Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Identiska kameror och inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

kloakmunk

Medlem
Hej jag har två sony zv-e10 och samma objektiv på båda samt filter. Men min fråga rör färger när man tar kort med samma motiv så blir dom något olika i vitbalans även vid samma inställning och allt ska det vara så eller ska jag kontakta scandinavianphoto.se och fråga? Dom kan va producerade olika år då ena kom med uppdatering fixad och den andra inte samt något olika i produkt nummer. Den ena hade laddare inkluderat medan den andra inte. Och jag förstod när dom laga och när jag fråga om laddaren vid andra köpet att dom är från olika produktions år kan det va därför?

Det är inte ovanligt Det du behöver göra är att göra en profil för båda kamerorna så att de ger samma slutresultat. Det gör du med en Color Checker. Finns många videos som beskriver hur, t.ex

Så även att uppsättningen är identisk så fångar den färg olika? Testade samma vitbalans inställning fast utan auto och ändå olika resultat. Så en LUT är att föredra? Men måste jag lägga in den vid varje fotosession och bilder jag ska ta? Eller räcker det med en gång om jag är ute och sen typ om jag fotar inne och göra det igen? Ska kolla videon tack så jättemycket!! Men såg någon kalibrera sin färg med locket till kameran som lösning. Kan man nyttja det eller måste jag fota LUTn och sen korrigera färgerna efteråt vid just den sessionen. Förlåt jag ställer frågor innan jag kollat videon. Men ska titta videon så kanske det ger mer svar! Haha tack som fan

Du skriver att du har filter på båda objektiven. Antar att det är UV-filter. Dessa kan ställa till det med sämre skärpa och andra problem som t ex färgskiftningar. Speciellt om det är filter av lite billigare sort (och kanske dessutom av olika fabrikat i ditt fall). Skruva av filtren och testa igen för att se om det kan vara problemet. (Sen - om det var mig det gällde - skulle nog aldrig filtren skruvas på igen:)

Om du tar bilder under viss belysning så kan vitbalansen variera kraftigt då den mäts strax innan sensorns läses av och LED-belysning kan variera snabbare än vi ser.

Manuell inställning och längre slutartider brukar lösa detta.
Alt färgkarta i bildens ytterkant för kalibrering efteråt.

Jag har provat ta bort filtren och dom ska va vettig kvalitet och identiska enligt SP och testat ta bort och se. Men får göra ett till försök kanske. Och se om jag kan lösa det helt enkelt. Samma fabrikat från SP iallafall och VND filter av samma kvalisort också. Ne jag testade bara utan VND filtret ska testa ta bort UV filtret och se. Helt filter fritt ska jag prova. Nu i sommar solen är det skönt att ha VND filter när man kör lägsta ISO och vill ha så stor bländare som möjligt eller när man hamnar i max slutartid och måste ändra bländare. Men ska göra ett filter löst försök och se va dom visar. Men kan det bero på att dom producerats i olika tider? Jag tycker sensorn och datorn i kameran ska kunna va samma liksom.. men det är den ända anledningen jag kan komma på.

Jag har provat olika slutartider och kamerorna bredvid varandra vid samma fokus punkt och vitbalans samt bländare och all manuellt. Det är därför jag undrar va som kan orsaka detta. Jag fattar inte för allt är identiskt i uppsättningarna. Inställningar och hårdvara osv. Men den ända skillnad som finns är produktions tillfälle och att ena är från nyare lina än den andra då man ansåg att laddare har man själv senare produktions tillfälle. Och även programvaran va uppdaterad på den sista när man tog emot den. Båda är köpte mellan 3 månader från varandra men verkar som dom producerades längre mellan varandra. Vet i tusan. Ska göra som föreslaget att ta bort filtren helt. Men bör jag kontakta SP och fråga om dom ska titta på grejerna eller är det en LUT som lösning. Jag behöver alltså fota färgkarta (LUT) varje foto tillfälle för att sen post kunna redigera vitbalans? Eller räcker det med en gång för att få båda iallafall stämma överens med varandra? Vill ju köra vitbalans auto då det är den ända inställning jag inte kör manuellt än. Men det är kanske det som är problemet haha men jag vill ju ändå att båda ska ge lika resultat genom att vara exakta kopior :/

Hmm... är ett VND-filter ett Variabelt Neutral Density -filter? Dom måste absolut bort om du ska testa färgerna på något sätt. Ta bort UV-filtren också. Kontrollera att ljuset inte ändras mellan de ögonblick du tar bilderna (=inomhus med fast flimmerfri belysning!).

