Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av objektiv inför bröllopp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Hej!

Om ungefär en månad skall jag fotografera ett bröllopp.

Jag avser att köpa följande objektiv:
Canon EF 100 2,8 USM Macro
Canon EF 50 1,4 USM
Canon EF 70-200 2,8L IS USM

Jag kan inte köpa alla objektiv på en gång men jag kan köpa antingen 70-200:at ELLER 100 makrot PLUS EF 50. Hur skulle ni ha prioriterat inköpen inför brölloppet?

Jag fotograferar med en Canon EOS 350D och har sedan tidigare EF-S 10-22 samt en Speedlite 580EX blixt.

Jag vet inte om jag kommer fotografera inne i kyrkan.

M.v.h. Jonathan Johansson

Ytterligare en kamera till kan vara lämpligt, del som säkerhet och dels för att slippa byta optik titt och tätt. Det är ju inte direkt söndagsfotoprylar utan mer genomtänkta objektiv du funderar på.

Jag kan rekomendera reflexskärm, diffusatorskärm och assistent för optimalt resultat.

Av optiken skulle jag prioritera 70-200/2,8 IS USM, som jag finner mycket användbar.

Senast ändrad:
Hej!

Tack Roland för ditt svar!

En reflexskärm vore nog inte så dumt, aldrig använt förut, får försöka ta med en kompis som assistent, då kanske jag även kan ha hans kamerahus som extra kamera. Jag är inte så van vid porträtt foto så jag är lite nervös men kunden vet om detta.

Jag sökte lite i bilddatabasen på fotosidan och hittade många fina brölloppsfoto tagna med just 70-200:at.

Bör jag även köpa ett bra pol.filter, typ B&W?

Det låter lite att ta i att köpa svindyra objektiv för ett bröllops skull, men jag förmodar att du tänker ha dem sen också :)

Mitt råd är att krångla till det så lite som möjligt. Viktigt är att du känner dig trygg och van med utrustningen.

Senast jag plåtade bröllop använde jag fast 28, 50 och 85. Fick visserligen ta ett par bilder med filmhus för att få vidvinkel, men det problemet har ju inte du.

Reflexskärm är viktigt. Oftast åker man på någon tid mitt på dagen, med fula skuggor som följd. Men inte heller där måste man krångla till det. En vit frigolit- eller kartongskiva funkar utmärkt om man kan transportera den.

Hej!

Skall kolla i Kamera & Bild, har för mig att dom testade några olika reflexskärmar i sista numret.

Detta är objektiv som jag förr eller senare kommer att köpa, frågan var nu vilka jag skulle prioritera inför brölloppet.

85/1.8 är ju ett extremt prisvärt objektiv som funkar bra till bröllop också - om du är på lite avstånd.

Hejsan!

Jag svarar æven om jag inte fotar så mycket sådant..:)

Jag har ett 70-200 2,8 och jag menar nog att det ær ett alldeles utmørkt objektiv før foto inne i en kyrka och andra blandade bilder. (Tænker i ff eller semi-ff!)

f/2,8 ær ju inte det størsta men jag tror nog att det ræcker långt æven om du inte anvænder snabbare ISO æn 400..vilket jag hade førsøkt undvika.

Ett 85 f/1,2L USM II som komplement på ett 2,a-hus hade ju varit drømmen men då får man væl sælja sig sjælv runt hørnet først..

Har du typ ett 1,6ggr-førlængande hus så ær ju ett vanligt fast 50mm 1,8 ett fint komplement till den næmnda zoomen!

MVH Niclas,

Hej!

Jag tror det lutar åt ett EF 70-200 2,8L IS USM till att börja med, så ska jag kika på någon reflektor också.

Angående reflexskärm så ta en titt på kaffebrus.com
Billigare reflexskärmar är svårt att hitta. Rekomenderas mycket men ska du ha stora reflexskärmar så är väl frigolit ett bra alternativ.

Hej! Jag har själv valt denna uppsättning på utrustning bla. för bröllopsfotografering.

-2st kamerahus (20D, 30D)
-Canon 17-55 f/2,8 IS USM
-Sigma 70-200 f/2,8

Detta fungerar alldeles utmärkt och det finns inte en brännvidd som jag saknar varken i kyrkor, studio eller utomhus.

Med Sigma 70-200 är ett enbenstativ ett måste för fotografering i kyrkor mm. på 200mm brännvidd, men det problemet slipper du med Canon 70-200 IS USM.

Just att slippa byta objektiv är guld värt, det är åxå en säkerhet med dubbla kameror (ifall någon går sönder) eftersom brudparet inte vill bli utan bilder.

Jag har ett album i portfolion där jag använt just denna utrustning, du är välkommen att titta.

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=127397

Ha det så bra / Kenneth

Hej!

Tack för era svar!

Ett Canon EF 70-200 2,8L IS USM är nu beställt från Digicom, har inte handlat utav dom förut så vi får se om dom sköter sig.

Det skall bli kul att få se världen i lite nya brännvidder framöver!

Den som väntar på något gott...

Bröllopet är fotat!

Hej!

Tänkte följa upp tråden med att bröllopet nu är fotat och resultatet går att se här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=132514

Det var ganska nervöst att första gången försöka regissera två främmande personer, men vi kom bra överens och vi hade kul tillsammans. Jag har iaf. lärt mig en del efter detta första försök.

Inför bröllopet köpte jag förutom 70-200:at även ett EF 50 1,4 USM som jag använde en del under bröllopet och kom att gilla mycket.

Senast ändrad:
Grattis! Det blev ju jättebra! Bra val av gluggar även om 70-200/2.8IS kanske är lite overkill på bröllop. En ljusstark 50:a kommer man ju väldigt långt med.

ANNONS
Götaplatsens Foto