Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I vilket format ska digitalbilder lagras?

Produkter
(logga in för att koppla)

MK71

Aktiv medlem
Häromdagen träffade jag en grafiker som berättade för mig att bildkvalitén försämras för varje gång man öppnar en jpeg/jpg bild. Att det enda säkra formatet att lagra bilder i är TIFF.

Kan detta verkligen stämma... Förstör vi våra jpeg/jpg bilder varje gång vi öppnar dem???

när du ändrar bilden

Jag tror attdet snarare är så att du förlorar i kvalitet varje gång du öppnar jpgbilden och ändrar något i den för att sedan spara om den (i jpg). Provade att öppna (utan att göra någon bildbehandlig) för att sedan spara om bilden 10 gånger i följd och kunde inte se någon förändring. MAO spara alltid originalet.
(är dock inte helt hundra på att inget går förlorat - men det är säkert någon annan som vet)

Nej du förstör inte bilden varje gång du öppnar eller ser på den. Spara orginal filerna utan att ändra dem.
När du ändrar eller arbetar med filen så är det ju aldrig originalet man håller på med.

Okej, ja då kan man tydligen andas ut, blev nämligen lite orolig ett tag... Så då är det alltså helt onödigt att spara om bilderna i TIFF. För det är ju precis som du säger Lars, att när man ändrar eller arbetar med en bildfil så är det ju egentligen inte originalet man ändrar på, eftersom man sedan sparar om bilden när man är klar.

Tack för era svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto