Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Inställningar av 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej, fick precis hem min Eos 40D idag.
Som bekant så kan man välja olika bildinstälningar som porträtt o landskap med olika skärpa o färginställningar. Dessa går vist att justera efter eget tycke.
Detta är lite nytt för mig och jag blev nyfiken på hur andra lite mera erfarna fotografer har laborerat med dessa för bästa resultat i olika situationer. Själv tar jag mest porträtt, djurbilder, landskap och macro.
Nån som vill dela med sig av erfarenheter om dom som är förinställda samt egna program?? Skulle vara kul o ha lite att utgå ifrån när man börjar leka med dom
/Matte

Kanske raw

Lite mer erfarna fotografer kor förmodligen i M eller Av/Tv-läge och fotograferar i raw-format. Sedan anpassar man inställningarna i efterhand beroende på motiv, ljus och annat t.ex vad man vill ha fram ur bilden.

Det bästa sättet att bli klok på vilket man gillar, till olika situationer, är att fotografera en del motiv med RAW. Sen kan man laborera med att applicera de olika bildstilarna i efterhand i Digital Photo Professional, och då se vad de hade gjort med bilden, om du tagit den som en jpeg och använt den bildstilen. I en råbild kan du prova fram och tillbaka hur mycket du vill.

När du väl bestämt dig, kan du ställa in den bildstilen och fotografera i jpeg. Om du fortfarande vill det.

Ok, tackar för snabba svar. Nog jag som missförstod funktionen en smula. Trodde att inställningrna i kameran påverkade även raw-bilderna. Typ så att utgångsläget blev olika när man öppnade bilden i typ Camera Raw.
Tyckte det verkade smidigt att kunna fixa till dom saker man alltid fixade till där redan i kameran.
Är somsagt lite av en nybörjare på denna kameran o digitalfoto över huvudtaget....

Ska googla lite mera o lära mig hur det funkar.

/M

Om jag inte minns fel lär den använda bildstilen grundinställningen för råbilden i DPP. Men du kan ändra som du vill sen.

ANNONS
Götaplatsens Foto