Annons

Importera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

haido

Aktiv medlem
Jadu, det här känns ju heldumt sitter här med en kamera för 15000 och jag vet inte ens hur jag får in bilderna på datorn. Använder mig av CS Photoshop och har laddat ner senaste RAW Plug-in 2.3 men får det fortfarande inte att funka. När jag går in på min kamera är den helt tom. Gör man kanske på ett annat sätt eller har jag glömt att installera nån EOS20D drivrutin.

Någon kanske kan tipsa mig om ett bra program som är gratis som importerar RAW bilder annars? Saken är den att jag vill hemskt gärna ha dem i PSD format.

Tack så mycket på förhand.

Är osäker på vad ditt problem är, men

a) Om du kan föra över bilderna till datorn men inte öppna dem i Photoshop beror det på att du skall ha Camera Raw 2.4 (som du hämtar hos Adobe). 2.3 stöder inte 20D.
b) Om du inte kan för över bilderna från kameran till datorn kan det vara att kameran är inställd på PTP och då skall du använda Canons program för att hämta över bilderna.

Updatera bara på adobes hemsida, eller så uppdaterar du genom photoshop, under "hjälp", i menyn tror jag det va (Sitter inte vid den datorn nu).

Okej först av allt tack för alla tips har gjort lite saker. Som att uppdatera allt eller installerat om alla canon eos 20 drivrutiner och uppdaterat till 2.4 tyvärr så verkar inget funka än så länge.

Jag har försökt med EOS capture och Photoshops. Talade med en kompis som sa att han hade haft samma problem men att allting löste sig när han köpte en minneskortsläsare. Jag sitter ju just nu med sladden från kameran. Någon som blir något visare av olika lösningar?

haido skrev:
Okej först av allt tack för alla tips har gjort lite saker. Som att uppdatera allt eller installerat om alla canon eos 20 drivrutiner och uppdaterat till 2.4 tyvärr så verkar inget funka än så länge.

Jag har försökt med EOS capture och Photoshops. Talade med en kompis som sa att han hade haft samma problem men att allting löste sig när han köpte en minneskortsläsare. Jag sitter ju just nu med sladden från kameran. Någon som blir något visare av olika lösningar?

Jag vet fortfarande inte vad ditt problem är. Får du inte kontakt med kameran när du ansluter den till datorn?

Jaha, kanske inte så bra förklarat.
Får kontakt fint med datorn när jag väl går in i kameran så står alla kataloger tomma som att det inte fanns några foton på minneskortet.

När jag däremot tittar på kamerans LCD-display dyker de upp fint. SÅ frågan lyder hur flyttar jag korten mellan kameran till datorn?

Har du möjligen haft någon annan digital kamera tidigare?
Låter som det kan vara någon kollision med driver filer. I såfall måste du kanske avinstallera tidigare kameras driver innan du ominstallerar 20D'ns.

jag skulle tro att du glömde formatera kortet innan du använde det för första gången, datorn kan inte hitta filerna men kameran kan, vart med om det själv

man skall ALLTID formatera sitt nya minneskort Eller om minneskortet beter sig skumt (t.ex. batterierna tar slut medans kameran skriver eller att man råkar öppna minnesluckan när den skriver.)

Vet inte om DCIM-katalogen är gömd som standard , om det är det måste du ställa in så du ser gömda kataloger och filer.. nåt annat kan jag inte komma på det med drivrutinskrock tycker jag låter osannolikt.

Kameran kan bara skriva och läsa om rätt filstruktur finns eller att det går att skapa den. Filerna är inte hidden, så om inte kortet från början hade ett DCIM bibliotek som var hidden så skall han kunna hitta foldern.

Om han formaterar förlorar han ju alla bilder han har tagit redan, det är inte alltid så kul...

Låna en kortläsare och kolla, det låter som en bättre lösning i såfall, för hittar du inte filerna då så kan man i allafall använda ett kort-rädningsprogram, och de brukar lyckas även när bilderna inte går att hitta i katalogerna.

Låter som du kör windows, och då behöver du Canon EOS Viewer Utility, som finns att hämta på http://software.canon-europe.com/

Har du en Mac kommer Bildinsamling upp automatiskt, och du importerar med den. Kamerans CF-kort kommer även upp som en hårddiskenhet på skrivbordet, och kan användas som sådan. Jag föredrar dock EOS Viewer Utility även för mac..

Din kamera kan förmodligen, liksom min, anslutas till datorn på två sätt:

a) Via PTP (Picture Transfer Protocol) som kräver en applikation på datorn som kan kommunicera med kameran (i ditt fall en Canon applikation)
b) Som en vanlig USD-drive (masstorage), i vilket fall din kamera kommer att dyka upp som en enhet i Utforskaren (D:, E: osv). Med denna inställning ska du kunna se, och kopiera dina filer från kameran precis som den satt i en CF-läsare (kameran agerar här CF-läsare).

Alternativet b) är det enklaste och som bör fungera oavsett vad, när och hur saker och ting är installerade på din dator (lite beroende på vad du har för operativsystem). Någonstans på din kameras menyer bör det finnas en inställning som hetter "Communication", "USB" eller liknande. Prova att ställa om den till b) ovan så bör du kunna kopiera över filerna utan problem. Om den redan är inställd på b), prova med PTP och de applikationer som Canon skickade med den.

PTP är är ett d-a skit, och det är normalt det kameran är inställd på när den levereras...

Hej

Windows kan ju inte öppna RAW bilder med sitt "kamera program" vet inte vad det heter och är till för jpeg bilder och därför är dina mappar tomma.

Ordna en minneskortläsare, mycket billiga, skaffa en snabb med tex USB 2 om du har det i datorn.

Sätt i kabel och minneskort, mapp dyker upp på skrivbordet (om du väljer visa mapp)

Öppna mapp, RAW bilderna visas, markera alla med ctrl + A, kopiera bilderna, till en mapp med tex plats och datum.

När det är klart kan du öppna den nya mappen i Filebrowsern, du startar först Photoshop CS och klickar sedan ctrl + shift + o (eller via menyn) och då öppnar Filebrowsern.

Sedan öppnar du den nya mappen i katalogträdet längst upp och bilderna börjar visas som små tumnaglar till höger. Preview fönstret har jag dragit till höger för att få det större och har då bara en rad tumnaglar till höger.

I Filebrowsern kan du ta bort bilder, namnge dem, kolla exif och annat. För att konvertera en bild är det bara att dubbelklicka på bilden. I raw konverteraren brukar jag klicka Ctrl + Alt + 0 för att bilden skall visas i 100% för att avgöra skärpan. För att flytta sig runt i bilden trycker jag ned blanksteg (space bar) och får då en hand som jag mha av musen kan flytta mig runt i bilden.

Sedan om man vill kunna se sina RAW bilder i windows tex mapp så kan man ladda ner "Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP"

http://www.microsoft.com/downloads/...8e-b10d-4ce4-a141-5866fd4a3286&DisplayLang=en

Jag har skrivit mer här http://sydnet.net/omar/digitalworkflow.htm

MVH

Omar

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto