Annons

Ingen stuns i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag har en gammal Konika T3 som jag försöker lära mig. Är ganska färsk vad gäller fotografering.

Jag tycker mig se en jättebra bild, men så fort jag tittar i sökaren blir den grå och trist. Färgerna försvinner någonstans. Likadan kommer den ut på papper.

Vad är fel?

Kan det vara avsaknad av ett polfilter, eller liknande?

Snälla hjälp!

Det låter som om du pratar om det magiska ljuset. Bra ljus infinner sig sällan. Man måste vänta, och lära sig under vilka förhållanden det är sannolikt att rätt ljus uppstår för den bild man är ute efter. Du kanske också pratar om komposition och att få bildelement att passa bra ihop och skapa en känsla av till exempel djup.

När vi ser oss omkring utan fotoögat på är många vyer vackra. Men när vi slår av 3D-seendet och ramar in vyn krävs något mer.

Du har tagit dig förbi steg 1; Att verkligen se i sökaren och kritiskt granska vad som finns där istället för att tro att fantasibilden man har i huvudet skall fastna på film. Det är det steg som är svårast att ta sig över för många.

---

Men är det bara färgmättnad du är ute efter så gör ett polfilter och korrekt exponering på rätt film susen. I så fall ber jag om ursäkt för mitt utsvävande svar :)

Svårt att säga vad som är felet med så lite information. Konicas Hexanonlinser är bra, jag tror inte felet ligger där. Jag kan hålla med om att sökaren på T3 är lite mörk, men det påverkar inte bilderna.

Jag gissar att det är fel batterier i kameran som gör att exponeringsmätaren blir lurad. Kameran är designad för 1.35 V kvicksilverbatterier, men det finns 1.5 V alkaliska som passar, vilket leder till att bilderna blir felexponerade. Alkaliska batterier har också en annan belastningskurva än kvicksilver, dvs. de levererar fel antal volt när de är riktigt nya, när de börjar vara slut, i kallt väder osv...

Botemedlet är att använda hörapparatbatterier, zink-syre. De levererar korrekt volttal (1.35 fast det står 1.4 på dem) och har lika jämn belastningskurva som kvicksilver. Tyvärr räcker de bara i några månader, oberoende om kameran används eller inte. Dessutom måste de ha tillgång till syre (luft) för att fungera. Ett litet hål i batterilocket borde göra susen.

Underexponerade bilder har ganska dova färger, jag tror det är det du menar med att de är utan 'stuns'.

Andra fel kan vara fel film, dålig framkallning / uppkopiering (papperskopior).

Jag måste tillägga att kvicksilverbatterier är förbjudna i Europa, därför brukar kameraägare med gamla kameror bli pålurade alkaliska batterier.

Senast ändrad:
Hm, nu blev jag lite orolig! Jag använder en nikon FTn, och har använt ett 1,5 v batteri när det egentligen skall vara ett 1,35 v...

Blir bilderna i sådana fall under eller överexponerade?

mvh Jakob

Felexponeringten blir ungefär ett halvt bländarsteg...använder du negativfärg film så påverkas inte filmen så mycket av felexponeringen. Negativfilmen är inte lika känslig som tex dia för felexponering...tror den klarar ca 2bländarsteg fel innan det blir riktigt märkbart,

Jag tycker du ska testa som jimh säger att fota tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Lycka till!

Det kan krävas någon omjustering av mätaren för att fungera med silveroxidbatterier iställer för gamla kvicksilver. Det beskedet fick jag när jag hade min Canon F1 på service i vintras. Omjusteringen ingick i paketet.

och som Bobo_m sa, diafilm är inte att rekomendera om du inte använder separat ljusmäterar.

Det tar ett tag att lära sig vad som gör sig bra på bild och inte. Det är bara att prova sig fram, titta på sina egna och andras bilder vad som funkar och inte...

Ibland säger folk "titta vilken fin himmel, den måste du fota!", och jag knäpper pliktskyldigast en bild fast jag vet att den inte alls blir särskilt spektakulär på bild. Andra gånger undrar säker folk varför jag tar kort på himlen, men jag vet att den har de egenskaper som gör att den ser bra ut på bild.

Man ser på verkligheten lite annorlunda efter att ha fotat tag...

Ögat/hjärnan kompenserar normalt ljusstyrka, men framför allt kontrast, på ett sätt som inte alls går att återge på bild. När man tittar genom sökaren ser man verkligeheten mindre kompenserad, mer som den kommer att bli på bild. Det är ju tur, så man inte blir så förvånad när bilderna kommer...

Enklast skulle nog vara om du (Anders Carlsson) skulle ladda upp en bild och berätta vad i den som du är missnöjd med.

Jag antog genast att det är färgåtergivningen du menar, men andra verkar anta att du har problem med att fånga bilden.

Sant är nog att ett halvt stegs felexponering inte märks på en negativ film, men jag anser fortfarande att ett alkalibatteri kan svaja ganska mycket.

Färgåtergivning var det nog

Tack alla för så snabba och uttömmande svar!

Jag skall nog precisera mina problem lite verkar det som, nu när jag lärt mig en del begrepp.

Jag tror det är färgåtergivningen som jag saknar för det mesta. Bilderna får så trista färger, en orange mössa ser orange ut, men den hoppar liksom inte på mig, som den gör i verkligheten, när jag tittar på bilden.

Polfilter verkar vara en lösning, finns det fler? Jag har hört att dia skall ge bättre färgåtergivning, stämmer det?

Hej Anders.

Testa Kodak Potra 160VC.
Denna film ger lite livligare färger.
Och som de andra nämt fotografera i morgon eller kvällsljus så får du mustigare färger.

Lycka till.
Carl

Ja - en sak till. Om du använder T3:s automatik (shutter priority), kolla att kameran faktiskt ställer bländaren rätt. Jag har en TC där automatiken slutat fungera, kameran bländar alltid ner fullt, oberoende ljusmängd. Det ger (oftast) underexponerade bilder.

Prova ställa bländaren manuellt (enligt värdet som ljusmätarens pil i sökaren visar) och se om det blir bättre.

Till sist bara för säkerhets skull; du har väl ställt in kameran på rätt ISO -värde för filmen du använder?

Vad använder du för fotolabb?

Jag testade att skicka tre rullar till Lofoto. När jag fick bilderna tyckte jag att det var dålig "stuns" i färgerna. Det mesta såg grådaskigt ut.

Jag brukar lämna in filmerna på Domus, som skickar dem till ett Fuji-labb. Då får jag lite mer "tryck" i bilderna.

Hur vet jag om autmatiken fungerar. När jag rattar in auto bländar den ner fullt, men ställer den inte in sig när jag trycker till på utlösaren?

Bara så jag tänker rätt; underexponerade är mörkare?

Iso-värdet är korrekt inställt.

Tack alla som gett mig saker att tänka på!

För att kommentera på Guffa's fotolabfråga:

Jag bor i Göteborg och brukar lämna in filmerna på Gefa. De framkallar själva och till ett rabattrat pris för studenter. De verkar proffsiga, men man vet ju aldrig...

I somras var jag i Västerås och lämnade in film på Korthuset. GÖR ALDRIG DET! De strular, och tappar bort grejer (inte bara mina) och sedan är det skiftande dålig kvalitet på framkallningen (till och med så mitt otränade öga ser det).

ANNONS
Götaplatsens Foto