Annons

Inramning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan A

Aktiv medlem
Med risk för att ställa en "dum" fråga:

Man ser ofta bilder där man i kopieringen valt att ta med en större eller mindre bit av "filmen" som inramning. I brist på bättre exempel kan jag just nu bara hänvisa till översta bilden på denna sida:

http://www.rovingeyegallery.com/artauction/artists/frieg/index.html

Utan att ha någon egentlig egen erfarenhet alls av mörkrumsteknik så undrar jag helt enkelt hur detta görs? Jag gissar att man använder sig av någon typ av filmhållande där öppningen är större än 24x35mm (i fallet småbild) men finns det sådana att köpa (exempelvis den som ger ett "ojämt" resultat) eller är det något man tillverkar själv?

Följdfrågan är om motsvarande teknik finns i digital (okej, digitaliserad analog då) teknik? Rent teoretiskt borde det ju åtminstone fungera att skanna större yta än själva bilden från en småbildsfilm i en skanner för mellanformat eller större.

Någon?

det finns nog olika filmhållare, en del är ojämna, en del är jämnare. jag tror att det är de av plast som brukar vara ojämna så om det beror på slitage eller så vet jag inte...tror iallafall inte att man brukar fixa det ojämna själv. eller ja, man kan ju antar jag:)

och jo, ramen kommer utav att filmhållaren är större än negativet.

Man får samma effekt med en filmscanner (iallafall de jag sett) om man scannar maximal yta utan att beskära. Scannern ska såklart ha lite större yta än filmen (det finns små variationer i negativstorleken mellan olika kameror, och bilderna kan ofta röra sig upp till en mm i ramen de sitter i).
Har man en flatbäddsscanner kan man väl scanna _hela_ ramen om man nu vill se den... =)

Använder man en negativmask som är lite större än negativet får man den effekten av en svart ram runt bilden, delvis helt svart och lite gråskala.
Beroende på förstoringsapparat och hur negativmasken ser ut får man olika resultat.
Filar man själv blir det i regel ojämna kanter som i ditt exempel.

Skippar man det mindre inlägget och ersätter det med glas får man i regel skarpare kanter.
Med lösa inlägg är det ena ofta lite större än negativet och det andra lite mindre.
Det större inlägget underst och antinewtonglaset över negativet.

Eller använda glas och maska av med avmasknigsramen ger då helt raka ytterkanter.

ANNONS
Götaplatsens Foto