Annons

imac G5, köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

Det är dags att köpa en dator, jag har valt bort en laptop och väljer nu mellan någon typ av barebone PC eller en imac G5. Jag har aldrig tidigare använt en mac, och har därför lite frågor som för vissa kanske känns lite löjliga.

1.Jag bor i en mindre stad (Gävle) och vad jag vet har vi ingen seriös macåterförsäljare här. Vad gör man om man behöver service, eller kanske behöver göra någon uppgradering på sin mac? Fixar en "vanlig" PC-handlare det?

2.Jag har ju hunnit samlat på mig en hel del program. Photoshop, Indesign, Illustrator osv. till min PC. Kan jag använda dem på mac:en, eller måste jag köpa nytt?

3. Det finn ju en PC i hushållet också, hur funkar det egentligen med att flytta/öppna dokument dem emellan?

Kanske lite "luddiga" frågor, men jag behöver verkligen lite smarta råd.

Tack / Albin
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag hade ringt till Adobe och kollat om man kan göra en "cross upgrade" från PC till Mac. Eller ännu bättre få byta skivorna till den nya operativsystemet.

Macen är duktig på att hantera olika filformat från PC.
 

jackt

Aktiv medlem
abbeman skrev:
2.Jag har ju hunnit samlat på mig en hel del program. Photoshop, Indesign, Illustrator osv. till min PC. Kan jag använda dem på mac:en, eller måste jag köpa nytt?

3. Det finn ju en PC i hushållet också, hur funkar det egentligen med att flytta/öppna dokument dem emellan?
2.Nej du kan inte använda programmen direkt, men du kan anv. dem för att uppdatera till mac-versioner.
3.Inga problem med att ha en mac och en pc i ett litet nätverk, macen har inga problem med att "prata" med pc.

Lycka till med köpet.

/Thomas
 

steinick

Aktiv medlem
Det är inga problem att "korsuppgradera". I höstas bytte jag en gammal Photoshoplicens för PC mot en Creative Suite Premium för Mac utan några som helst problem. Det gick på mindre än en vecka från mitt första telefonsamtal till Adobes kundtjänst tills att paketet levererades vid min ytterdörr.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag vill också uppmuntra ditt inköp av en iMac G5. kommer själv göra ett sånt köp inom en framtid och även köra PC i samma nätverk. Stabilt och trevligt! =o)

Lycka till!
mvh /Peter
 

abbeman

Aktiv medlem
tack...

...för bra svar! Så det är till OFFICE man ska gå här i stan, får gå dit och kika. Nu är det bara att räkna pengarna i sparbössan, det bär väl iväg om man ska ha större minne och hårddisk. Någon som har sett några bra kampanjer och låga priser? Någon som kan rekomendera en bra handlare som man med trygghet kan handla hos?
 

Xplash

Aktiv medlem
jag tycker helt klart att du ska köpa en mac, mycket trevliga att arbeta med men osX.

kostar lite mer än pc men ajg anser att det är värt det, sen är de ju riktigt snygga också =)
 
ANNONS