klart! :O)
Bilden är från i torsdags och jag har inget ND-filter. Sammanlagd tid är ca 30 sekunder.