Annons

I stället för LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
för privatpersoner är idiotförklarade och anses inte kunna hantera uppdateringar manuellt.
Jag tycker det är en rimlig begränsning att ett operativsystem som heter "Home" och har ett lägre pris har vissa begränsningar.

Faktum är väl att de allra flesta användare inte har kompetensen att själva hantera vilka uppdateringar som de kan avstå ifrån och vilka som är ett "måste". Själv är jag en mycket van datoranvändare som jobbar som IT-konsult men tycker det är näst intill omöjligt att bedöma vilka uppdateringar som jag kan hoppa över. För den absoluta majoriteten av Windows användare är helt enkelt den bästa strategin att se till att ha sitt system uppdaterat.

Nöjer man sig inte med det så går det utmärkt för en privatperson att köpa Windows 10 pro för att få utökad kontroll och några extra finesser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker det är en rimlig begränsning att ett operativsystem som heter "Home" och har ett lägre pris har vissa begränsningar.

Faktum är väl att de allra flesta användare inte har kompetensen att själva hantera vilka uppdateringar som de kan avstå ifrån och vilka som är ett "måste". Själv är jag en mycket van datoranvändare som jobbar som IT-konsult men tycker det är näst intill omöjligt att bedöma vilka uppdateringar som jag kan hoppa över. För den absoluta majoriteten av Windows användare är helt enkelt den bästa strategin att se till att ha sitt system uppdaterat.

Nöjer man sig inte med det så går det utmärkt för en privatperson att köpa Windows 10 pro för att få utökad kontroll och några extra finesser.
Fast M$ har ju avhänt även professionella användare kontrollen. Vill man ha något som påminner om kontrollen man hade förr behöver man ju Enterprise LTSB e dyl.

Nu får man ju rätt begränsad kontroll med Pro också. Det är snarare Enterprise LTSB e dyl som vanliga dödliga inte kan köpa som gäller. Det har hänt mer än en gång att datorn utan förvarning startar om och uppdaterar på natten trots att jag satt den i sovläge. Jo, visst, jag har satt aktiva timmar så att det bara är ett fönster på natten, men det är ju för att undvika att skräpet gör samma sak dagtid när man går för att koka en kopp kaffe... Man får väl vara glad att de släppt lite på tvånget att installera nästa stora uppdatering lite, efter ett antal haverier.

Sedan finns det en del saker som är bra med Windows 10 också, men Microsoft har fel attityd, vilket förvisso är en generell sjuka hos olika företag av samma art. De är dock, trots den ständiga strömmen uppdateringar, oförmögna att efter åratal göra något åt de personlighetskluvna inställningarna. Det är inte ens en fråga om Windows 10, utan något som spänner över flera generationer Windows, men det accelererade med Windows 8 när de införde det nya inställningsgränssnittet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag är ingen datanörd så ni får alla ursäkta en dum fråga, nämligen vad menas med "personlighetskluvna inställningarna"?
Windows 10, precis som Windows 8, har både (på engelska) "Settings" respektive det klassiska "Control panel". Det vore en sak om detta bara vore ett resultat av stöd för tredjepartssaker, men efter 8 år har Microsoft fortfarande inte lyckats integrera sina egna inställningar till ett enda gränssnitt. Till detta ska läggas att det redan i Windows 7 i princip var så att ju längre ned i inställningarna man gick desto längre bak i Windows historik kom man. En del saker ser mer eller mindre ut som i Windows 95.* Det finns också vissa saker som ser rätt risiga ut när man har en skärm som kräver skalning för att få texten läsbar. Man t ex gå till brandväggen och sedan ta upp avancerade inställningar så ser det ut som en dåligt skalad variant från äldre versioner.

*Nu har jag inte så mycket emot det i sig. Jag körde länge XP med temat avstängt så att det såg ut som äldre versioner. Däremot har jag något emot att Microsoft öser ut uppdateringar utan att ta ett ordentligt grepp på denna röra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Windows 10 lider väl fortfarande av sviterna efter att Microsoft helt körde av vägen med Windows 8 som ju var en magnifik megaflopp och uppvisning i hur ett ledande IT-företag fullständigt ignorerade sina kärnanvändare och totalt tappade markkontakt. Av någon outgrundlig anledning hade man fått för sig att även datoranvändarna skulle gå ner i spagat av upphetsning över ide'n att deras datorer äntligen skulle få ett telefonoptimerat gränssnitt. Styrkan med Windows hade ju tidigare oftast varit att användarna kunnat känna igen sig oavsett om de kört Windows på en server eller laptop. När jag fick 8.0 i en laptop jag köpt undrade jag vad i helsike de gjort med "skrivbordet". Helt plötsligt kunde man inte ha det till någonting alls längre. 8.1 eller om det var 8.2 som man trodde skulle fixa de problemen gjorde tyvärr inte alls något för att möta kritiken.

