Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen Nikon-människa men...

Produkter
(logga in för att koppla)

JessicaW

Aktiv medlem
... jag måste få ett svar! Varför funkar inte Sigmas objektiv till D40/D40X? Såg någon tråd om att det skall dyka upp fler objektiv som passar just dessa kameror men vad är det som gör att de inte passar i dagsläget? Hur veta vilken som passar?
Har upplyst inköparen på jobbet om att vi inte har objektiv som passar dessa kameror och fick som "tack-för-hjälpen" fixa in ett sortiment som passar istället. Och som den Canon-människa *harklar sig* jag är har jag inte så stor koll på exakt varför det är som det är.
Någon vänlig själ som kan ge mig en snabbkurs i varför och vad som funkar? Pleeez?

JessicaW skrev:
... jag måste få ett svar! Varför funkar inte Sigmas objektiv till D40/D40X? Såg någon tråd om att det skall dyka upp fler objektiv som passar just dessa kameror men vad är det som gör att de inte passar i dagsläget? Hur veta vilken som passar?
Har upplyst inköparen på jobbet om att vi inte har objektiv som passar dessa kameror och fick som "tack-för-hjälpen" fixa in ett sortiment som passar istället. Och som den Canon-människa *harklar sig* jag är har jag inte så stor koll på exakt varför det är som det är.
Någon vänlig själ som kan ge mig en snabbkurs i varför och vad som funkar? Pleeez?

Enbart Sigmas HSM-objektiv och Nikons AF-S-objektiv fungerar till D40/40X då dessa modeller saknar inbyggd AF-motor.

Objektiven fungerar, men eftersom D40/D40x inte har någon inbyggd autofokusmotor så måste du själv vrida på fokusringen, men objektiven innehåller ett litet chip som i samarbete med kamerans inbyggda fokussensor avgör när avståndet till objektet är korrekt inställt och som visar när fokus uppnåtts genom att visa en fast lysande grön prick nere i sökarens vänstra hörn.
Det är tydligen så, enligt flera källor, att ovan nämnda kameror utan problem även kan använda de av Nikons F-bajonettobjektiv, som för att passa deras större kusiner måste modifieras för att inte skada kamerorna. Det som skiljer mellan årgångarna är graden av elektroniskt stöd, från inget till allt.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto