Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar 20D. Vad missar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut100906

Avslutat medlemskap
Vad missar jag? När jag fotar med program automatik på min 20D så får jag fram ex 60 och 2,8. Väljar jag sedan TV 60 så anger kameran att jag kommer under exponera och motsvarande om jag anger bländare 2.8 på AV så rekomenderar kamran en hastighet på ex 10. Ställer jag in 60 och 2.8 på manuellt så signalerar kamran även då att bilden kommer bli underexponerat.

Varför blir det så??

Du måste ha haft bixxten på.

När du använder blixt tillsammans med programautomatik så kan du inte få längre tid än 1/60s för att förhindra blurriga bilder. Korta tider ger skarpa och tydliga blixtbilder med mörk bakgrund. Man kan säga att skärpan är prioriterad och inte att få med stämningen med det befintliga ljuset som är fallet vid längre tider.

Utan blixt ger programautomatiken långa tider.

Vid Av och Tv finns inte denna begränsning av tiden vid blixtfotografering och kameran balanserar det befintliga.

Ställer du in 1/60s indikerar kameran underexponering vid svagt ljus. Det innebär att tiden är för kort för att ge rätt exponering av det befintliga ljuset. Att kameran indikerar underexponering innebär inte att blixtljuset blir underexponerat utan bara det befintligaa ljuset.

Med CF-inställningarna kan du ändra så att tiden i Tv justeras om inte ljuset räcker till. Det tycker jag är vettigt att ställa in detta.

Vid blixtfoto påverkas inte blixtexponeringen av slutartiden men väl exponeringen av det befintliga ljuset.

Jag hoppas att det klarnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto