Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac med Retina 5K-skärm bra för redigering?

Wiking 1

Aktiv medlem
finns en egen tråd om detta som är ganska färsk, tror att det har att göra med att senaste mini inte har 4 kärnig processor vilket förra modellen hade
Tack, jag hittade tråden. Men där framgår det ju inget om att MacMini inte skulle duga till bildbehandling, bara att nya modellen inte är lika snabb som den föregående. Men det betyder ju inte att den inte duger till oss hobbyfotografer. Jag sitter med en MacBook Air som jag är hur nöjd som helst med men funderar på att komplettera med en ny MacMini så det får nog bli en sådan.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack, jag hittade tråden. Men där framgår det ju inget om att MacMini inte skulle duga till bildbehandling, bara att nya modellen inte är lika snabb som den föregående. Men det betyder ju inte att den inte duger till oss hobbyfotografer. Jag sitter med en MacBook Air som jag är hur nöjd som helst med men funderar på att komplettera med en ny MacMini så det får nog bli en sådan.
Min tanke var mest om man inte vill satsa på en Mac Pro så skulle en Mac Mini med bättre prestanda vara en bra dator för professionellt arbete, där tid = pengar. För en hobbyfotograf, inga problem. Du har tid att vänta 5 sek på att en bearbetning ska göras, men för mig fungerar det inte.

Stefan
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker Stefan. Jag tar kanske 10 000 bilder per år, slänger 80% av dem, och har då ca 5 stycken kvar att bildbehandla per dag i snitt, så för mig är det inget problem alls att vänta någon sekund. För en yrkesman som kanske ägnar större delen av dagen åt bildbehandling så blir det ju en helt annan sak.
 

professorb

Aktiv medlem
Jag tycker att skärmen med 14 Mp är ett stort lyft. Nu slipper man välja mellan en liten 15'' med bra skärpa som Macbook Pro retina och en större extern skärm med sådär skärpa. Tror man måste prova innan man får begäret. Varför SLR med 24-36 MP om bilderna skall hanteras med 2-3 MP skärm?

En iMac retina är ingen billig maskin och därför valde jag att i princip maxa den. Även om det blir dyrare är det dyrt redan från början.

Dumt nog valde jag största hårddisken 3.13TB som är en 3 TB med en 128 GB SSD som cash. Jag trodde att det skulle upplevas i princip lika snabbt som den 512 GB SSD-disk som sitter i min MBP men så var inte fallet.

Så prioritet:
1. Minne 16 GB istället för bara 8.
2. 4.0 GHz i7 processor
3. Större eller snabbare hårddisk. Kanske en 512 GB med extern 4 TB hade varit bättre än den 3 TB jag valde.
4. Mer grafik
Där tog stopp för mig. Tyckte att stegen nedan var svåra att motivera.
5. 32 GB minne
6. 1 TB hårddisk

Ett tips är också att se till att få utbildningsrabatt om det går, blir en del pengar på en iMac.

I övrigt lär iMac 4.0 vara snabbare än de enklare modellerna av Mac Pro. I alla fall enligt benchmark i Matlab som jag kör en del.
 

easyrider

Aktiv medlem
Visst, jag jobbar själv helst på en Mac. Vad de där Windows-människorna inte förstår är att många av oss blir mer produktiva på en Mac. Men är lite besviken på att de inte gjorde en bättre Mac Mini. En sådan med en vettig skärm från Eizo eller NEC skulle vara den perfekta bilddatorn. Men nu fick den nya Mac Minin inget prestandalyft.

Jag tycker också att det är tråkigt att det inte finns prisvärda och bra dockningsstationer för MBP. Då blir det genast så mycket smidigare att ansluta till extern skärm. Men det kanske har kommit nu?
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Dumt nog valde jag största hårddisken 3.13TB som är en 3 TB med en 128 GB SSD som cash.
Nej, det är inte någon cache och inte heller någon hybriddisk.

Det är tiering, stor skillnad från oavstående, och det är the real deal. Klockrent, helt enkelt. Läs gärna vidare på Wikipedia så vet du vad det handlar om.

Så prioritet:
1. Minne 16 GB istället för bara 8.
Dumt att köpa din dator med annat än minsta möjliga minne från Apple. Är det något Apple fortfarande tar oskäligt mycket betalt för så är det disk och minne, som tur är har du med den datorn möjlighet att enkelt sätta in minne själv. Så man köper då minsta möjliga minnesmängd från Apple och sedan köper du minnesmodulerna från annan butik och sätter i själv.

Där tog stopp för mig. Tyckte att stegen nedan var svåra att motivera.
5. 32 GB minne
Man kan aldrig ha för mycket minne, det bör alltid maxas. Speciellt när minnen är så billiga som de är idag.
 

professorb

Aktiv medlem
Tja, det är fortfarande en 3 TB och en 128 GB som skall användas på optimalt sätt. Det blev inte alls så snabbt som en ren SSD-disk enligt min erfarenhet av iMacen hittills. Kan kanske bero på hur stora datamängder som hanteras åt gången. Med LR och stora bibliotek blir det en del.

Att andra minnen är billigare är sant. Jag uppgraderade min Mac Mini från 4 till 16 GB utan problem men tyckte att tillägget till 16 Gb för iMac var OK och är inte säker på hur mycket mer 32 Gb ger. Har för mig att LR inte använder allt ändå, men det kanske är en inställningssak. Sedan tyckte jag att man kanske inte behöver börja pilla på en ny maskin direkt.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Tja, det är fortfarande en 3 TB och en 128 GB som skall användas på optimalt sätt. Det blev inte alls så snabbt som en ren SSD-disk enligt min erfarenhet av iMacen hittills. Kan kanske bero på hur stora datamängder som hanteras åt gången. Med LR och stora bibliotek blir det en del.
Ja och nej. Det är två diskar men sedan handlar det om tiering, du behöver nog läsa på lite där. Förenklat gissar jag att du kan uppleva det lite långsammare i vissa lägen då den inte har möblerat rätt än bland dina filer och applikationer. Den håller ju reda på vilka filer och applikationer du använder mest och ser till att du får snabbast möjliga läs/skrivhastighet mot dessa.

Jag kör Fusion Drive i min och det rusar fram, ingen märkbar skillnad mot renodlad SSD. Det lär speciellt inte inte märkas med de nya PCIe-SSD som ska finnas i nya iMac Retina.

Att andra minnen är billigare är sant. Jag uppgraderade min Mac Mini från 4 till 16 GB utan problem men tyckte att tillägget till 16 Gb för iMac var OK och är inte säker på hur mycket mer 32 Gb ger. Har för mig att LR inte använder allt ändå, men det kanske är en inställningssak. Sedan tyckte jag att man kanske inte behöver börja pilla på en ny maskin direkt.
Det behöver man inte fundera på. Kör man hyfsat minneskrävande applikationer (läs: PS, LR, etc) plus annat så är det alltid bra att maxa minnet, speciellt när det är så oerhört billigt. Man behöver inte fundera mer än så på det.
 

stefohl

Aktiv medlem
Dumt att köpa din dator med annat än minsta möjliga minne från Apple. Är det något Apple fortfarande tar oskäligt mycket betalt för så är det disk och minne, som tur är har du med den datorn möjlighet att enkelt sätta in minne själv. Så man köper då minsta möjliga minnesmängd från Apple och sedan köper du minnesmodulerna från annan butik och sätter i själv.
Fler och fler av Apples datorer har ju fastlödda minnen som inte går att uppgradera i efterhand. Åtminstone är det så på de bärbara och på Mac Mini. Sedan har jag uppgraderat ett antal av mina datorer i efterhand. Nu senast fyra Mac Mini och när jag sedan körde Memcheck var en dålig. Så man bör vara noga att kolla sina minnen.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Fler och fler av Apples datorer har ju fastlödda minnen som inte går att uppgradera i efterhand. Åtminstone är det så på de bärbara och på Mac Mini. Sedan har jag uppgraderat ett antal av mina datorer i efterhand. Nu senast fyra Mac Mini och när jag sedan körde Memcheck var en dålig. Så man bör vara noga att kolla sina minnen.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu
Det är helt korrekt men när det gäller iMac Retina som vi nu talar om, även alla andra 27" iMac, så är det inte så utan det är en barnlek att byta själv. Bara fälla ut luckan och byta.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det är helt korrekt men när det gäller iMac Retina som vi nu talar om, även alla andra 27" iMac, så är det inte så utan det är en barnlek att byta själv. Bara fälla ut luckan och byta.
Skönt att det fungerar på någon och då håller jag helt med om att det är bättre att köpa minne sedan. Vad du än gör, kör en ordentlig runda med en Memtest. Över natten för att verkligen testa dina minnen när datorn får jobba för fullt.

