Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infrarött och Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också en Nikon D80, med samma IR filter och så, men får helt svarta bilder hur jag än gör. :( Har försökt allt känns det som. Några tips?
 
Har du provat att öka exponeringen och slutartiden? Jag har dessutom köpt ett nytt objektiv, Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED, och jag tycker det verkar som att jag kan dra ner slutartiden med det jämfört med det andra objektivet jag körde IR med.

Plus att du måste nog ha lägst ISO samt minsta bländarvärde...

Vad har du för slutartid och exponering på de bilderna som blir helt svarta?
 
zhaho skrev:
Jag har också en Nikon D80, med samma IR filter och så, men får helt svarta bilder hur jag än gör. :( Har försökt allt känns det som. Några tips?

Använd stativ. Börja med 30s på f/8 och gå vidare från det. Tänk på att IR inte har exakt samma fokusavstånd som synligt ljus, om du tar närbilder. Ställ kameran på timer eller använd trådutlösare/fjärrkontroll.
 
Har själv samma problem med detta IR-filter och en D80. Tycker jag testar det mesta men det verkar ju krävas sånna sjuka slutartider. Grejen med IR + D80 är alltså att man måste fota med stativ?

Här är ett exempel på det bästa jag lyckats med. Då är det påfläskat med högt ISO och lång slutartid
http://oskar.svartvit.com/wp-content/dsc_0094.jpg

Är det annars så att det krävs speciella iso-värden och slutartider för att lyckas fånga en bra IR-bild? Eller är det bara att försöka ställa in så att man släpper in så mycket ljus som möjligt?

Hur får man förresten till så att bilderna får sånna där sköna färger? Mina bilder tycks bara bli röda vad jag än gör. Krävs det en massa efterbehandling?
 
Hej!

Jag har fotat en massa ir-bilder sen sist jag svara i denna tråden, du kan ju kolla in mitt galleri om du vill.

Den bilden du bifogade ser väldigt bra ut! Det krävs lite efterbehandling av Photoshop efter att du har tagit bilderna, men det finns en utmärkt guide hur man går tillväga, här på fotosidan.

Jag sitter dock på jobbet nu, men kanske kan pilla ihop en rätt schysst omgjord bild av den du gjorde som ett exempel, som en kul grej. =)
 
zhaho skrev:
Hej!

Jag har fotat en massa ir-bilder sen sist jag svara i denna tråden, du kan ju kolla in mitt galleri om du vill.

Den bilden du bifogade ser väldigt bra ut! Det krävs lite efterbehandling av Photoshop efter att du har tagit bilderna, men det finns en utmärkt guide hur man går tillväga, här på fotosidan.

Jag sitter dock på jobbet nu, men kanske kan pilla ihop en rätt schysst omgjord bild av den du gjorde som ett exempel, som en kul grej. =)

Okej, ja det kanske är en bra bild det där ändå. Hmmm :-D
Har du annars några tips gällande IR med D80? Kör du iso 100 och långa slutartider eller väljer du hellre högre iso och kortare slutartid? Kör du lägsta bländartal?
En annan liten fundering är hur fanken man ställer in skärpan? Autofokusen fungerar ju inte med filtret på, och det är ju inte direkt lätt att själv se någonting?
 
Hej!

Japp, det är en väldigt fin bild. Jag brukar köra iso100 för att inte få för hög kornighet, men har du någon msn så kan vi tjöta lite senare idag, så kan ja ta reda på vilka inställningar jag kör med och sånt? Blir lite enklare den vägen. =) Du kan skicka ett meddelande till mig i.s.f.=)
 
Anledningen till de långa tiderna är att det sitter ett kraftigt filter framför sensorn för att blockera IR. Detta för att få korrekta färger vid normal foto.

Om man har en kamera som modifierats för IR, så får man handhållna tider. Med min Xnite Fuji S9100 UVIR så räcker det med ett rött 25A filter för att få den där IR-looken med vit grönska (i sv/v-läge). Med ett R72- eller 1000nm-filter blir det riktigt fint.
 
ANNONS