Oberoende vilka svar du får är beslutet ditt. Tror att de flesta slåss med samma problem.
Jag har själv Aperture och laddar alla foton till extern hårdisk och enbart thrumbnailen till Aperture biblioteket. På detta sätt får jag Aperture biblioteket att hålla sig på ngt sätt acceptabel. Du kan visa fotografierna i Aperture fastän hårddisken inte skulle vara tillkopplad, men du kan inte bearbeta dem.
Flera gånger har Aperture pajat så att jag har varit tvingad att ta bort hela dess bibliotek och börja om från början. Varje gång jag gör det är då biblioteket tomt och får importera på nytt. När fotografierna är många så blir det till slut så att jag inte importerar gamla utan enbart nya.
Jag har prövat på flera olika alternativ tex Capture One och med det fick jag ett program som heter Media Pro. Detta sista har jag fortfarande kvar och när Aperture bilbioteken har pajat så finns foton där till min glädje. Madia Pro tillåter att ha sitt bibliotek på en extern hårddisk som Aperture inte gör. Jag har en bärbar MBP mid 2009 så det finns inte utrymme hur mycket som helst. Jag har inte Lightroom och kan inte uttala mig om det programmet.