Har du mycket minne i datorn är det intressant att göra en RAM-disk av en del. Har testat att använda detta för att lägga Photoshops scratch-minne på. RAM-diskar är mycket, mycket snabbare än även SSD-diskar.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Skönt att det fungerar på någon och då håller jag helt med om att det är bättre att köpa minne sedan. Vad du än gör, kör en ordentlig runda med en Memtest. Över natten för att verkligen testa dina minnen när datorn får jobba för fullt.

Har du mycket minne i datorn är det intressant att göra en RAM-disk av en del. Har testat att använda detta för att lägga Photoshops scratch-minne på. RAM-diskar är mycket, mycket snabbare än även SSD-diskar.
Man kan absolut göra det du beskriver. Personligen fungerar allt som det ska för mig och RAM-diskar har jag ingen nytta av.
 

professorb

Aktiv medlem
Ja och nej. Det är två diskar men sedan handlar det om tiering, du behöver nog läsa på lite där. Förenklat gissar jag att du kan uppleva det lite långsammare i vissa lägen då den inte har möblerat rätt än bland dina filer och applikationer. Den håller ju reda på vilka filer och applikationer du använder mest och ser till att du får snabbast möjliga läs/skrivhastighet mot dessa.

Jag kör Fusion Drive i min och det rusar fram, ingen märkbar skillnad mot renodlad SSD. Det lär speciellt inte inte märkas med de nya PCIe-SSD som ska finnas i nya iMac Retina.



Det behöver man inte fundera på. Kör man hyfsat minneskrävande applikationer (läs: PS, LR, etc) plus annat så är det alltid bra att maxa minnet, speciellt när det är så oerhört billigt. Man behöver inte fundera mer än så på det.
Hur andra upplever fusion drive är upp till dem men jag upplever inte det som lika snabbt som en renodlad SSD. Kanske systemet lär sig vad som används med tiden men det är inte där ännu, långt därifrån faktiskt.

Hur mycket minne brukar LR använda för er? För mig är det inte över 4-5 Gb.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Arbeta med bilder på 2-4 GB och du ser nyttan.
Det förstår jag, dock inte ofta jag når de storlekarna. Men du har helt rätt, det är en suverän lösning och snabbt som blixten. Får kanske anledning att sätta upp en framöver :)

Hur mycket minne brukar LR använda för er? För mig är det inte över 4-5 Gb.
För mig ligger det oftast kring 2-4 GB, har nångång toppat uppe på 7-8 GB.

Inga problem om man har ordentligt med minne, framför allt inte i OS X.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är det bara RAM minnet som går att byta på iMac 27´Retina eller går det även att byta ut disken, grafikkort, processor?

Jag är verkligen Apple freak men tycker ändå inte att det är schysst gjort av dem att förhindra att produkterna uppgraderas längre fram.
 

professorb

Aktiv medlem
Om man googlar "ifixit imac retina" hittar man hur man skall göra för att dela sin 25.000+ kr dator. Det verkar inte gå att byta hårddisk själv men minne är OK.

Jag börjar bli riktigt lack på fusion drive. Det har nu hänt ett antal gånger att dator fryser helt och svarar inte på musen alls. Samtidigt hör man hur hårddisken rasslar. Efter ett tag släpper det och den är mycket snabb igen. Det är ca. 10-20 sekunders frysning vi pratar om. Mycket irriterande, ingen mer fusion drive för mig börjar fundera på att kontakta apple och som om man kan få byta till ren SSD på något sätt.
 
ANNONS