Vi kallar inte provkartan för LUT. (En LUT är en Look Up Table och alltså innehållet i en liten datafil). Jag är van vid Color Checker Chart, på svenska låter färgkarta bra.
En vanlig variant av färgkartan säljs under namnet Calibrite Passport. Om du ska använda dina kameror till filmning finns det en version avsedd för video som det verkar vara rimligt att använda.
Redigerar du i DaVinci Resolve kan du även använda klassisk Passport för att få ett neutralt startläge för din redigering.

Man ska nog inte tänka att kameror är precisionsgrejer i klass med laboratorieutrustning. För det mesta stämmer allt mycket bra men om du ställer in allt exakt på samma sätt (och med vitbalansen på något manuellt - inte Auto) kan jag mycket väl tänka mig att du får lite olika resultat. Inte stor skillnad men det kan bli någon liten som förmodligen bara du tänker på.

Du får kolla på någon instruktionsvideo gällande användningen av färgkartan och en raw-konverterare eller färgmodulen i Resolve (till exempel).

Vid filmning tar jag, om det är möjligt, ett kort klipp på färgkartan för varje scen där ljuset ändrats. Vid stillbilder bara ibland när jag får för mig att det är viktigt att färgerna blir nästan exakt "rätt".

Det kommer med stor sannolikhet inte att ge något att diskutera detta med SP. Alla "fel" kommer förmodligen ligga inom något som någon kommer att kolla typ "inom specifikationen". Det kan nog bli någon liten skillnad på på olika batchar av färgfiltren som sitter framför sensorn till exempel.

Tack för bra svar. Jag provade ta bort alla filter på båda och under samma ljus samma fokus punkt och precis bredvid varandra multitask med båda händerna som en kamera sandwich haha men nej samma resultat men ah kanske är så lite att jag ser det men i praktiken har det nog ingen betydelse då man redigerar bilden troligen mer än vad som betydelsen av skillnaden gör något problem. Okej tack för korrekta namn. Har bara hört om LUT innan i princip men ja calibration passport har jag kommit förbi nångång. Men ah ne det är sant det är ju ingen laboratorie pryl jag leker med. Men sure lite irriterad blir jag för att jag ens kan se det. Den ena blir något mer råsa i färgen. Att dessutom är rött som kan va svårt som färg redan från start. Men yeah jag får leva med det helt enkelt och blir färgen viktig nog får jag skaffa passport och om jag fotar något viktigt så kan jag ju använda den. Just nu spelar det nog inte så stor roll när jag fotar allt och inget. Men även sett att det är vinjett från objektivet på båda vilket jag inte tänkt på innan heller. Så en dag av lite extra öga bara. Hade dom inte hamnat bredvid varandra samtidigt hade jag aldrig sett att det diffa alls faktiskt. Men bara ville fråga om det är naturligt och vad det beror på. Men också tacksam för lösningar med passport. Jag är ju inte direkt någon proffs fotograf heller utan enbart hobbynivå. Önskar i framtiden kunna sälja en bild då och då och skänka pengarna till välgörenhet och behålla runt 20% och lägga på kringutrustning och typ LR sub. Men det är bara en önskan och även då tror jag den lilla diffen som sker inte har någon som helst betydelse. Men tack :)

Men ja VND variable nd filter. :) dom är behändiga i solen enligt mig. Men ja det va det första jag prova att ta bort. Nu båda och provat. Men fan bara jag som är lite känslig för att något går sönder. Jag har ju två för att kunna ha en med mig vart jag än går. Även på akuten för någon vecka sedan haha ville ha till operation men fick inte. Hade ju kanske kommit bort då jag sövdes och allt. Men med så gott som överallt annars. Önskar jag lagt alla casg på en fullframe istället och så men det duger helt okej för mig. Supernöjd med zv-e10 och sigma 16mm f1.4!! Kan starkt rekommendera det om man har den budgeten och inte kan köpa dyrare eller så. Men ingen värsting direkt. Men helt okej nybörjargrejer tack åter igen

Tack för bra svar. Jag provade ta bort alla filter på båda och under samma ljus samma fokus punkt och precis bredvid varandra multitask med båda händerna som en kamera sandwich haha [...] Men helt okej nybörjargrejer tack åter igen
En av nycklarna till bra bilder är att titta på bra bilder. En annan är att fotografera mycket och sedan träna sig på grejen med Kill your darlings.
Kör på och lycka till!

