Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan enbart redovisa till vad Jonas Wernbo sa till mig. Pan-F känner jag inte till, men det behöver kanske inte ha med konkursen att göra. Kanske är efterfrågan för liten.

Ilford kommer genomgå en stor omstrukturering för att undvika konkurs - och för att Ilfords produkter ska finnas kvar. Denna omstruktureringen är redan igång.

Detta vet jag efter samtal med Wernbo. Då både jag och Malin använder Ilfords produkter själva var det i vårt intresse att ta reda på hur läget var.

Terje

Alla delar, inte alla produkter.. skilj på detta :). Jag fick samma information som Terje av focus trading på photokina. Dessutom ställde Ilford ut nere på mässan, knappast något ett kursat företag skulle göra ;)

Vad jag har förstått så är det bara Pan-F, några filmtyper för storformat och en massa enkelgraderad och kalltonade fotopapper som sorteras ut.

Förhoppningsvis finns det så pass få användare av Pan-F så att innestående lager räcker i många år.

Jeppe skrev:
Alla delar, inte alla produkter.. skilj på detta :). Jag fick samma information som Terje av focus trading på photokina. Dessutom ställde Ilford ut nere på mässan, knappast något ett kursat företag skulle göra ;)

Ilford har inte "kursat". De finns i en fas före konkurs. Digitala produkter (inkjet paper) osv påverkas inte. De finns i Schweiz och mår bra.

Man har släppt några hundra anställda i UK som håller på med silverprodukter (papper och film). På grund av detta försvinner en del produkter. Men problemet är inte över. Man permitterade folk för att göra den avknoppade filmdelen mer attraktiv för en köpare. Tanken är att det ska säljas av och drivas vidare. Hittar man inte en köpare blir det likvidering. Faran är inte över ännu men jag skulle tro (och hoppas) att de hittar en köpare som vill driva filmdelen vidare.

Har det kommit fram något nytt i Ilfordfrågan än?

Jag tänkte börja köra maskinagitering och frågan är om det är värt jobbet att ta fram framkallningstider för min standardfilm Delta 100 eller om jag kanske skall byta film istället.

Jag gör inte gärna tester oftare än jag behöver så det vore surt om jag tvingas börja från scratch när min nuvarande rulle tar slut.

jimh skrev:
Har det kommit fram något nytt i Ilfordfrågan än?

Jag tänkte börja köra maskinagitering och frågan är om det är värt jobbet att ta fram framkallningstider för min standardfilm Delta 100 eller om jag kanske skall byta film istället.

Jag gör inte gärna tester oftare än jag behöver så det vore surt om jag tvingas börja från scratch när min nuvarande rulle tar slut.

Inte än. Jag har följt det så gott det går. Inte ens några rykten har kommit fram.

I vilket fall som helst så skulle jag inte byta film for det. Även om "Ilford" slutar så kommer någon att köpa upp produkterna. De kommer att leva vidare.

Jag är inte så insatt i frågan, men Ilford gör även printerpapper av extra hög kvalite och jag tror att dessa måste sälja mycket bra enbart på grund av namnet.

Kan det inte vara så att det bara är en viss del som går dåligt och att man skall skära ner på denna del tills man fått igång försäljningen av andra saker?

Jag tror inte Ilford går omkull, de kanske blir uppköpta av något annat företag som vill åt Ilfords goda rykte och kvallité.

Nekomy skrev:

Kan det inte vara så att det bara är en viss del som går dåligt och att man skall skära ner på denna del tills man fått igång försäljningen av andra saker?

Jag tror inte Ilford går omkull, de kanske blir uppköpta av något annat företag som vill åt Ilfords goda rykte och kvallité.

Ilford är uppdelat i två verksamheter: traditionella produkter (film, kemikalier, fotopapper) och digitala produkter (inkjet papper). Det är den traditionella avdelningen som är försatt i ett förstadiet till konkurs (receivership). Den digitala delen går som vanligt.

Pressmeddelandet

Inte bara Ilford som har problem, nu har Forte tydligen gått i konkurs enligt Kameradoktorn.
Attans också dom gör ju mitt favoritpapper.
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto