Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ideell förening - Bildbank

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är med i en ideell förening, med rätt många medlemmar, och vi behöver hitta ett organiserat sätt att hantera bilder som vi medlemmar vill bidra med för fri användning av föreningen.

Jag är helt nybörjare inom detta område. Finns det andra trådar här där detta redan är beskrivet? Några tips?
 

cowboy

Aktiv medlem
På mitt “gamla” företag skulle vi skapa en central bildbank för våra produkt- och miljöbilder där press, återförsäljare m fl kunde registrera sig och se vilka bilder vi kunde tillhandahålla för tidningsartiklar, broschyrer, säljkampanjer mm.

Vi valde att teckna ett abonnemang på webbtjänsten Imagedesk ( http://www.imagedesk.se ).

Vi utsåg internt en administratör som bedömde om bilderna var bra nog, som såg till att vi hade ordentlig dokumentation mm från upphovsrättsinnehavarna, och som laddade upp och taggade bilderna så de blev sökbara i systemet.

Bildkonsumenterna registrerade sig med id och personligt lösenord så man bl a i efterhand kunde se vem som laddat hem vilken bild, få fram statistik mm.
I nedladdningsprocessen fick de även godkänna våra användarvillkor så de skulle förstå att bilder inte får användas hur som helst.

Imagedesk blev ett driftsäkert och billigt system som skötte sig själv utan större handpåläggning.
Vi hade max tusen bilder i systemet, tror jag.
Att ha bilderna taggade så de var sökbara var superviktigt på det sätt vi använde bildbanken mot våra kunder.

Imagedesk drivs (precis som Fotosidan) av White Balance AB.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Imagedesk är bra och har support på svenska. Jag har även jobbat mycket med Photoshelter som är prisvärt och har många funktioner.
 
ANNONS