Variable ND filter är ju egentligen polarisationsfilter, så dem ska du nog se upp med om du vill ha samma resultat från båda kamerorna.

Ser inte att nån frågat om du fotar i JPG eller raw. Så nu gör jag det. 😄

Min tanke, och det är bara en tanke, är att jag tror tillverkarna kanske är mer benägna att göra förändringar i de olika JPG-profilerna eller vad det heter mellan varven än förändringar i själva "råtolkningen" av motivet. Med JPG-profil menar jag det där att man man väljer hur JPG ska processas av kameran. Typ Vibrant/Neutral/whatever. Kan tänka mig att de kanske tycker Vibriant blev lite för vibrant eller tvärtom så ändrar det på't en snutt i nån firmware-uppdatering. Så om du inte redan fotar i raw så prova det också.

Och - har du kollat att båda kamerorna har somma firmwareversion?

Variable ND filter är ju egentligen polarisationsfilter, så dem ska du nog se upp med om du vill ha samma resultat från båda kamerorna.

Ser inte att nån frågat om du fotar i JPG eller raw. Så nu gör jag det. 😄

Min tanke, och det är bara en tanke, är att jag tror tillverkarna kanske är mer benägna att göra förändringar i de olika JPG-profilerna eller vad det heter mellan varven än förändringar i själva "råtolkningen" av motivet. Med JPG-profil menar jag det där att man man väljer hur JPG ska processas av kameran. Typ Vibrant/Neutral/whatever. Kan tänka mig att de kanske tycker Vibriant blev lite för vibrant eller tvärtom så ändrar det på't en snutt i nån firmware-uppdatering. Så om du inte redan fotar i raw så prova det också.

Och - har du kollat att båda kamerorna har somma firmwareversion?

tack för svar, jo jag fotar i RAW sen 18 år tillbaka haha men jag har aldrig kollat kamerorna sida vid sida innan.
om du fotar annat en exakt kopia av bilder så märker man inte att något ändras. det va att jag skulle ladda kamerorna.
tyvärr via usb c direkt i kameran, så skulle jag se vad båda va i procent på batteriet och så upptäckte jag just att det va olika färg i exakt samma miljö och så provade jag ställa dom exakt bredvid varandra och samma punkt av fokus/inställningar och ja då blev jag lite galen och känslig helt enkelt.
men jag antar det är normalt då. men jag har ett CPL och VND filter på båda, känns behändigt när jag fotar på sommaren. dock bra nybörjar paket.
jag har dock fotat fram och tillbaka sen 2008 och så sluta jag helt en liten stund och sålde all gear och sen i samband med ny telefon som tog bra bilder i raw osv så insåg jag att jag BEHÖVER en kamera igen och så blev det två för jag vill kunna ha med en av dom vart jag än går.
och blev nöjd med första så då köpte jag en till.
nu önskar jag att jag lagt hela budgeten på en kamera istället som är full frame. men det duger åt mig. hade gärna haft så man kan beskära bilderna lite mer. men jag nyttjar inte det så pass ofta att det är något problem.

men jo det är samma firmware då ena kom med v2.0 och andra fick jag uppdatera själv med v2.0

Tack för svar!

En av nycklarna till bra bilder är att titta på bra bilder. En annan är att fotografera mycket och sedan träna sig på grejen med Kill your darlings.
Kör på och lycka till!
Tack för peppning :D jag tränar väldigt mycket, men ja titta på fler bilder är nog bra!
men kill your darlings? vad ska jag ta bort tänker du? :p haha

ANNONS
Götaplatsens Foto