Svårt att säga vad som är felet med så lite information. Konicas Hexanonlinser är bra, jag tror inte felet ligger där. Jag kan hålla med om att sökaren på T3 är lite mörk, men det påverkar inte bilderna.
Jag gissar att det är fel batterier i kameran som gör att exponeringsmätaren blir lurad. Kameran är designad för 1.35 V kvicksilverbatterier, men det finns 1.5 V alkaliska som passar, vilket leder till att bilderna blir felexponerade. Alkaliska batterier har också en annan belastningskurva än kvicksilver, dvs. de levererar fel antal volt när de är riktigt nya, när de börjar vara slut, i kallt väder osv...
Botemedlet är att använda hörapparatbatterier, zink-syre. De levererar korrekt volttal (1.35 fast det står 1.4 på dem) och har lika jämn belastningskurva som kvicksilver. Tyvärr räcker de bara i några månader, oberoende om kameran används eller inte. Dessutom måste de ha tillgång till syre (luft) för att fungera. Ett litet hål i batterilocket borde göra susen.
Underexponerade bilder har ganska dova färger, jag tror det är det du menar med att de är utan 'stuns'.
Andra fel kan vara fel film, dålig framkallning / uppkopiering (papperskopior).
Jag måste tillägga att kvicksilverbatterier är förbjudna i Europa, därför brukar kameraägare med gamla kameror bli pålurade alkaliska batterier.