Det var först med Windows 10 man hjälpligt kröp till korset men bara till hälften för nu lever vi fortfarande i ett lätt schizofrent gränssnitt som är både och eller möjligen varken eller. Tänk hur unikt det var att man gav alla Windows 8.0 och 8.1-användarna gratis uppgradering till 10:an. Det var lite som att säga förlåt utan att säga det. ... men jag har faktiskt hört Microsoft säga förlåt på en databaskonferens i Denver, inte bara en gång utan två. "Till de som försökt köra SQL-server kluster på Windows NT 4.2: och så kom det - "Förlåt", så de kan om de vill :).

Mellan 1989 och 1993 var jag teknisk produktchef för alla Microsoftprodukter på distributören Esselte Datasoft (som sedan ombildades till Scribona). Microsoft hade då en slogan "kan du ett (program) kan du alla" och det syftade på att alla Microsofts Windows-program då hade samma meny-filosofi och -struktur. Efter ett antal år försökte de allra flesta som tillverkade Windows-program att anpassa sig till den standarden men just när man lyckats med det införde Microsoft ett helt nytt gränssnitt i de flesta av sina nya program och sedan har det nog inte varit sig helt likt. Nu skulle man använda s.k. "ribbons" istället för de gamla menyerna. Inte många följde Microsofts väg då utan nu har man tappat mycket av det en gång enhetliga tänket kring programgränssnitten. Så gick det till när man förstörde den standard det tagit årtionden att få till.

Effekten har blivit att den gamla devisen "kan du ett kan du alla" inte riktigt gäller längre och sannolikt så har en del programgränssnitt blivit mindre intuitiva nu med den större brist på standard vi lever med nu. Kostnaden för att lära sig en del program har möjligen ökat som en effekt av detta. Inte minst de grafiska programmen har avvikit historiskt och Adobe har inte heller varit något undantag i det avseendet även om de inte var först med det i exv LR. Gamla RAW Shooter som ju fanns före LR följde inte heller standard. En del program hade överhuvudtaget ingen menyrad.
 
Senast ändrad:

mac60

Aktiv medlem
Någon som vet något ( gärna gratis) program som klarar canons eos r kamera råfiler
Har kollat på en del av era förslag men hittar inte vilka format dom olika prog. klarar
Jo om man tar dom nyaste så och jag har canons eget.
Ser att man kan hämta hem luminar 3 gratis på vissa ställen tex. men vet inte om den klarar kamerans raw.
Har använt och använder lightrom men vill INTE ha prenumeration på denna eller annat
Konverterar bilderna nu till dng och kör i lightrom vilket fungerar men.....
Mats
 

PeterWem

Aktiv medlem
Någon som vet något ( gärna gratis) program som klarar canons eos r kamera råfiler
Har kollat på en del av era förslag men hittar inte vilka format dom olika prog. klarar
Jo om man tar dom nyaste så och jag har canons eget.
Ser att man kan hämta hem luminar 3 gratis på vissa ställen tex. men vet inte om den klarar kamerans raw.
Har använt och använder lightrom men vill INTE ha prenumeration på denna eller annat
Konverterar bilderna nu till dng och kör i lightrom vilket fungerar men.....
Mats
RawTherapee 5.8 eller ART som baseras på RawaTherapee

https://keybase.pub/gaaned92/ART-W64NightlyBuilds/

Jag tror inte RawTherapee har fått i gång Exif-läsning av CR3 med 5.8.
 
Senast ändrad:

mrg

Medlem
Ursäkta att jag kapar tråden, men stämmer det att Adobes Lightroom/Foto-planer är de enda som man inte kan prenumerera månadsvis på? (Man kan betala årsplanen månadsvis, men man har ett års bindningstid) Eller har jag missat något?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Någon som vet något ( gärna gratis) program som klarar canons eos r kamera råfiler
Har kollat på en del av era förslag men hittar inte vilka format dom olika prog. klarar
Jo om man tar dom nyaste så och jag har canons eget.
Ser att man kan hämta hem luminar 3 gratis på vissa ställen tex. men vet inte om den klarar kamerans raw.
Har använt och använder lightrom men vill INTE ha prenumeration på denna eller annat
Konverterar bilderna nu till dng och kör i lightrom vilket fungerar men.....
Mats
DNG-spåret har du ju och det är ju alltid något.
 

Carl-Axel

Medlem
Jag rekommenderar ACDSee som har vad du behöver. Du köper det en gång för alla för en mindre penning.
Jag har Faststone och ACDSee Studio Ultimate 2019.
Jag har haft ACDSee sedan version 3 (1998).
ACDSee är oslagbart i Manageläget för att söka i tusentals bilder. Jag konfigurerar programmet så att det passar mig. Jag anser Editläget är bättre än Lightroom. När man lärt sig kortkommandona är det oöverträffat. Programmet har alla Rawformat.
 

plenty1

Aktiv medlem
Co 20 klart bättre resultat av RAW filerna då jag använder Fuji.
Lite mer krävande dator verkar det behövas jämfört med LR
 

martinot

Aktiv medlem
Jag håller med om att detta är en stor nackdel med Pyttemjuk Fönster, alla omstarter vid uppdateringar.
Inget som helst unikt för Windows. Det gäller (tyvärr - för jag hatar också omstarter) för alla operativsystem.

