Annons

Inspirationstråd: Fotografyrken

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Alla som utbildar sig till fotografer blir ju inte fotografer i slutändan. Många får ju dock jobb som är relaterade till bildbranschen.

Men vad finns det egentligen för jobb för de som vill syssla med bilder men inte nödvändigtvis ta dom?

Hade varit kul om ni som känner till yrken eller kanske har ett sådant jobb kan dela med er av era erfarenheter och tips...

De flesta företag som riktar sig mot en publik med sina produkter måste kunna hantera bilder.

Mycket hanteras/reklameras/produceras etc på internet och där är det ofta bilderna som står för det rent visuella i lockelsen, här behövs bra bilder i massor. Vi vet ju alla hur mycket dåligt som virrar omkring på nätet,, som har säljandefunktionen som det primära!

Det som kan vara knivigt är ju att få företaget att förstå vittsen av att de bättre bilderna är bra för deras egen omsättning.

MVH Niclas,

De flesta större företag har ju en marknadsavdelning där det också brukar finnas en bildbetsällare eller bildansvarig. Annars kan man ju jobba som ad på en reklambyrå eller kanske som retuschör.

Finns väl tyvärr inte några mängder utav något av ovanstående yrken.

Man kan jobba med repro och färgställning. Själv har jag hand om bildarkivet på MyTravel.

Hos oss

hanteras den mesta bildhanteringen av våran informationsavdelning där de flesta har en bakgrund som informatörer och journalister. Dock ingen som har fotografbakgrund, men jag skulle vilja påstå att de ändå har en känsla och proffesionell inställning till bilder. Jag jobbar åt ett landsting.
Vad jag ville säga var att jag tror att en med fotografisk utbildning lätt skulle kunna jobba på en informationsavdelning som vår.

ANNONS
Götaplatsens Foto