Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inga Raw-filer i Lightroom 2 (Olympus)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompers

Medlem
Hej!

Har kört med Lightroom 2 i ett par år och är jättenöjd! Kör alla Raw-filer från min canon i det programmet.

Köpte nyligen en XZ-1 som backup-kamera och Olympus filformat för RAW funkar inte i Lightroom. Får endast en Error-log där det står att bilderna inte kan öppnas.

Tips hur jag löser detta? Anledning till att jag köpte XZ-1 var ju just Raw-formatet...
Uppgradera Lightroom eller kanske firmware?

// Tom

Senaste Lightroom stödjer rawfiler från din kamera så en uppgradering till Lightroom 4 löser problemet.

Fast om du är nöjd med Lightroom och hanteringen där rekommenderar jag allt en uppgradering. Lightroom 4 har en hel del finesser jämfört med tidigare versioner som jag i alla fall uppskattar väldigt. Dessutom har det sjunkit i pris rejält det här året. En uppgradering från tidigare versioner kostar 675:- på Adobe store.

Fast om du är nöjd med Lightroom och hanteringen där rekommenderar jag allt en uppgradering. Lightroom 4 har en hel del finesser jämfört med tidigare versioner som jag i alla fall uppskattar väldigt. Dessutom har det sjunkit i pris rejält det här året. En uppgradering från tidigare versioner kostar 675:- på Adobe store.

Håller med till 100%. Lightroom 4 är oerhört prisvärt numera - inte minst om man uppgraderar.

Ja, jag gillar verkligen Lightroom, så det får bli en uppgradering....

Tack för alla tips!

// Tom

ANNONS
Götaplatsens Foto