Gäller även mina bärbara Macar med macOS, min Tesla med Linux, mina telefoner och plattor med iOS (och har tidigare kört Android, och var samma sak där att man också tvingas starta om efter uppdateringar).
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Det gäller (tyvärr - för jag hatar också omstarter) för alla operativsystem.
Nja, det gäller nog de flesta operativsystem men inte i samma grad. Kör du Linux och använder "Livepatch", så behöver du inte starta om operativsystemet ens efter en uppgradering av kärnan. Enskilda program kan behöva startas om när de har uppgraderats, men inte själva operativsystemet.
 

martinot

Aktiv medlem
Nja, det gäller nog de flesta operativsystem men inte i samma grad. Kör du Linux och använder "Livepatch", så behöver du inte starta om operativsystemet ens efter en uppgradering av kärnan. Enskilda program kan behöva startas om när de har uppgraderats, men inte själva operativsystemet.
Ok. Tydligen har Teslas ingenjörer inte kunskap om det. Måste starta om bilen varje gång som den uppdaterats.

Samma sak med båtens radarskärmar, ekolod och navigationsutrustning (som alla kör Linux).

Samma sak med mina Nintendo Switch (kör också Linux, men måste också startas om efter alla systemuppdateringar).

Så kunskapen hos de tillverkare som använder Linux om denna möjlighet (även hos mycket stora etablerade företag), verkar dessvärre inte vara så stor.

Hoppas att det blir bättre i framtiden (idag är det inte bra med någon enda av de Linuxbaserade produkter och system jag använder :( )...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ok. Tydligen har Teslas ingenjörer inte kunskap om det. Måste starta om bilen varje gång som den uppdaterats.

Samma sak med båtens radarskärmar, ekolod och navigationsutrustning (som alla kör Linux).

Samma sak med mina Nintendo Switch (kör också Linux, men måste också startas om efter alla systemuppdateringar).

Så kunskapen hos de tillverkare som använder Linux om denna möjlighet (även hos mycket stora etablerade företag), verkar dessvärre inte vara så stor.

Hoppas att det blir bättre i framtiden (idag är det inte bra med någon enda av de Linuxbaserade produkter och system jag använder :( )...
Varsågod https://blog.dustinkirkland.com/2016/10/canonical-livepatch.html

I stället för LR eller i stället för omstarter?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns det något ersättningsprogram till LR där man vid export, som default, kan sätta vilken exif data som ska läggas till i filnamnet så att det utöver filnumret står en sträng med fotodatum, kamera, brännvidd, tid, bländare iso samt att man vid själva exporten kan lägga till en kod som hamnar först i filnamnet, tex mina filer heter

Kod_Datum_Filnamn_Kamera_Tid_Bländare_ISO_Brännvidd

jag vill alltså att detta genereras automatiskt vid exporten
 

Carl-Axel

Medlem
Återigen ACDSee. Programmet har en IPTC funktion där du lägger in dina egna EXIF-data. Jag har själv inte använt det. Proffsen och museum använder bl.a. Photo Station. Du får googla själv eller kanske någon på Fotosidan kan hjälpa dig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns det något ersättningsprogram till LR där man vid export, som default, kan sätta vilken exif data som ska läggas till i filnamnet så att det utöver filnumret står en sträng med fotodatum, kamera, brännvidd, tid, bländare iso samt att man vid själva exporten kan lägga till en kod som hamnar först i filnamnet, tex mina filer heter

Kod_Datum_Filnamn_Kamera_Tid_Bländare_ISO_Brännvidd

jag vill alltså att detta genereras automatiskt vid exporten
Jag vet inte riktigt vad du menar med "kod", men Capture One kan stoppa i princip vilken metadata som helst i filnamnet både vid export och eventuellt import.


Mer djuplodande:
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du menar med "kod", men Capture One kan stoppa i princip vilken metadata som helst i filnamnet både vid export och eventuellt import. .....
Tack får gräva i det ytterligare, så capture one (finns nu i nikon) skulle kunna vara ett alternativ.

Kod är något som jag lägger till själv vid själva exporten, som sorterar upp bilderna efter motiv tex fåglar har 50, eftersom filnamnet först är kod och sedan datum betyder att alla fågelbilder i exportmappen är sorterade efter art och fotodatum.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack får gräva i det ytterligare, så capture one (finns nu i nikon) skulle kunna vara ett alternativ.

Kod är något som jag lägger till själv vid själva exporten, som sorterar upp bilderna efter motiv tex fåglar har 50, eftersom filnamnet först är kod och sedan datum betyder att alla fågelbilder i exportmappen är sorterade efter art och fotodatum.
Här bör man kanske notera att jag inte vet vilka möjligheter som finns i gratisvarianten Express, men Pro för Nikon är ju samma sak som den fullödiga versionen förutom kamerastödet.

Koden borde du väl egentligen, om så önskas, kunna lägga i något metadatavärde redan tidigare och få tillagd automatiskt vid exporten.
 
ANNONS