Annons

Inbyggd blixt 10d - kaputt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abhraxxas

Aktiv medlem
Hmm, har råkar ut för ett litet problem...
Blixten vägrar fällas upp när man trycker på knappen. Den fälls inte heller upp automatiskt när man sätter kameran på progamautomatiklägena.

Vad i hela världen kan detta bero på?
Har den helt sonika gått paj, eller kan det vara den senaste uppdateringen av firmwaren som spökar?

Har inte använt den inbyggda på hur länge sedan som helst, så jag vet inte när detta kan ha hänt.

Nu när man upptäckt det så är det hur irriterande som helst... (Trots att jag aldrig använder den).

Nån aning nån?

---Hmmm nog inte rätt person att svara eftersom jag aldrig kom så långt att jag köpte 10d, till viss del eftersom den har en sådan "billig-nödläges"-blixt...

Säkert en dum fråga men du har väl sett till att inte kameran får så mycket ljus så att den inte väljer att släppa upp blixten? Borde ju flippa upp när du trycker på knappen i och för sig./NIclas.

Nädå, den poppar inte upp trots att den borde ha gjort det (täckt optiken med hande, då blir det lite mörkt...).

Tycker det är lite underlig att den inte smäller av när man dragit upp blixten, men, den måste väl aktiveras med hjälp av knappen.

Nån med 10d som testat att väckla upp blixten utan att trycka på knappen? Smäller blixten av då eller?

"---Hmmm nog inte rätt person att svara eftersom jag aldrig kom så långt att jag köpte 10d, till viss del eftersom den har en sådan blixt..."

Men, inbyggd är ju bättre än inget om det tryter... Som idag när jag väl behövde blixt o batterierna var slut i den externa...

Redigerat: Funkade på min D30 att smälla av blixten om man fällt upp den manuellt...

Verkar skumt att både lyftmekanismen och blixten lagt av

Niclasfoto skrev:
till viss del eftersom den har en sådan "billig-nödläges"-blixt...

---Du har rätt att den blixten är bättre än ingen alls i vissa lägen men jag menar att dessa blixtar enbart bidrar till att hela kvalitetskännslan i huset känns sämre och mindre hållbar för slag, fukt etc...Jag löser nog hellre dessa krissituationer med pressad film/ändrat iso och befintligt ljus, även om inte resultatet blir det samma......

---Blir nog att "garrantia! den genom handlare eller Canon. Klart tråkigt och illa för 10D!!../Niclas.

Senast ändrad:
Men det finns ingen särskild custumfunktion för att stänga av blixten... Vad jag har sett...

Kan nåt ha gått snett vid uppdateringen av firmwaren kanske?

Nån som har den äldsta?

Ok... Det var jäääävligt konstigt...
Drog tillbaka firmwaren till 2.0.0,
då satte blixten igång igen...

Nån mer som råkat ut för mitt problem med 2.0.1 firmwaren?

Måste blivit nåt fel vid skrivningen eller nåt

Skumt, min blixt funkar bra med 2.0.1

Fick just tillbaka 10Dn efter reparation av bilxten, fast ett annat fel än du hade. Blev något överslag eller liknande när blixten laddades upp. Small riktigt otäckt i kameran..

"Byte av Blixtkort" stod det på reparationen..

Jag ska testa att slänga i 2.0.1 igen, bara för att se ifall blixten blir loco igen (ingen annan anledning, vet inte ens vad uppdateringen är bra för).

Uppdaterade precis (japp.. jag var tvungen att ha med färgtemperaturen i Info-läget ;))

Blixten funkar som den ska.. måste blivit fel vid skrivningen till minnet, i ditt fall.

Nu blir jag fan mörkrädd!!

Blixten funkade icke när jag uppdaterade.
Inte kritiskt, men, mycket störande.

Blir till att nöja sig med 2.0.0 tills nästa kommer ut

Abhraxxas skrev:
Jag ska testa att slänga i 2.0.1 igen, bara för att se ifall blixten blir loco igen (ingen annan anledning, vet inte ens vad uppdateringen är bra för).

Det var ju mycket dumt gjort... Nu funkar den inte igen, även om jag går tillbax till 2.0.0...
Inte ens 1.0.1 hjälper...

Faaaaaan!

En liten fundering:
Canon eos 5 hade problem med sin inbyggda blixt (den poppade inte upp). Där var felet (i 99 fall av 100) att de microswitchar som sitter i blixtskon fastnade i nertryckt läge (när man kört med extern blixt).
Kan kanske vara en idé att kolla upp om inte annat kanske det är ngt glapp i dessa eftersom felet verkar uppstå sporadiskt!
Vill minnas att min femma hade samma problem utan att jag använt min externa blixt på länge.
Gå dock inte in i kameran, då upphör alla garantier.

mvh
Patrik

Senast ändrad:
Men Stellan.. det är ju "bara" att lämna in.. den är ju mindre än ett år gammal.. Det måste vara något fel.. så ska den inte uppföra sig..

Jeppe skrev:
Men Stellan.. det är ju "bara" att lämna in.. den är ju mindre än ett år gammal.. Det måste vara något fel.. så ska den inte uppföra sig..

Nääää, då blir jag ju av med den jättelänge...
Det klarar jag inte... Inte för en sketen inbyggd blixt iaf.. Men, håller på att gå under av irritation av att den inte funkar... Waaah!

Vid den här tiden hade jag nog skickat in den dock, om jag inte fått den att fungera (tills jag gjorde det oootroligt dumma...)

"Där var felet (i 99 fall av 100) att de microswitchar som sitter i blixtskon fastnade i nertryckt läge (när man kört med extern blixt).
"
Där trycks väl inte ner nåt i kameran när man kör med extern blixt... Är det inte den externa blixten där det trycks in något? På kameran är det ju fasta metallplattor

Abhraxxas skrev:
Nääää, då blir jag ju av med den jättelänge...
Det klarar jag inte... Inte för en sketen inbyggd blixt iaf.. Men, håller på att gå under av irritation av att den inte funkar... Waaah!

.....och sen går tiden.. helt plötsligt är kameran +1 år gammal och problemen blir bara värre och värre... vad gör DU då? ;)

Uschamej... Ja, det har du faktiskt rätt i...

Men, innan jag tar det steget så har jag en sak kvar att testa... Uppgradering av firmware via usb... (Vem vet, kanske är min kortläsare som fått en smäll för mycket, inget är längre självklart).

Kameran är köpt hos Dustin (hmm, datorleverantör...), hur är de gällande reklamationer?

ANNONS
Götaplatsens Foto