Annons

Ilford i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Fick just ett mail från YFO där de berättar att Ilford gått i konkurs. Upplivningsförsök har tydligen påbörjats men förbrukare av film och kemikalier uppmanas att börja bunkra iallafall.
Detta för att det nya Ilford inte skall omfatta samma typer av förbrukningsvaror och material....

Tänk på det ni som använder deras grejer !

//Axel

Ilford i Schweiz som tillverkar papper och bläck för bläckstråleskrivare har ju klarat sig, bara att gå över till digitalt ...

F-n också!

Får hoppas att de andra tillverkarna av fotopapper lever kvar och fortsätter producera papper och kemi några år till......

/Peter

Oj! Sorg. Märkligt, för på Hegethorns sa de att det var svårt att få tag på Ilfordpapper för att efterfrågan var mycket mycket större än väntat.

Jag svor också nyss när jag såg rubriken om att Ilford konkat. Men av vad jag minns från den engelska artikel som var länkad hit till fotosidan tidigare, så var väl innebörden att Ilford för närvarande har för stor kostym i relation till efterfrågan.
Så jag tror inte att Ilfords tillverkning av film och papper försvinner än, det blir bara i lite mindre skala och med färre anställda.

Så är det säkert :)

Men faktum är nog att film kommer bli en nisch produkt framöver....och det behöver ju inte vara dåligt !

Man får sig en tankeställare...Det digitala formatet verkar ha tagit alla med storm och man vill utveckla sig på det området. Själv är jag ingen drömkonsument när det gäller analogt.
Har inte tagit en rulle på över 10 månader.
Vad göra??.. när jag inte kan skaffa film till mina rara Zeiss Ikon kameror. Vilket mörker!!
Måste "stödköpa" lite rullar.

Det var ju tråkigt att höra. Jag som gillar Ilfords fiberpapper.. Och Fp4:an brukar jag också använda.
Man får väl bunkra upp lite nu innan det tar slut i butikerna..

Den lata människan

Det är precis sånt här som händer när människan blir lat och inte orkar framkalla mmm, och går över till digitalt. Tyvärr, det är en sjuk värld vi lever i tyvärr

100 rullar HP5

Jepp, beställde precis 100 rullar HP-5 plus, sen blir det 200 till när lönen kommer

/ Jim

Den siste analogfotografen ;)

Re: Den lata människan

JimSlim skrev:
Det är precis sånt här som händer när människan blir lat och inte orkar framkalla mmm, och går över till digitalt. Tyvärr, det är en sjuk värld vi lever i tyvärr

Jo, det verkar vara minsta motståndets lag som gäller för dagens fotografer.. :)
Du är inte ensam Jim!

Även om jag bara undantagsvis använder just Ilfords produkter tycker jag att det är en trist utveckling.
Det var en fransk ytterst skicklig fotograf som använde platinapapper (dubbelt antal gråtoner mot silöverbaserade papper). Nå, tillverkningen av sådana slutade någon gång på 1910-talet - fast de finns att få nu.
Nåväl, han var konsekvent. Han slutade fotografera.
Skulle analogt material försvinna helt kommer jag att se mig om efter en annan hobby. Efter mer än 40 år med foto.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto