Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Den lata människan

JimSlim skrev:
Det är precis sånt här som händer när människan blir lat och inte orkar framkalla mmm, och går över till digitalt. Tyvärr, det är en sjuk värld vi lever i tyvärr

Visserligen är jag sjuk, lat och orkeslös men med uppbringande av mina sista krafter ska jag försöka plita ner några ord här.

De gånger jag orkar släpa mig upp ur sängen för att fota blir det oftast digitalt. Men visst händer det då och då att jag tar min analoga utrustning i stället (varvid jag blir väsentligt piggare...). Klart att det är kul. Är inte freak på något filmmärke, men visst gillar jag Ilford.
Tyvärr är ju marknaden sådan att det inte alltid är de bästa produkterna som vinner utan de med bäst ekonomi. Och som någon skrev är det ju vi konsumenter som "bestämmer" hur det ska bli.
Nu håller jag tummarna för någon form av rekonstruktion av Ilford och deras produkter. Det finns en marknad för film framöver, det är jag övertygad om. Dock inte lika stor som nu, så tyvärr tror jag bara det är att vänta på vilka som lägger av nästa gång.

Nu får jag hjälp att dra mig tillbaka till viloläge, måste sluta.

/Arne

PS. Ingen som har en gammal hederlig skrivmaskin. Jag blir så trött av mitt tangentbord. DS

Oj, får nog också beställa lite HP5 och deras fina FP4+ (C-41)...

Tråkigt, vi går nog mot en likriktning inom filmval/pappersval. Som med allt annat i världen...

Det digitala står nog för dörren för mig också, men jag är så nervös inför en troligt nedköp, åtminstone på den s/v sidan... Än så länge har digitala bilders tonomfång och brus gjort mig besviken, men det finns ju fina digitala hus.

Andreas

Den digitala ryktesfloran.......

http://www.Ilford.com/html/us_english/pr/PR_GT.html

Det är lätt att läsa Ilfords pressrelease
på deras egen hemsida om detta. - Visserligen på Engelska - De säger ju själva att man måste anpassa kostymen till den marknad som finns. Man reducerar personalstyrkan i England med 375 pers.
Det finns inga planer på att lägga ner den traditionella tillverkningen på den analoga sidan. Däremot kommer man att anpassa tillverkningen till den efterfrågan som finns.
Men visst ligger det i den digitala marknadens intresse att sådana här RYKTEN sprids. Det är trots allt en hel del som fotograferar traditionellt fortfarande. Men visst kommer det att bli dyrare och förmodligen mer exklusivt. Det finns många " gamla " fotografiska produkter som tillverkas fortfarande om än i mindre skala.
Internationellt så finns det många exempel på hur nya framkallare utvecklas och nya filmmaterial
Ingen konkurs med andra ord även om en så tung leverantör som YFO säger det, de satsar väl digitalt förstås.....

mvh

Lasse
fortfarande Analog även om det är kul
att använda en gammal Nikon D 1 en häftig hybrid
mellan digital och analog----

hansen2 skrev:
Gäller det även när det digitala formatet gått förbi det analoga avseende kvalitet?

/Johan

När det digitala kan hantera -continioustone-
alltså inte bara ettor och nollor så kanske man
kan överge det analoga ---- men det är nog en bra bit dit, trots den utveckling som är i dag.
Många gånger kan man få fantastiska resultat med
kombination av digital och analog teknik...se bara på tryckeribranchens utveckling/stålbad

mvh
Lasse

hansen2 skrev:
Gäller det även när det digitala formatet gått förbi det analoga avseende kvalitet?

/Johan
Hela den digitala sörjan inklusive PS kämpar för att så bra som möjligt imitera kemiska förfaranden och gamla kända mörkrumstekniker. Jag är inte och har aldrig varit intresserad av imitationer av något slag.
Us

Re: Re: Den lata människan

Arne S skrev:
Visserligen är jag sjuk, lat och orkeslös men med uppbringande av mina sista krafter ska jag försöka plita ner några ord här.

De gånger jag orkar släpa mig upp ur sängen för att fota blir det oftast digitalt. Men visst händer det då och då att jag tar min analoga utrustning i stället (varvid jag blir väsentligt piggare...). Klart att det är kul. Är inte freak på något filmmärke, men visst gillar jag Ilford.
Tyvärr är ju marknaden sådan att det inte alltid är de bästa produkterna som vinner utan de med bäst ekonomi. Och som någon skrev är det ju vi konsumenter som "bestämmer" hur det ska bli.
Nu håller jag tummarna för någon form av rekonstruktion av Ilford och deras produkter. Det finns en marknad för film framöver, det är jag övertygad om. Dock inte lika stor som nu, så tyvärr tror jag bara det är att vänta på vilka som lägger av nästa gång.

Nu får jag hjälp att dra mig tillbaka till viloläge, måste sluta.

/Arne

PS. Ingen som har en gammal hederlig skrivmaskin. Jag blir så trött av mitt tangentbord. DS

Det jag skrev var mer ironiskt menat, ta det inte personligt Arne.

Men det blir i vilket fall som helst mer HP-5 film, för den är sjukt bra
/ JIM

D lungt

Filmen kommer ju inte försvinna helt, det kommer bli en exklusiv konstform i framtiden att hålla på med detta.
Mer Status!

Så någon som har en Leica m6 + 35mm till salu?Hör av dig.

/ JIM

Lasse Mellberg skrev:
När det digitala kan hantera -continioustone-
alltså inte bara ettor och nollor så kanske man
kan överge det analoga
Om man ska vara strikt består en svartvit bild av bara ettor och nollor: 1 = silverkorn, 0 = inget korn. Gradationen är diskret, inte kontinuerlig! ;-)

Re: Re: Re: Den lata människan

JimSlim skrev:
Det jag skrev var mer ironiskt menat, ta det inte personligt Arne.

Men det blir i vilket fall som helst mer HP-5 film, för den är sjukt bra
/ JIM

Det är hellugnt, Jim. Jag tolkade det som ironi och det var också så jag menade med mitt svar, därav smiley´n i början.

En annan tråkig konsekvens är att en del duktiga fotohandlare nu börjar få svårt att dra runt sin verksamhet. Visst, det gäller att hoppa på tåget på stationen, men många har det inte lätt i konkurrensen med de stora kjedjorna. Bara att konstatera att vi går mot en försämrad service och alltmer måste vänja oss vid att skicka iväg vår utrustning för minsta fel. Sådant vi idag kan få snabb hjälp med i många fall. Jag hoppas jag har fel...

hansen2 skrev:

/Johan
Hur definierar du kvalitet då? Signal/brus förhållande?

Begreppet kvalitet är ju ganska brett och innehåller så mycket mer än ettor och nollor. En maskin kan t.ex. blåsa glas som i en mening håller mycket högre kvalitet än handgjorde men som ur en annan aspekt är fullkomligt själlösa.

Tråkigt MEN jag tror att det ordnar sig!!

Se på polaroid,, de kommer tom med nya produkter pga sina konkurser,,

Kanske får Ilford ett uppsving efter en konkurs,,----> nya ägare, nytt blod= nya affärsgrepp och friska ideer!

Jag har svårt att tro att Ilford bara försvinner ut i ingenting.

Mvh Niclas,

steinick skrev:
Om man ska vara strikt består en svartvit bild av bara ettor och nollor: 1 = silverkorn, 0 = inget korn. Gradationen är diskret, inte kontinuerlig! ;-)

Lars Erik

Striktheten bedrar dig- enligt ditt resonemang så finns inte heller en Latent bild på filmmaterialet så fort det har exponerats??

mvh
Lasse

Dom har inte kursat, Fuji stängde bara ner butiken och flyttar över verksamheten till Stockholm.

Så förstod jag det iaf.

/Henri

Analog intresseklubb

Vi som fortfarande ägnar oss åt den äkta konsten (fotografi i sin ursprungliga form :) borde starta en intresseförening där vi kan träffas och diskutera RIKTIG fotografi! ;-)

/Joakim - som fortfarande älskar att läsa om olika framkallningskombinationer och filmtester.

Lasse Mellberg skrev:
Lars Erik

Striktheten bedrar dig- enligt ditt resonemang så finns inte heller en Latent bild på filmmaterialet så fort det har exponerats??

mvh
Lasse
Den latenta bilden är ju uppbyggd av silverkorn.
Det enda framkallaren gör är att förstärka bilden sisådär 100 miljoner gånger.

Ljuset orkar ju inte svärta tillräckligt mycket silver om vi skall ha hanterliga exponeringstider och därför behövs en framkallare.
Exponera en film ett par timmar i solljus (i kameran) och fixera den så skall du se en bild på filmen.

Re: Analog intresseklubb

Liax skrev:
/Joakim - som fortfarande älskar att läsa om olika framkallningskombinationer och filmtester.
Jag håller fortfarande på med tester trots att jag fotograferar enbart(nästan) digitalt.
Det är en liten hobby, ungefär som att en del bygger splitcanespön för sitt flugfiske.

Just nu jämför jag hur olika agiteringsmetoder påverkar kornet.

Sonnaren skrev:
Hela den digitala sörjan inklusive PS kämpar för att så bra som möjligt imitera kemiska förfaranden och gamla kända mörkrumstekniker. Jag är inte och har aldrig varit intresserad av imitationer av något slag.
Us

Jag tycker det är en fördel att förfarandet på datorn liknar det i mörkrummet. Tog betydligt kortare tid att komma underfund med hur redigeringen skulle hanteras i datorn då terminologin är densamma.

/Johan

tormig skrev:
Hur definierar du kvalitet då? Signal/brus förhållande?

Vad gäller bruset är numera den digitala tekniken bättre. Dvs mindre brus jämfört med det analoga vid höga ISO-tal. Detta förutsatt att man inte gillar korn och brus förstås ;)

Det jag tänkte på var tonomfånget som är sämre om man kör digitalt.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto